Full version: Kan man klippa ginst?
Margaretha
Tänkte köpa ett par ginstbuskar/plantor - eller vad det nu kan tänkas heta - men de får inte bli så stora. Kan man hålla tillbaka dem och ändå behålla det lite yviga växtsättet? confused.gif
Bassam
de flesta gnistar kan gallras ur lite lätt direkt efter blomningen men de vill inte beskäras hårt. Det är för sent att beskära nu. Ginst brukar ju inte tåla hård nedskärning. Men om alternativet annars är att ta bort dem kan man ju prova med total nedskärning direkt efter blomningen och se om de tar sig.
Lycka till, H:Bassam
Margaretha
Då får man kanske chansa och skära ner dem hårt med jämna mellanrum. Tack för svaret!
Alexander-VG-zon3
det går att hålla dom nere rätt så hårt ,, jag har en som är som en liten fotboll i formen men den blommar inte jag beskär den varje vår vinter i en boll form ,, alltså tål att beskäras hårt men blommar sämre eller inte alls . jag tycker personligen dom är vackrare utan att man beskär dom .
Ingrid Zon3
CITAT (Margaretha @ 20-05-2008, 23:43) *
Tänkte köpa ett par ginstbuskar/plantor - eller vad det nu kan tänkas heta - men de får inte bli så stora. Kan man hålla tillbaka dem och ändå behålla det lite yviga växtsättet? confused.gif

Det kanske är lättare att välja en annan planta då, om de inte ens är inhandlade än? smile.gif
Margaretha
Det kan man ju tycka, men jag tycker att de röda är så vackra och dessutom skulle något tidigblommande behövas i rabatten. Lökväxter får jag inte att leva där. De bara "försvinner"! Jo, allium fungerar, så de har jag i mängd, men bladen är ju lagom roliga!

Jag tänkte mig inte någon jättehård beskärning egentligen, men att den kunde hållas ner till högst en meter åt alla håll. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon