Full version: Sjuk Cornell
bikiv
Vi klippte delvis ner den för ett par år sedan då den var väldigt ful och dessutom alldeles för stor. Förra året kom den med lite nya skott. De gamla grenarna var alldeles gråa i topparna och bladen, väldigt glest, kom sent.

I år är nästan varenda gren grå i topparna och det har spruckit ut ett fåtal blad. Den ser inte alls ut att må bra. Vad kan ha hänt? Har den fått någon sjukdom eller tålde den inte nedklippningen? Busken är säkert minst 30 år. Det kanske är en normal "levnadsålder" ?

Funderar på att gräva upp den och ersätta med någon annan buske, men, hur ser rotsystemet ut? Alldeles intill står Snöbärsbuske och Forsytia. Deras rötter vill jag inte skada.
Bassam
[attachment=18544:svamp1.bmp] Svampar.Gråa fyllda cirklar som förekommer mitt bland trädgrönan är en svamp, parasitspindelskinn, som livnär sig på trädgrönan. Den värsta svampparasiten är fnösktickan, som bildar fruktkroppar längs med hela stammen. De ser ut som hästfötter. Fnösktickan kan fortleva ytterligare några år på träd som saprofyt efter att trädet dött. En vanlig saprofyt på stubbar är sidentickan. Fruktkropparna är tunna och taktegellagda. Ovansidan skiftar i grå eller bruna nyanser och är sidenglänsande. På undersidan sitter rören som är vita. Exempel på mykorrhizasvampar som lever med träd är kantarell, trattkantarell, bokkremla och grönriska. Mykorrhizasvamparna hjälper trädet att ta upp vatten och näring. Svampen får socker tillbaka av trädet.
Obs: ta alla skadad delar och bränna de, och finns många preparat medel mot svamp som Svavel.
Lycka till, H:Bassam
Eva 33c
Tyvärr är just Korallkornellen särkilt mottaglig för flera sjukdomar. Jag har en friväxande häck av den sen många år. När jag köpte den varnade trädgårdsmästren på plantskolan just för att den lätt drabbades av sjukdomar som resulterar i svarta och döda grenar. Nu lyssnade jag inte på det örat, men visst hade han rätt. Ett ganska stort antal plantor har sjukdomar och flera har jag grävt upp och slängt. (Vad jag minns var de inte så omfattande under mark utan gick relativt lätt att ta bort...)
Ett alternativ till korallkornellen ska vara Videkornellen Farba men jag har inte sett den i nån plantskola än.
CillaM
Min mamma har en jättebuske av denna vackra buske, den är runt 40 år. Den brukar få intorkade toppar men det kan motverkas med gödsel/jord och vatten. I mammas fall går det liksom inte att lägga på lite jord, det skulle behövas några lastbilslass av jord. Är din buske relativt ung och liten, passa på att pyssla om den med jord o vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon