Full version: Västbalkong zon 2
ahrana
Hej,

Den 1 juni flyttar jag tillsammans med sambon äntligen till en efterlängtad balkong. Prio nummer ett för oss är att få fint på balkongen fort. alla andra rum får vänta. Balkongen är en isprängdbalkong, med ful fasad. Vi vill göra den vacker!

Min önskan är ett rosa, vitt och grönt tema. Gärna med klätterväxter längs ena väggen, förslagvis den som har sol längst. Örter och annat ätbart vill jag ha i kurklådor och gärna ett lagom stort träd.

Alla tips och förslag är välkomna!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Har du tänkt dig perenner, fleråriga växter eller ettåringar? Jag gissar att du inte vill dra upp frö utan skaffa färdiga plantor?
Klematis är en tacksam perenn som klättrar och finns i många olika rosa och vita varianter. Den behöver en stor kruka, 30-40 liter för att övervintra säkert. Rosenvialer är perenna ochblommar liknande luktärtor men doftar inte, men de är vackra!
Trevliga ettåringar i de färgerna är: Luktärtor, blomma för dagen, svartöga som finns i vitt, lejongapsranka, törnrosas kjortel. De finns ofta att köpa som plantor på välsorterade ställen.
Örter kan du köpa på Ica och plantera ut, sätt dem i god jord och vänj dem lite vit uteklimatet någon timma per dag under en vecka tills du ställer ut dem. Handelsträdgårdar och plantskolor har också stort sortiment av örter, de är oftast avhärdade och kan ställas ut direkt. Några av mina örtfavoriter är: Fransk dragon, timjan (citrontimjan), gräslök, citronmeliss, de är alla perenna och vill ha lite större krukor att övervintra i. Persilja (är ofta tvåårig), koriander, chili och basilika odlar jag som ettåringar.
I balkonlådorna kan du ha pelargoner, flitiga lisor, lyckliga lottor, petunior i vitt och rosa. Hänglobelia växer dekorativt över kanten och finns i vitt och rosa med. Ta dig tid och gå runt och titta så kan du säkert kombinera ihop planteringar du tycker om!
Mvh
Fenja
Eva-Lotta
Även jag tipsar om clematis och pelargoner. Jag föreslår också att du tillsammans med de rosa växter du väljer planterar växter med blad som går i grått, som lammöra eller curryört (som också lukar fantastiskt gott av curry). Tobaksblommor finns också i många fina nyanser av rosa, även i vitt och i lime, som också är snyggt ihop med rosa.

Om du väljer mycket växter i rosa, vitt och grått kan en vanlig clematis jackmanii i djupt lila blir väldigt fint.

Vill du också odla något som är ätligt så kan amplar med jordgubbar vara trevligt (finns sorter som ger bär ända fram till frost). Eller varför inte odla vanliga sockerärter på klätterstöd? De får ju faktiskt fina vita blommor.

Eva-Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon