Full version: Den svenska häxan!
Sidor: 1, 2
Temeraire
Eurovision blir bara sämre och sämre. Se bara vilka som kom i toppen förra året... clowner i aluminiumfolie och andra idioter =S
I år är inget undantag, fanns många knasbollar i kvalen... att länderna inte skäms för att skicka sådana till ett sådant stort evenemang.
.. och Sveriges bidrag? ser ut som en ondskefull häxa och låten är verkligen ett sömnpiller.. hur kan de vänta sig att hon ens ska komma i topp 5?
.. och så det där med att rösta på grannländerna, snälla, sluta med det.. rösta på BÄSTA LÅTEN! inte på Finland eller Norge bara för att vi är ''grannar''..
*Stintan*
Men jösses titta inte då om det är så dåligt!
Monica M zon 4
Det är väl bara att låta bli att titta om man inte gillar schlager. Själv har jag inte sett på schlagerfestivalen sen Carola vann första gången.
Christer i Falköping
Man får ta det för vad det är. En kväll med underhållning från hela europa, inget annat. Har ju egentligen inte så mycket med tycke och smak att göra eller hur? Om inte annat kan man ju alltid få sig ett gott skratt åt de stackarna som är så nervösa att de knappt får fram en ren ton eller åt deras kläder.
Christer.
HelenJ
Det finns två anledningar att titta på det:

1. så man vet vad det är alla pratar om de närmaste dagarna

2. för att se hur de har spökat ut sig i år, och vilka som har kortast kjolar.

Musiken är däremot ingen anledning!
cool.gif




Whiskuchi
Det är intressant att det kan röra upp så starka känslor. Det är väl bara att låta bli att titta då, om det är så illa?
(och att säga att hon ser ut som en ondskefull häxa var väl lite elakt. Man får hoppas hon inte är road av odling och råkar titta in här någon gång sad.gif)
zaaritha
Perelli ser ut som en konstgjord docka, tyvärr!
Hon som var så fin förut..............
Gita
CITAT (Temeraire @ 24-05-2008, 17:07) *
Eurovision blir bara sämre och sämre. Se bara vilka som kom i toppen förra året... clowner i aluminiumfolie och andra idioter =S
I år är inget undantag, fanns många knasbollar i kvalen... att länderna inte skäms för att skicka sådana till ett sådant stort evenemang.
.. och Sveriges bidrag? ser ut som en ondskefull häxa och låten är verkligen ett sömnpiller.. hur kan de vänta sig att hon ens ska komma i topp 5?
.. och så det där med att rösta på grannländerna, snälla, sluta med det.. rösta på BÄSTA LÅTEN! inte på Finland eller Norge bara för att vi är ''grannar''..

Oj, Du verkar ta det hela på stort allvar!
Gita
DragonLady
CITAT (Monica M zon 4 @ 24-05-2008, 17:35) *
Det är väl bara att låta bli att titta om man inte gillar schlager. Själv har jag inte sett på schlagerfestivalen sen Carola vann första gången.


Ja precis, det e samma här, sista gången jag kollade var nog när carola vann med främlig happy.gif
Christer i Falköping
Gick ju inte så bra i år heller. Kanske dags att ta bort jurygruppen till nästa år. Jag har en känsla av att det skulle gått mycket bättre för Empty room.
Christer.
HelenJ
CITAT (Christer i Falköping @ 25-05-2008, 00:13) *
Gick ju inte så bra i år heller. Kanske dags att ta bort jurygruppen till nästa år. Jag har en känsla av att det skulle gått mycket bättre för Empty room.
Christer.



Ja, de körde ju helt över svenska folket! En låt vinner inte för att artisten är känd - när ska de lära sig det? thumbdown.gif
pejori
CITAT (Christer i Falköping @ 25-05-2008, 00:13) *
Gick ju inte så bra i år heller. Kanske dags att ta bort jurygruppen till nästa år. Jag har en känsla av att det skulle gått mycket bättre för Empty room.
Christer.



tummenupp.gif Precis min tanke också...
Fast det var kul med gillans alterego som var med och vann tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 25-05-2008, 00:15) *
Ja, de körde ju helt över svenska folket! En låt vinner inte för att artisten är känd - när ska de lära sig det? thumbdown.gif

För det första är inte Perelli känd mer än i Sverige, och för det andra vann Ryssland antagligen just för att artisten är otroligt känd i stora delar världen. Så jag tror inte på ditt resonemang wink.gif
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 25-05-2008, 00:27) *
För det första är inte Perelli känd mer än i Sverige, och för det andra vann Ryssland antagligen just för att artisten är otroligt känd i stora delar världen. Så jag tror inte på ditt resonemang wink.gif



Mitt resonemang var att den svenska jurygruppen (vid den svenska uttagningen i våras) inte borde kört över svenska folket och valt Perellli! Sanna hade säkert placerat sig högre i listan, även om hon knappast hade vunnit över Ryssland. Ryssland är ett stort land, med många grannar, och hade en bra låt.
zaaritha
Jag trodde tyvärr aldrig på Perelli--jag har hela tiden tyckt att "Empty Room"
var så mycket bättre!
Men; nu tycker jag allt lite synd om Perelli--SÅ dålig var
låten inte!
pejori
CITAT (zaaritha @ 25-05-2008, 00:32) *
Jag trodde tyvärr aldrig på Perelli--jag har hela tiden tyckt att "Empty Room"
var så mycket bättre!
Men; nu tycker jag allt lite synd om Perelli--SÅ dålig var
låten inte!



Gillade också EMPTY ROOM bättre.
Perelli är känd ute i världen, eftersom hon har vunnit en gång tidigare tummenupp.gif
Berith
Inte Empty Room! Jag får eksem på de mest oåtkomliga ställena när jag hör den - urdåligt engelskt uttal och den mest gnälliga sång man kan tänka sej! Empty roooooom!!! Bara för att orden stavas på ett visst sätt uttalas inte varenda bokstav. *kliar! kliar!*

Håller med zaaritha om att Perellis låt inte är så himla dålig, men hon är ju bara för mycket. Divig till max och sånt orkar inte jag med.

Det fanns inte en endaste låt igår som jag trodde kunde vinna, allra minst Ryssland. Neej, det är alldeles för många öststater med numera. 48 länder! och inte många av dom har sitt ursprung i schlagermusiken, som det ju började med. Sen övergick det iofs till pop och lite annat, men inte sånt där konstigt som flertalet igår.

Christer Sjögren hade nog sopat mattan med allihop igår. Vi kanske ska tänka på det till nästa år, att skicka det sämsta vi har.

Vann Ryssland för att Evgeni (nånting) var med? Skulle Perelli haft bättre chans om Foppa kommit in och gjort mål? Eller Björn Borg gjort ett servess?

Neej, dela upp festivalen i öst och väst, och se till att dom ursprungliga deltagarländerna tycker det är värt mödan att lägga ner tid och ork på att skapa riktig musik igen! Hur många låtar har inte blivit kvar åratal efteråt av dom gamla vinnarna eller deltagarna. England, Frankrike, Tyskland, Irland, Spanien, Italien, Schweiz, Sverige....

Gårdagens behållning var som vanligt Christian L, och snutten med Björn G. tummenupp.gif

PS! Undrar ändå om inte Norge var bäst igår?
Gita
En enda riktigt bra låt, det var den franska, men det verkar bara vara jag och Svenska Dagbladets musikkriter som gillade den.
Gita
Whiskuchi
Jag höll på Turkiet. Luuk ville jag kväva med hans egen tuta, och Björn Gustafsson var bara pinsam.
Anders zon 1
CITAT (Whiskuchi @ 25-05-2008, 09:43) *
Jag höll på Turkiet. Luuk ville jag kväva med hans egen tuta, och Björn Gustafsson var bara pinsam.


Håller med förutom att jag tycker Norge var bäst. Fast Turkiet var rätt ok också.
Magdis
Tror ni verkligen det hade gått bättre för Empty room? g.gif Det är en fin låt men såååå seg ju. BWO däremot tror jag hade gått längre.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Gita @ 25-05-2008, 09:37) *
En enda riktigt bra låt, det var den franska, men det verkar bara vara jag och Svenska Dagbladets musikkriter som gillade den.
Gita



Jag gillade den hade t.o.m satsat 50kr på den.
NinaKbg
Sverige har vunnit melodifestivalen för sista gången eftersom det är så mkt nya länder med nu. Röstningssystemet passar inte oss längre. Östländerna kompisröstar och det lönar sig för dem, våra grannländer kompisröstade ingenting i år, förutom Sverige som naturligtvis gjorde det.

Förra året var The Ark vansinnigt segertippade men de floppade liksom Perelli gjorde i år.
De andra länderna tar inte detta på alls lika stort allvar som Sverige gör. Det är lika bra att vi har en egen schlagerfaestival men ger fan i att skicka vinnaren vidare i fortsättningen. Det tar bara bort glädjen med alla dessa platta fall internationellt......eller oxå får svensken lära sig att vi inte är så bra som vi tror.
lena:-)
En liten fråga som jag ställer mig är...( är tyvärr inte så insatt i ämnet men undrat lite) Vem är det som segertippar Sverige? Vi säger att det är världsklass men vem bedömer det? .. Är det våra egna förväntningar och önskningar på seger eller vad är det som driver upp segervittringen som sedan bara blir till ...som det står.."fiasko"..
I detta sammanhanger är det väl bara SEGER som gäller..en andraplats är liksom inget värd heller, eller?
NinaKbg
CITAT (lena:-) @ 25-05-2008, 13:46) *
En liten fråga som jag ställer mig är...( är tyvärr inte så insatt i ämnet men undrat lite) Vem är det som segertippar Sverige?


Det är väl främst media som segertippar. Media har ju till uppgift att hypa upp en stämning och förväntan, och det gör de med den äran varje år. Och varje år står det fiasko i tidningarna dagen efter. Och alla är lika förvånade över att tidningarna hade fel. Igen.

Sen kan man ju undra vad man har för syfte med en trådstart kallad "Den svenska häxan!" Bottennapp på den...
Pirum
Kompisröstning, tja, visst finns det folk som röstar med nationaliteten eller kulturella identiteten som tyngsta argument (säkert många svenskar i norge som röstar på Sverige, etc), eller så gillar närliggande länder/kulturer kanske grannländernas musik. Nåt "östblock" tror jag inte på, däremot är länderna i den delen av europa mer ett gytter av utspridda nationaliteter än äldre och (åtminstone under en tid på 1900-talet) mer homogena nationalstatsbildningar, som finns i västeuropa. Självklart bor t.ex många ryssar i tidigare Sovjetrepubliker, etc, osv.

Vem som segertippar Sverige undrar jag också. Redan förra året var det ju klinkande klart att the Ark förmodligen skulle göra fiasko (med tanke på hypen), och Perelli lider av det gamla "vi har hört det förr"-problemet. 1999 var Perelli i ESC med en (inom sin genre) stark låt. Nu med en dussinlåt. Dessutom ser hon än mer spacklad ut, koreografin och grafiken VAR sämre, och jag tyckte dessutom att hon inte såg så glad ut som hon borde. Eller jovialisk. Fan vet.

Jämför med Carola i svenska uttagningen: det räcker inte med ett känt namn, har du inte en stark låt så tänker folk "jaja...men Främling var ju mycket bättre...den här skiten vill jag inte rösta på", eller så tänker de "jaha, men efter allt de skrivit om den här låten...är den inte bättre?...den här skiten vill jag inte rösta på".
Piccante
*suck* tjatet om "kompisröstning" är så trögt varje år. Nu kom iofs många östländer på toppplacering om man nu tycker det är meningsfullt att dela in Europa i öst och väst hela tiden? Trodde EBU var till för att föra länder närmare varandra....
Varje år brukas det gnällas om kompisröster, konstigt nog såg jag sura kommentarer idag "var var rösterna från våra grannländer?". Det är ju precis det vi gnäller på andra för då ska vi inte be om kompisröster själva.

Ukraina kom på bra placering men jag tror inte de gjorde det i första hand för att de är ett "östland" utan för att låten både var bättre, bättre framförd än Perellis som framstod som en sämre kopia av Ukrainas bidrag. Tror de fick röster för att de var bra, så enkelt kan de va ibland.

När det var uttagnning i Sverige så tyckte jag att BWOs refräng satt med en gång, Perellis låt hade jag inget minne av alls förrän efter att ha sett och hört den hur många gånger som helst. Har man bara tre minuter på sig så gäller det att göra intryck direkt och inte komma med en dussinlåt.

Rysslands vinnare Dima Bilan var bättre förra gången han tävlade och inte vann, årets låt var segare.
Aqvakul
"Rätt" låt vann i år igen. Svenska media skriver alltid upp vårt bidrag som favorit att vinna - och vi går på det varje gång.......
anncharlotte
Jag tycker också att det var en riktigt bra låt med en bra artist som vann i år :-) Kanske då att jag hade blivit ännu gladare om Frankrike vunnit, men det är helt ok som det blev.
Att inte Sverige vann förvånar mej inte ett dugg, men fast jag inte gillar låten så hade jag nog tippat att den skulle hamna lite bättre, bland dom 10 i alla fall.
Jag förstår mej inte heller på det där tjatet om öststaternas kompisröster, visst har dom väl i våra öron i alla fall lite lika musiksmak och musiktradition vilket ju oundvikligt måste påverka dom när dom röstar. Men det har väl isåfall vi i väst också, och sveriges skörd av poäng från västeuropa var ju inte så lysande, så det betyder ju att det räcker inte att ha kompisar, man måste ha en bra låt också.
Förövrigt så tycker jag det är roligt med länder som vågar skicka ett bidrag som har ett uns av toner från sin egen musiktradition, toppen Kroatsien tex :-) (var det väl med gubben och käppen)


Lite pinsamt att det inte står Grattis Ryssland på löpsedlarna idag !
Berith
Undrar hur många gånger/ofta vi kommer att höra vinnarlåten i radio. Det blir väl lika ofta som fjolårets låt kanske? Och hur många här kommer att köpa skivan? Skulle tro att det blir ungefär lika många.

Kommer ni ihåg vem som kom tvåa ifjol? Eller trea? Inte jag, och det beror ju knappast på att det var tre bra låtar. Likadant i år, och säkert nästa år också. Om jag förstod det rätt så gjorde dom om tävlingen i år med två semifinaler för att alla skulle ha lika stor chans att gå till final. Men så länge "dom gamla schlagerländerna" är i minoritet så spelar det ju ingen roll. Dom försvinner helt enkelt i mängden.
Gossen Ruda
Jag kan tyvärr inte uttala mig om finalen eller dom övriga bidragen eftersom jag inte tittade, det finns roligare saker att göra. Tycker det hela har blivit ett uppblåst superjippo som överlevt sig själv. Dags att skrota det hela.

Om hur Charlottes låt stod sig i konkurrensen vet jag alltså inte men trots att jag såg uttagningen minns jag inte melodin, det kanske säger en del. rolleyes.gif Nåt med hero va? Fattar dock inte varför hon kletar på allt spacklet i fejset, tror hon att det blir bättre då? Ser ut som nån japan eller knäppkines.

Nån tidning skrev att hon kunde bli historisk eftersom hon nu som första artist kunde vinna 2 gånger, men Jonny Logan då? Typiskt tidningar och okunniga journalister.
krellus
CITAT (Berith @ 25-05-2008, 09:14) *
Inte Empty Room! Jag får eksem på de mest oåtkomliga ställena när jag hör den - urdåligt engelskt uttal och den mest gnälliga sång man kan tänka sej! Empty roooooom!!! Bara för att orden stavas på ett visst sätt uttalas inte varenda bokstav. *kliar! kliar!*


Skojaru? Den var ju 7 gånger bättre än Perrelli...
Berith
CITAT (krellus @ 26-05-2008, 09:27) *
Skojaru? Den var ju 7 gånger bättre än Perrelli...

Jag vet inte om jag skojar. Kollade på youtube och jag kan iofs förstå att det var folkets val. Jag gillar ju inte Perelli så hon går fetbort i alla sammanhang. Vet inte vad jag tycker om Nielsen egentligen och hon sjöng ju bättre på festivalen än vad hon gör på skivan. Såå.... jag vet inte om jag skojar. Det är skivan som kliar, och hennes "rrrooooooom".

Skrev ju förut att jag inte tycker att Hero är så himla dålig, men för den skull gillar jag den inte. Om nån förstår vad jag försöker säga. rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2008, 08:18) *
Nån tidning skrev att hon kunde bli historisk eftersom hon nu som första artist kunde vinna 2 gånger, men Jonny Logan då? Typiskt tidningar och okunniga journalister.


Vad jag minns så skrev man första kvinnliga artist att vinna mer än en gång. Fast det är ju inte särskilt aktuellt längre......
embees
CITAT (HelenJ @ 24-05-2008, 19:20) *
Det finns två anledningar att titta på det:

1. så man vet vad det är alla pratar om de närmaste dagarna

2. för att se hur de har spökat ut sig i år, och vilka som har kortast kjolar.

Musiken är däremot ingen anledning!
cool.gif


Jag kan tänka mig bättre saker att slösa bort min tid på än Schlagerfestivaler.... !
Bojkottar alla sådana jippon. thumbdown.gif thumbdown.gif

Går hellre en runda i trädgården med ett maskrosjärn.... giggle.gif
Solstorm
Många år sedan jag såg på tävlingen. Det ska ju vara en tävling där melodier tävlar, läser man tidningarna så verkar det som om det är kläder (eller ickekläder), show och artist som är det viktigaste.
krellus
Kläder spelar ingen roll för mig. Det gäller att PRESTERA.

HEJA UKRAINA!!! naughty.gif
renate
Jaha är det redan slut ,tänkte jag när jag vaknade i soffan.Samma sak varje år.Nja bäst var ja inte Perelli måste jag säger,men bättre än Emty room var hon.Hennes framträdande var lite väl stelt.Ryssland var bra(jag sov inte hela kvällen)
Ralf
men Perrelli... undrar hur hon ser ut utan smink o smycken? Undrar om Någon har sett henne så?
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 26-05-2008, 19:18) *
men Perrelli... undrar hur hon ser ut utan smink o smycken? Undrar om Någon har sett henne så?

Hon ser verkligen "billig" ut. Synd, annars verkar hon vara en jordnära och rejäl människa.
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 26-05-2008, 19:56) *
Hon ser verkligen "billig" ut. Synd, annars verkar hon vara en jordnära och rejäl människa.

ja min drömkvinna är raka motsatsen till henne...
Magdis
CITAT (Aqvakul @ 26-05-2008, 19:56) *
Hon ser verkligen "billig" ut. Synd, annars verkar hon vara en jordnära och rejäl människa.

Jag tycker hon ser dyr ut jag. Det är inte gratis med smink och hårprodukter. coolgleam.gif
HelenJ
CITAT (Magdis @ 26-05-2008, 20:06) *
Jag tycker hon ser dyr ut jag. Det är inte gratis med smink och hårprodukter. coolgleam.gif


rotfl.gif
herkules
CITAT (Magdis @ 26-05-2008, 20:06) *
Jag tycker hon ser dyr ut jag. Det är inte gratis med smink och hårprodukter. coolgleam.gif


haha, precis vad jag tänker också, det hon har i ansiktet, håret och på kroppen är definitivt inga lågprisgrejer.
jag tycker att hon levererade kalasbra och var värd en bra mycket bättre placering än hon fick. norge var bäst.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 26-05-2008, 20:06) *
Jag tycker hon ser dyr ut jag. Det är inte gratis med smink och hårprodukter. coolgleam.gif

rotfl.gif
"dyr" och "billig" på samma gång? confused.gif
Solstorm
Tror det var Dolly Parton som sade att det kostar mycket pengar att se så här billig ut som jag gör.

Jag som lägger endast lite pengar på mitt utseende kanske ser ut som en riktig dyring då giggle.gif
Gita
CITAT (herkules @ 26-05-2008, 20:43) *
haha, precis vad jag tänker också, det hon har i ansiktet, håret och på kroppen är definitivt inga lågprisgrejer.
jag tycker att hon levererade kalasbra och var värd en bra mycket bättre placering än hon fick. norge var bäst.

Jo, jag gillar henne också, tycker att hon är härligt divig, klar staarquality, rösten är också bra. Tyvärr var låten riktigt trist den här gången. Jag tycker att Frankrike hade den enda riktigt bra låten.'
Gita
Bettis
CITAT (Gita @ 27-05-2008, 21:03) *
Jo, jag gillar henne också, tycker att hon är härligt divig, klar staarquality, rösten är också bra. Tyvärr var låten riktigt trist den här gången. Jag tycker att Frankrike hade den enda riktigt bra låten.'
Gita



thumbdown.gif
Fenja
Jag tyckte att fransmännens kommentar om att de trodde att Pirelli var Donatella Versages dotter var det roligaste som hände i år biggrin.gif
Mvh
Fenja
herkules
CITAT (Fenja @ 27-05-2008, 21:13) *
Jag tyckte att fransmännens kommentar om att de trodde att Pirelli var Donatella Versages dotter var det roligaste som hände i år biggrin.gif
Mvh
Fenja

jean paul gaultier är nog inte rätt man att uttala sig om andras utseende kan jag tycka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon