Navigo
Upptäckte imorse på min morgonrunda i trädgården att min stora, gamla, fina doftschersmin har fullt med blad som börjar se vissna ut. De ser nästan brända ut i kanterna som om någon har eldat på den. Jag har under åren tagit skott och planterat brevid så att den har brett ut sig och de ser likadana ut. Jag har aldrig hört om några sjukdomar på Schersmin eller har det varit för stark sol eller för torrt under våren? Men det är ju en gammal och etablerad växt och de borde väl klara det. Någon som har varit med om samma sak eller har några råd?
Solstorm
Tycker att schersmin kan vara lite tröga i starten när de är små men min erfarenhet är att de klarar ALLT när de väl har etablerat sig och är stora.
Det kan inte ha hamnat någon kemikalie eller något gift i marken?
Navigo
Vi håller iochför sig på att bygga ut och de har stått med cementblandare och hållt på i våras precis brevid busken. Men det borde väl inte påverka.
Knytt
Min chersmin får varje år massa små djur på bladen som gör att de krullar ihop sig och ser lite vissna ut. Ett år försökte jag med såpvatten och då höll den sig friskare, men den är stooor så jag når inte att spruta hela ...
embees
CITAT (Knytt @ 21-05-2008, 13:58) *
Min chersmin får varje år massa små djur på bladen som gör att de krullar ihop sig och ser lite vissna ut. Ett år försökte jag med såpvatten och då höll den sig friskare, men den är stooor så jag når inte att spruta hela ...



Det är för det mesta bladlöss som får bladen att rulla ihop sig. Oftast inget att bry sig om. Rätt som det är så är lössen borta och de nya bladen ser helt normala ut.
CillaM
Det kan också vara frosten som nöp till, det brukar resultera i svarta kanter i bladen
Christer i Falköping
Håller med Cilla M. Troligen frosten som nupit till.
Christer.
Navigo
Tack för era svar. Jag ser inga djur så frostskador låter troligt. Det har kanske sett ut så förr om åren också fast jag inte har tänkt på det. Fullt med små blomknoppar har schersminen iallafall så den lär förhoppningsvis blomma och dofta helt underbart som vanligt snart. Jag älskar doften av schersmin, det doftar sommar och barndomsminnen för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon