Full version: gammal häck (ha ha )
Salvia
En gammal Cotoneaster lucidus, häck -oxbärs, häck klipptes ned förra våren,vad gör man nu? Det har vuxit ut nya fina ca 75 cm långa skott från stubbarna men man måste väl beskära på nåt vis om det ska bli en stabil tät häck igen.Hur gör man ,och när funkar det bäst att beskära. och måste man verkligen ta ner hela häcken ibland, och hur ofta i så fall.
Martin Ålund
Den nedklippta häcken bör klippas på samma sätt som om den vore nyplanterad. Det betyder - på senvintern klipps hälften av det som växt under året bort. Har det alltså växt 75 cm klipps 35-40 cm bort. Vill du ha en tätare häck kan du klippa mer. Så håller du på tills häcken nått den höjd du vill ha.
Hur ofta man bör klippa ned en häck helt kan jag inte svara säkert på. Jag skulle nog välja att klippa ned den när den börjar bli alltför risig och/eller gles.
Sommartorparn
Ett bra sak som jag gjorde när jag klippte ner en häck på detta viset att genast lägga på ett väldigt tjockt lager med torv över stumparna. Det håller fukten och stimulerar skottbildningen. Jorden under häcken håller sig lucker, så du kan lätt gräva upp eventuellt ogräs. Framför allt förhindrar det att det växer upp miljoner ogräs som har legat som frön och lurpassat i skuggan under häcken. Jag läste någonstans att det skulle vara ogödslad torv. Antar att det är för att inte nya ogräsfrön ska få fäste i det o trivas. Annars går det säkert lika bra med billig plantjord på påse. Det kan vara en god idé att först lägga ett tjockt lager kögödsel i botten så att häcken får näring och sedan torven på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon