Krokodilen
Nu har forsythian blommat färdigt. Den är alldeles för vildvuxen och behöver klippas ner. Om vi klipper ner den helt, kommer den att få nya skott som blommar nästa år då?
Cilla
Nej det kommer den inte. Och radikalbeskärningar görs bäst tidigare på vårvintern, det är då busken reagerar med kraftiga sprut som blommar efter ett par, tre år igen.

Man kan åstadkomma mycket med beskärning i grenklykor. T ex om man vill att busken ska bli mer sammanhållen. Skotten som kommer efter beskärning i år kan förmodligen inte blomma nästa år men nästnästa.

En forsythia som blommar över hela busken ser man bara på dem som är obeskurna eller lätt putsade. Det naturliga växtsättet för de flesta forsythiasorter är att växa hej vilt, spretigt och yvigt. Man kan forma dem om man vill men då genom finputsning.

Forsythior som faller ut, grenar böjs och nästan lägger sig på marken blir ofta resultatet när man beskär alla årsskott, dvs de som växer rätt upp utan förgreningar. De delar sig då och om detta sker på en höjd blir det tungt sedan när de börjar blomma. (Det misstaget har jag själv gjort...) Men de kan falla ut också av ålder även om de får växa fritt. Då kan man se till att både behålla blom och upprätt buske genom att spänna ett brett band runt om och sedan till vårvintern skära ned några av de utfallande grenarna så att där bildas nya pigga skott som blommar så småningom.
Ingrid Zon3
CITAT (Cilla @ 16-05-2008, 16:26) *
Man kan åstadkomma mycket med beskärning i grenklykor.

Vad menas med det?
Cilla
Grenklyka - stället där grenar "delar sig". Där kan man ta bort en av grenarna.

Lägg snittet i en grenklyka (istället för att t ex bara kapa en gren rätt av) så att eftertillväxten blir så naturlig som möjligt. Som om grenen där den delade sig endast hade bestått av en gren.
Ingrid Zon3
Tackar! smile.gif
Åsa Bi
CITAT (Cilla @ 16-05-2008, 16:26) *
En forsythia som blommar över hela busken ser man bara på dem som är obeskurna eller lätt putsade. Det naturliga växtsättet för de flesta forsythiasorter är att växa hej vilt, spretigt och yvigt. Man kan forma dem om man vill men då genom finputsning.


Och jag som har en vision om en klippt forsythiahäck, alldeles översållad av blommor... Dålig idé alltså?
Cilla
Nej då det går! Genom formbeskärning, dvs man putsar de unga skotten sommaren. Den blir visserligen inte blommande överallt som en friväxande buske blir men den kommer att kunna behålla tillräckligt mycket gammalt så att den ser tätblommande ut. Formklippta forsythiahäckar är mycket vackra och tycker man som jag dessyutom om bladverket så kan man njuta hela säsongen. En formbeskuren häck av forsythia blir dessutom ganska tät om man håller den liten så det blir hyfsad avgränsningskänsla på vintern också.

Om man radikalbeskär en buske, dvs kapar vid marken eller lämnar 10 cm eller liknande så tar det tid för alla buskar att bilda blombärande grenar igen.
Om man underhållsbeskär en buske som t ex börjar falla ut, har många mycket gamla grenar mm så tar det visserligen tid för den eftertillväxt som kommer att blomma, men samtidigt behåller man ju en hel del obeskuret som blommar som tidigare.
Om man finputsar, formbeskär som t ex med en häck, så tar man ju bara de yngre skotten i det yttre av växten och samtidigt håller man ofta en häck i mycket mindre format än vad varje planta vill bli. På så sätt kan lite äldre blombärande grenar behållas (utan att de faller ut, knäcks etc) samtidigt som man simulerar till nytt i det yttre av växten.
Åsa Bi
Tack så mycket för ditt svar, Cilla! Då kanske jag ska våga ge mig på att anlägga en forsythiahäck trots allt. Men det får vänta tills hösten när tomten ska grävas upp pga rörbyte. Jag har märkt att forsythia rotar sig ungefär hur lätt som helst, så jag tänkte bara sticka ner avklippta grenar från ett befintligt buskage i ett förberett dike med bra jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon