Full version: Flytta syrener nu
Fågelvägen
help.gif En granne har tröttnat på 5 st. taniga syrener och skänker bort dem. Bråttom är det - kan inte vänta till senhösten! Buskarna är 1,5-2 m höga och knappast alls förgrenade nertill. Så nu undrar jag om de mår bäst av att omplanteras i sitt uppvuxna och skrangliga tillstånd, eller om man kan skära ner dem till ca 30 cm? Beskärningen borde väl helst göras först på vintern/våren?
Tacksam för snabba råd!
Aqvakul
Jag hade klippt ner dem i samband med flytten, ser inga fördelar med att vänta. Syrener tål beskärning bra.
MartinE
Hej

Jag har lärt mig att man ska klippa dom efter blomning men då mest för att man skall hinna njuta av den. Så klipp på du med en gång. Jag har gjort liknande flyttningar tidigare och de har gått bra.
Generellt så skall man klippa ner när man flyttar en större buske/träd. Man får inte med alla rötter vilket gör att de rötter som finns kvar inte orker driva hela plantan.


Lycka till / M
embees
Ska de flyttas så måste du skära ner dem. Det lilla rotsystem som finns i klumpen du gräver upp räcker inte till för att försörja ens en lite buske med vatten. Radikalt kanske, men då går det bra att flytta en buske under växtsäsongen. Och så var det ju det där med mycket vatten. Den måste vattnas rejält i sommar och stödvattnas nästa sommar om det är torrt.
Fågelvägen
Tack Aqvakul, Martin och Majsan för stor enighet om vad som behöver göras! Här ska grävas, klippas och vattnas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon