Linda-Marie
Hej alla kloka!

Jag har sedan barnsben varit förälskad i bokskogarna söder över. Själv bor jag i zon 3-4. Nu önskar jag plantera 3 bokplantor på min tomt med en massa sol och föredetta åkermark som nu är gräsmatta. Skulle den trivas här tror ni?

Bor lite norr om Surö bokskog vilket är ett naturreservat så det är ju inte läge att hämta plantor där, ingen som har 3 bokplantor till övers? Eller vart får man tag på det? Och vad kostar det i så fall?
Aqvakul
Bokplantor går att köpa i en välsorterad plantskola. Visst är bokskogar fina, men jag vill ändå att du noga tänker över innan du planterar bokar i trädgården. Bokarna kommer att skugga all annan växtlighet när de blir stora. Mycket få växter tål att leva i en mörk och kemiskt sur miljö under bokarna.
Bokar i skogen - ja
Bokar i trädgården -nja
embees
Flytta söderöver vetja..... naughty.gif ....här är gott om bokskogar så man slipper ha dem i trädgården... thumbdown.gif ... de blir ju så hiskeligt stoooora.. -fear-.gif

Skämt åsido. Jag förstår din längtan efter dessa magnifika träd och dess underbara grönska nu på våren. Finns inget underbarare.
Piccante
CITAT (Linda-Marie @ 14-05-2008, 12:17) *
Hej alla kloka!

Jag har sedan barnsben varit förälskad i bokskogarna söder över. Själv bor jag i zon 3-4. Nu önskar jag plantera 3 bokplantor på min tomt med en massa sol och föredetta åkermark som nu är gräsmatta. Skulle den trivas här tror ni?

Bor lite norr om Surö bokskog vilket är ett naturreservat så det är ju inte läge att hämta plantor där, ingen som har 3 bokplantor till övers? Eller vart får man tag på det? Och vad kostar det i så fall?

Var ligger Surö ??? Om det växer bok där vild så funkar det säkert i din trädgård med. Kan inte vara så olik jordmån och klimat om du bor nära.
ingrids
Jag är uppvuxen med två stora bokar i en trädgård i Småland, du borde kunna få en helt underbar vårträdgård med massor av sipport och lökar. Att det kanske blir för mörkt för många växter senare tycker jag aldrig gjorde så mycket - träden var så vackra i sig. Vi hade lekstugan i skuggan av den ena boken och den andra fick vara klätterträd smile.gif
Ingrid Zon3
Min granne har en bok på sin radhustomt. Den står rakt utanför mitt köksfönster och är underbar alla tider på året! wub.gif
Så här års silar morgonsolen genom bladverket, ljuvligt! Tyvärr sågade de i kronan (vägrar att kalla det beskärning, snarare stympning) förra året, så kronan är spretig just nu. Orsaken var förstås att den börjar växa sig för stor för tomten.
Enda nackdelen med det trädet är löven, men dem delar vi lika på i radhusområdet giggle.gif
På en stor tomt i rätt zon skulle jag sätta ett par bokar i öster!
KURT
Det kommer säkert att fungera, men de växer ofta långsamt i början. Och de behöver mycket skydd i början i utsatta lägen. När man planterar bokplantor i skogen så planterar man ofta tillsammans med granplantor. Granen ger då vindskydd och lä åt bokplantorna, och senare avverkar man granen.
Huggorm
Så långsamt växer inte bokar ens som små. Jag har rätt många i storleken runt en meter höga, och dom har växt 10-30cm hittills i år. Och då är det bara mitten av maj ännu... En som är 4m ungefär, har växt runt 40cm, den växte sammanlagt 80cm förra året. Men det är klart, jämfört med sälg eller asp är det ju inte mycket att komma med...
Jag har tagit bort en mängd granar och annat som stått runt många av plantorna, och släppt ut dom i ljuset. Första året hände inte så mycket, men nu verkar dom ha dragit nytta av det nya läget.

Om 20 år har jag nog nästan bokskog på tomten, om det fortsätter som det börjat smile.gif

Angående att plocka bokplantor i ett naturreservat, så tycker jag faktiskt inte det gör så mycket. De små som står inne bland de stora träden kommer inte att överleva i alla fall, så det gör nog inget om du tar med ett par hem. Ofta brukar man hitta mängder av dom runt bokdungar, både "nykläckta" och sådana som är ett par år gamla. Men samtidigt brukar dom vara billiga på plantskolan, det gäller att se till att få en äkta bok bara. En bok skall ha gröna löv, utan flikar eller hängande grenar eller annat elände wink.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 15-05-2008, 20:14) *
Så långsamt växer inte bokar ens som små. Jag har rätt många i storleken runt en meter höga, och dom har växt 10-30cm hittills i år. Och då är det bara mitten av maj ännu... En som är 4m ungefär, har växt runt 40cm, den växte sammanlagt 80cm förra året. Men det är klart, jämfört med sälg eller asp är det ju inte mycket att komma med...
Jag har tagit bort en mängd granar och annat som stått runt många av plantorna, och släppt ut dom i ljuset. Första året hände inte så mycket, men nu verkar dom ha dragit nytta av det nya läget.

Om 20 år har jag nog nästan bokskog på tomten, om det fortsätter som det börjat smile.gif

Angående att plocka bokplantor i ett naturreservat, så tycker jag faktiskt inte det gör så mycket. De små som står inne bland de stora träden kommer inte att överleva i alla fall, så det gör nog inget om du tar med ett par hem. Ofta brukar man hitta mängder av dom runt bokdungar, både "nykläckta" och sådana som är ett par år gamla. Men samtidigt brukar dom vara billiga på plantskolan, det gäller att se till att få en äkta bok bara. En bok skall ha gröna löv, utan flikar eller hängande grenar eller annat elände wink.gif

Det gör inte så mycket för bokens skull om man plockar plantor i ett naturreservat men det är mer principen som är fel. Jag tycker man sänder ut fel signaler om man plockar med sig växter från ett naturreservat och då finns ju risken att andra också tar sig friheten och tar med något mer ovanligt därifrån.
Linda-Marie
Tack för alla svar! thanks.gif

Om möjligt är jag ännu mer sugen nu flirting.gif

Har en tomt på ca 1,6 hektar så nog har vi plats med en mindre bokskog. Om man nu ska plantera är det försent nu eller ska man vänta till i höst?

Tänker av princip inte hämta i naturreservatet även om det säkert är som nån sa att det kommer plantor som ändå inte kommer få ta sig. Får väl ta en dag och åka söder över till avlägsna släktingar (som man inte träffat på ca 20 år) och be snällt blush.gif

Annars så får man väl snällt leta efter en plantskola, något tips?
Christer i Falköping
Jag planterade en liten bok för 7 år sedan i min trädgård. Första vinterna kapades den i toppen av rådjur och sedan dess vägrar den att skicka skott uppåt. Trodde nog att en sådan liten planta kunde ha överseende med en toppning, men icke. Den blir lite bredare varje år, men inte högre. Den är nog 50cm hög. Men det skall väl också nåmnas att den flyttades från zon 2-3 till mitt zon 4-5. Kan det ha någon påverkan tro?
Christer.
Huggorm
Bokar är lite speciella, och ibland reagerar dom på en toppkapning genom att bli en bred, tät buske i stället. Kanske man kan rätt till det genom beskärning, men jag vet inte. zon 4-5 är väll inte optimalt heller, men borde funka om läget är bra annars.

Bokar är ju ganska billiga att köpa. Rångedala till exempel, säljer dom i tiopack barrotade, för 198kr. Eller i kruka, 30-50cm höga för 49kr. Då kan man få till en bokskog för rimliga pengar.
Cilla
Bokar är verkligen speciella, härliga att leva med! Jag skulle gärna ha bokar på min egen trädgårds nordostsida om jag hade något annat att erbjuda än siltig morän.

Om man inte kan hålla en bok obeskuren och låta den blir sina 20 meter hög så bör man låta bli. Bokar blir inte bra när man beskär om det inte är i häck. istället kan man kanske hitta ett vilt naturområde i närheten där man bor eller passerar, där man kan sätta boken efter att man dragit upp den. Man kan ju njuta av träd också utanför sin tomt!

Har dragit upp bokar i nedgrävda krukor som fick stå i halvskugga ute i ett par år. Höll jorden mullrik och fuktig och plantorna växte snällt och snabbt (zon 3). Jag tycker mycket om att följa deras unga år, då de "knixar" sig upp. Stammen är inte rak i början utan tar ofta ett knix åt ena hållet ena året och ett knix åt andra hållet nästa år. Roligt att se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon