Full version: Blom- och grentorka
Monica J
Hej!
Läste Cillas beskrivning av blom- och grentorka på körsbär och det är precis så mitt körsbärsträd ser ut. Det planterades förra våren och såg ut så redan då, bara blad längts ut på grenarna.

Vad kommer hända med mitt lilla träd, kommer det att dö? Det har bara tre grenar förutom toppen, vad ska jag göra? Ta bort det och plantera ett nytt?

Drabbas alla körsbär av detta?

Mvh
Monica
Cilla
Blom- och grentorka är banligast på surkörsbär, men alla körsbär kan få den. Eftersom träden så småningom får behålla så lite blad stannar de mer eller mindre i växten och blir små och glesa med mycket få bär.

Man kan se dem som prydnadsträd. Ibland antar de vackra former som träden på en kinesisk akvarellmålning. Eller man kan försöka att skära bort den; skär med vass sekatör en bit innanför det infekterade stället. helst bör sekatören doppas i kokande vatten eller t-sprit mellan varje snitt...

Särskilt känslig är sorten Kelleris 16, medan skuggmoreller kan klara sig hyfsat även om de får den. Sorten Fanal får sällan blom- och grentorka, men tyvärr ofta en annan bakteriesjukdom stam- och bladbakterios...

Så vad ska man göra utöver att försöka klippa bort det? Tja, jag tror att man ska plantera olika slags körsbär och att man ska stoppa alla körsbärskärnor man hittar och köper i backen. Kan man inte ta hand om dem själva så kan man ge bort dem eller plantera dem på ett bortglömt ställe i närheten. Körsbärshäckar är härliga liksom snår som får finnas i hörn i trädgården.

Körsbär växer fort och om man har olika starka frösådder får man individer som har lite olika egenskaper.
Monica J
Hej Cilla och tack för svaret!

Det kan kanske förklara att trädet inte växt alls nästan sedan det planterades och fick 4 bär i år.

Om jag ska kllippa bort sjukan, hur ser jag var jag ska klippa? Det sitter bara blad i toppen på samtliga fyra grenar, kapar jag dem finns inga blad kvar alls.

Mvh
Monica
Cilla
Hrm ja... Det är ju det att jag inte riktigt tror på att klippa bort det. Men det är ju det man kan göra och det so växtskadeexpertisen ändå föreslår...

Det är på försommaren man kan se angreppen i de bladställningar du har detta år, och det är då det sägs att man ska beskära. Då har trädet tid på sig att utveckla nytt utanför.

Men om grentorkan gått så långt att det endast är toppskotten kvar måste man ju klippa ända nere vid stammen för att komma in på frisk ved och jag tvivlar på att ett körsbär mår bättre av det.

Jag tror att det är genom beskärning när grentorkan just startat i trädet som man kan få goda effekter - då när endast en topp torkar ut. När det gått långt tror jag att det bara är att låta trädet vara, ev jordförbättra så att det får mer energi, och sedan plantera nytt och mer.
Göran
Jag har själv ett träd av sorten skuggmorell som vissa år drabbas hårt av grentorka och som jag funderar på att byta ut. Trädet är väl ca 15 år och ganska ojämt i formen, har dock inte kommit till skott ännu eftersom det årligen lämnar god skörd av stora men sura körsbär.

Läste på ebe plant http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm att dessa två sorter ska vara resistenta mot grentorka. Vet inte om man kan tro på det men kan kanske vara värt att testa. Någon som har eller vet mer om dessa sorter?

KARNEOL, [S] Zon I-IV
Försöksstation Pillnitz i östra Tyskland. Korsning mellan Korös och Skuggmorell. I handel sedan 1990.
Trädet: Växer kraftigare än Skuggmorell och bildar en utbredd kronan. Beskärning rekommenderas.
Frukt: Stor till mycket stor. Vikt 6.8 gr. (Skuggmorell 5.2 gr) .Mörkröd till brunröd. Köttet är fast, mörkrött och sött. Skaftet är kort.
Blomning: Något tidigare än Skuggmorell.
Mognar: Mitten till slutet av juli. Några dagar tidigare än Skuggmorell.
Jord/växtplats: Lätta, varma, näringsrika jordar och ett Ph värde på 6.5 - 7.
Användning: Ät- och hushållsbär.
Övrigt: Delvis självfertil, genom pollinering ökar avkastningen. Pollineras av Skuggmorell, Sötkörsbär och Prunus avium. Karneol är resistent mot Monilia ( Grentorka).

SAFIR, [S] Zon I-IV
Försöksstation Pillnitz i östra Tyskland. Korsning mellan Skuggmorell och Heimanns 23. Sedan 1991 i handel.
Trädet: Växer medelstark och bildar rund krona med tät förgrenning.
Frukt: Mycket stor, vikten är 7.5 gr. Mörkröd nästan svart. Köttet är mörkrött och något mjukt. Smaken är romatisk och sötsur.
Blomning: Medeltidig, sorten är självfertil, genom pollinerig ökar avkastningen.
Mognar: Några dagar tidigare än Skuggmorell
Jord/växtplats: Lätta, varma, näringsrika jordar med ett Ph på 6.5-7.
Användning: Ät- och hushållsbär.
Övrigt: Pollineras av Skuggmorell, Fanal, Stella. Safir är resistent mot Monilia (Grentorka)
Cilla
Dessa sorter finns inte beskrivna i mina pomologier, men Safir är en jag sett i handeln på senare år. Jag har stort förtroende för Ebe Plant, och de kan säkert svara på var man får tag i mer information om sorterna.

Blom- och grentorka på körsbär beter sig lite underligt. Jag har kommit till träd som varit helt kala medan dess näraliggande grannar av samma sort inte har tillsymmelse till angrepp. Ocxkså hos mig är det så - en skuggmorell ser ut som ett kinesiskt bladlöst träd, medan det 5 meter ifrån är helt utan angrepp.

Sorten Fanal har ju länge sålts som resistent mot grentorkan, men den har ju så många andra problem att den mer eller mindre borde ut ur marknaden.

Helt klart att det är värt att prova nya, mer resitenta sorter och att samtidigt sätta egna kärnor i marken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon