daygloblossom
Hej fick två magnolia buskar i present som stod ett tag i sina krukor (en vecka ) medan vi diskuterade var de skulle stå. Sedan planterade vi dem ipå ett soligt ställe hade i extra kogödsel och vattnade eftersom det regant så dåligt. Men nu har det minsta fortfarande inga blad och den stora som hade blad har börjat vissna bladen blir gulbruna.... Kan jag göra något för att rädda dem?
Hoppas på hjälp thanks.gif
Christer i Falköping
Magnolior är inte min starka sida, men jag vill veta lite mer. Hur mycket vattnade du? Både när de stod i kruka och efter planteringen? Jag brukar rekommendera minst tio liter vatten om dagen första veckan vid nyplantering av träd. Hur är jorden den är planterad i? Magnolior vill ha neutral till lätt sur jord (jord som är uppblandad med en hel del okalkad torv alltså). Vilken sorts jord finns runt omkring? Torkar den fort eller är det lera som vattnet tar lång tid på sig att rinna bort från? Skadades rötterna på träden när de planterades? Magnolior gillar definitivt inte det nämligen.
Skrapa på barken på det som inte slagit ut, är det grönt under finns det fortfarande chans att klara det.
Christer.
Flyguy
Vad är det för magnolior?
Buskmagnolia, sieboldii, t.ex. gillar inte full sol och kan då bära sig åt så med bladen. Dessutom vill speciellt de och även andra magnolior ha rejält med vatten, massor med vatten när dom är nyplanterade. Gödsel däremot kan Du gärna vänta med ett bra tag.
I kruka är de känsligare för frost och torka också.

Vad som än hänt, fortsätt bara att vattna!
Är det en magnolia som kanske hellre skulle trivas i halvskugga, flytta nu, innan den etablerat sig. Rotklumpen är ännu inte utväxt så att den blir svårflyttad.

Lycka till!
Jan af Lisö
Du skriver inte vilka magnolior det är, lite synd.

Svårt att veta exakt, men några av mina erfarenheter:

1. Magnolior skall planteras i sur jord, dvs okalkad torv blandad med jord. Och en säck kogödsel innehåller 400 gram kalk (läste säcken någon gång) vilket kan effektivt döda en magnolia. Du bör plantera om och hoppas att magnolian lever fortfarande.

Vissa magnolior tål neutral jord, men knappt ett kalktillskott.

2. Det händer att om magnolian fick blad i ett skuggit utrymme (inomhus, lagerlokal, mm) och ställs ut i solen utan att avhärdas, så tappar den bladen. Är den frisk med bra rötter så kommer reservknoppar fram och den får nya blad.

3. Nya växter skall gödslas mycket försiktigt


Så plantera om i en ogödslad surbädd, i full sol, vindstilla, vattna ordentligt och hoppas på det bästa !!!
Malena
Läser era inlägg mer stor nyfikenhet. Passar på att slänga ut en liten undran; på lappen på min nyinköpta magnolia kobus står det planteras i kalkrik jord.....? Är det som vet hur det ligger till?
Jan af Lisö
Jag skulle ALDRIG plantera en magnolia i kalkrik jord, men vissa magnolior tål även neutral jord och kobus tillhör dem. I boken "Magnolia" av John Lennart Söderberg står det ang. kobus: "Föredrar svagt sur jord, men klarar även neutral jord".

Hoppas du är en person med gott tålamod för det kan ta upp till ett par decennier innan en kobus börjar blomma.
Christer i Falköping
Som jag skrivit innan, jag kan inte mycket om magnolior, men är det inte lite av en myt att magnolior måste ha surjord? (har själv fått lära mig att neutral till svagt sur jord går utmärkt). Hade en Magnolia stellata i Tråvad som är närmare tre meter hög och lika bred, som stod planterad i kalkrik lerjord och den mådde inte dåligt alls. Vilkjet den ju borde göra enligt all logik. Visst gör växter som de vill till och från , men hur noga har man kollat upp det där egentligen?
Christer.
Christer i Falköping
OBS! Me det vill jag inte påstå att alla magnolior skulle skita i vilket när det gäller jorden, men hur viktigt är det egentligen att jorden måste vara sur? Skulle flera sorter kunna planteras i neutral jord utan att det skulle försämra deras livslängd och blomvillighet?
Christer.
Malena
tålamod har jag gott om men det är min trädgårdkunskap som sinar..................
Var absolut inte meningen att knäppa någon på näsan ang mitt inlägg, ville bara ventilera lite undringar med er som kan.
Christer i Falköping
Du kan väl knappast knäppt någon på näsan väl?? En väl så intressant undran tycker jag! För hur är det egentligen? Det finns många myter inom trädgårdsvärlden som alla tar för givet att de är sanna. T.ex. att kompost gjord enbart på eklöv är kemiskt sur, Det stämmer inte. När de förmultnar surgör de sin omgivning, men när komposten är klar är den kemiskt neutral. Det var faktiskt flera universitet som undersökte detta samtidigt, tor luleå universitet var ett av dem. Så det är aldrig fel att fråga eller ifrågasätta någonting.
Christer.
Jan af Lisö
Det är just det som är charmen med forum som detta, man får flera olika svar på samma fråga, ibland diametralt skilda. Det finns väl många sätt att göra rätt, och det finns troligtvis ännu fler sätt att göra fel.

Magnolia Stellata än nära släkt med kobus, ett tag kallades den t o m 'kobus var. stellata', så det är inte helt förvånande att den klarar jord som inte är sur.

All litteratur jag har studerat föredrar sur jord till magnolia, men frågan diskuteras. Låt mig citera en av mina "magnoliabibblar"; "Magnolias a Gardener's Guide" av Jim Gardiner (boken rekommenderas mycket varmt): "Soil pH is a contientious issue amongst magnolia growers. All agree that an accidic soil is suitable for cultivation, with 5.5 to 6.5 being considered as the most desirable range. But some accept that many magnolias can be grown successfully in an alkaline soil......On moisture-retentive soils with an alkaline pH 7.5 to 7.7 an extensive range of magnolias can be cultivated".

Själv brukar jag plantera mina i okalkad torv, blandad med jord; förutom pH sänkande verkan är torven även fuktighetshållande vilket är bra för magnolior på ostkusten där det regnar relativt lite under växtperioden (förutom under semesterveckorna så klart).
Anders zon 1
Här i sydvästra Skåne finns många stora magnolior av olika arter och sorter som inte verkar bry sig särskilt mycket om den kalkhaltiga leran. Vanligast är nog praktmatgnolia (M. x soulangiana). Leran är så pass kalkhaltig att man hittar synliga bitar av kalk i den (vet dock inte vilket pH-värde den har). Själv har jag M. stellata och M. 'Satisfaction' som verkar funka bra. Däremot går inte M. virginiana (vet inte säkert om det har med den kanlkhaltiga leran att göra, men jag misstänker det).
Bassam
h
Bassam
Jag kommer igen och säga de är kanske har mycket gödsel i jorden på det här sättet kan inte nya plantera ta vatten som behöver från jorden, försöka om plantera de med jord som utan gödsel, och sen när dem etablera sig kan du ge dem gödsel.
Lycka till, H:Bassam
Bassam
j
Christer i Falköping
CITAT (Jan af Lisö @ 27-05-2008, 22:16) *
Det är just det som är charmen med forum som detta, man får flera olika svar på samma fråga, ibland diametralt skilda. Det finns väl många sätt att göra rätt, och det finns troligtvis ännu fler sätt att göra fel.

Magnolia Stellata än nära släkt med kobus, ett tag kallades den t o m 'kobus var. stellata', så det är inte helt förvånande att den klarar jord som inte är sur.

All litteratur jag har studerat föredrar sur jord till magnolia, men frågan diskuteras. Låt mig citera en av mina "magnoliabibblar"; "Magnolias a Gardener's Guide" av Jim Gardiner (boken rekommenderas mycket varmt): "Soil pH is a contientious issue amongst magnolia growers. All agree that an accidic soil is suitable for cultivation, with 5.5 to 6.5 being considered as the most desirable range. But some accept that many magnolias can be grown successfully in an alkaline soil......On moisture-retentive soils with an alkaline pH 7.5 to 7.7 an extensive range of magnolias can be cultivated".

Själv brukar jag plantera mina i okalkad torv, blandad med jord; förutom pH sänkande verkan är torven även fuktighetshållande vilket är bra för magnolior på ostkusten där det regnar relativt lite under växtperioden (förutom under semesterveckorna så klart).


Optimalt är alltså jord med lägre pH än neutralt. Sedan är det ju så¨att issa växter fullständigt struntar i vad vi människor vet och mår bra ändå laugh.gif Bor ju lite kärvt till själv för en magnolia så jag har aldrig riktigt brytt mig om hur de vill ha det. Tack för svaret.
Christer.
Trädgårdstokan
Jag köpte en Magnolia sieboldii i början av maj, satte ner den i rhododendronjord och vattnade rejält. Allt gick bra tills snöovädret för två veckor sedan, då frös knopparna och bladen blev bruna. Jag har klippt bort bort allt visset så nu står den där helt kal. Kan den ha överlevt? Jag fortsätter att vattna för säkerhets skull eftersom den står i solen större delen av dagen.

rose.gif
Jan af Lisö
Om din sieboldii var frisk och stark så överlever den, den har en omgång reservknoppar som "vaknar" när de ordinarie dör, brukar ta 4 - 6 veckor. Om magnolian inte är tillräckligt stark (vilket händer lätt om den säljs med rotklump och alltför våldsamt avhuggna rötter) och dör, då bör du åberopa etableringsgaranti, för magnolia skall klara av en frostomgång.

Just sieboldii är känslig för torka och skall vattnas ordentligt...
Trädgårdstokan
Efter att ha vattnat Magnolian med ca 10 liter om dagen så kommer det nu äntligen nya fräscha blad. Gissa om jag blev glad när jag såg att den överlevt frostknäppen för ett par veckor sedan.

rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon