Full version: mors dag
Ralf
-pappa är det mors dag idag?
-ja min dotter.
-när är det fars dag?
-alla andra dagar på året svarar mamman.
HelenJ
Det var ju därför de införde Mors dag, Ralf! flirting.gif

Hade inte Lennart Hyland nåt som hette frufridagen, när husmödrarna skulle slippa laga mat, tvätta, diska en enda dag om året....?



aanderss
Anvisningar till firande av Mors dag
Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.

Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.

ur broschyren "Anvisningar till firande av Mors dag" 1920,
Tobb
Å andra sidan finns den den fars dag...

Men jag förstår inte varför man skulle sätta sig i soffan och säga åt sin tjej att hämta en öl när man kollar på fotbollsmatchen?

Jag gillar inte öl, jag gillar inte fotboll.
Mollis
Mina tvillingar ringde nyss från en Kryssningsbåt där dom firat sonens tjej's 23-årsdag, förr passerade fartygen precis utanför dörrn här, och då brukade vi ta lilla fiskebåten och och åka bredvid och vinka till vänner som stod på däck, men de har lagt om rutterna så det är bara Estlandsfärjorna som går här nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon