TEZZ
Jag har planterat en syrenhäck, bondsyren, för två år sedan. Den har växt fint men nu har jag tyvärr sett att två plantor av 50 st har fått någon sjukdom. Plantorna ser nästan helt döda ut nu. På bara någon vecka har detta uppkommit. Blad och knoppar fanns. Häcken står mot öster. Den får sol från alla håll. Jag bor i Skåne i Helsingborgstraken.
Vi hade frost när det fanns knoppar på häcken. Alla planor utom två är jättefina. Jag har läst om vissnesjukan men jag tycker inte riktigt att förloppet stämmer.

Nu hoppas jag på goda råd, jag ser framför mig hur hela häcken vissnar ner och dör........

Bassam
det är svårt att man bestämma vad som händer på grund att vissna bror på:
1 vatten: blir djupare i marken. Jag ge den 70 procent. På grund att kommer inte så mycket regn den här året.
2 Nematoder: som öppnar vägen till svampen och virus att gå in. Man kan ser sina ägg i marken eller maskar rulla sig i marken försöka gräva och kolla.
3 Svampen : som passar dem högfuktighet i marken, men svampen gör fläckar och djupa sår.
4 Virus: som gör fysiologisk utsikt som—bladen byter färgen mosaik på bladen, bladen rolla sig, eller bladen blir skumpiga, eller blir växten kort eller bladen små och sådär.
Lycka till, H:Bassam
Christer i Falköping
Konstigt om bara två drabbats om det varit kylan. Dessutom brukar inte syrener bry sig nämnvärt om frostknäppar. Om det vrit mina syrener hade jag slitit upp de drabbade plantorna. Bara för att vara på en liten säkrare sida så att säga. Men jag vet inte hur smittsam sjukdomen som får syrener att vissan är. Vi får hoppas att någon riktigt kunnig på syrener ser din tråd.
Christer.
Cilla
Detta är inte för mig ett klassiskt exempel på någon av syrénens vanliga angrepp, men så är jag ingen syrénexpert heller.

När det är symptom som jag inte känner igen på nyplanterade växter brukar jag gissa på

- rotsnurr på plantorna. Att plantan inte orkar utvecklas helt och delvis dör som här kan tyda på att reserverna är slut, som använts säsongen/säsongerna innan och fick plantan att se normal ut.

- växtmedelsgifter i gräsmattan/grusgången/plattsättning brevid plantan, särskilt kombipreparaten som används för gräsmatta coh som många tror endast är gödningsmedel. Inte helt ovanligt. När man upphör med dessa utvecklas de plantor som överlever normalt efter en tid eller ett år.

Men jag gissar bara, för som sagt är detta för mig inte något skolexempel på de vanligare angreppen. Mest likt är det syrénbakterios, men långt ifrån så att jag blir säker. Slå lite på nätet efter bilder på Pseudomonas syringae för att se flera bilder. Så här kan det se ut:


Åtgärd: tag bort allt angripet och släng eller hellre bränn, beskär plantorna endast torra dagar i JAS i framtiden. Hoppas på en varmare vår nästa år och på en mindre regnig sommar detta år! Motsatsen gynnar sjukdomen. Ganska många andra växter kan smittas.

Andra angreopp som jag sett på syrén:
syrénmal (åtgärd: klipp bort och ta bort det avklippta),
vissnesjuka (bladen brukar bli lite silvermatta innan de faller av (åtgärd: ta bort hela plantan),
honungsskivling (oftast på syréner som beskurits med stubbar och inte helt nere vid marken)
storm
Jag ska ta bilder i morgon ,bladen är ihopkrullade ??jätte konstigt? g.gif
Harvey
Jag tror min första fråga på ett forum någonsin handlade om precis samma sak. Alla blomklasar på mina syrener vissnade och blev brun gegga, jag fick rådet att kapa häcken och bränna upp den. Vilket jag inte gjorde. Och syrenen har aldrig visat samma symptom igen, detta är nog minst 5 år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon