Gummesson
Upptäcker att mina syrenbuskar blivit angripna av något. Blommor och blad är missbildade och det är mycket lite blomning på ett par buskar och har helt uteblivit på tre, se bilder. Läste om att bladlöss kan sprida virus, kan det vara det som har hänt? Vad bör jag göra? Måste jag gräva upp och bränna alla buskarna? Tacksam för råd.
Anne*
Hej. Ser ut om att du gjort samma misstag som mig: Kan du ha gödslat med stroller Kombi?
Jag gjorde deta förra året och min syrenhäck ser precis ut som din bild.
Men har också en fundering till andra som gjort detta misstag: Hur gör jag för att den skall återhämta sig, eller hur lång tid tar det?
MVH Anne som inte gärna tittar så noga på sina syrener crying.gif
Bassam
Lycka till, H:Bassam
den här virus potato virus x - och finns andra heter potato virus y:
[attachment=18796:virus_x1.jpg][attachment=18795:x_virus.jpg] virus sjukdom ser ut så annars bladlöss som gör det:
1- blir träd grenar kort och täta.
2- skada underst bladen först som rolla sig från bada sidor och bli som sked .
3- blir skada bladen tjockis och hårda man kan brott.
4- och blir under skada bladen sida rött.
obs: du har rätt på att bladlöss hjälpa virus att attackera växt, så det är bra om man bekämpa bladlöss tidigt, omdu märkte att det är virus som skada du ska direkt ta bort växt och bränna den.
lycka till ,H: Bassam
Cilla
Japp, dessa missbildningar på blad och blommor ser ut som växtgiftrelaterat. Antingen en av kombipreparaten för gräsmattan, eller Roundup/Ecoplug eller annat växtgift som innehåller glyfosat.

Håll vattnat och upphör helt med medlen. Hör gärna av dig till tillverkaren med frågor om vad det är som händer i växten som gör dem vanskapta.
pleximaster
När vi köpte vårt hus för drygt 4 årsedan lämnades det kvar ett par säckar med stroller kombi. Jag var dum nog att sjänga ut det på gräsmattan. Gräsmattan sluttar ner mot en syrenhäck och den blev missbildad i toppskotten och en av plantorna håll på att dö. Fortfarande i år syns lite på ett par skott även om det har minskat med åren. Man ska veta att dessa medel inte försvinner speciellt snabbt, speciellt inte i vår rätt kompakta lerjord.

mvh plexi
Gummesson
Hej, och stort tack för svar! Stroller kombi som är boven kanske alltså? Vi anlade ny gräsmatta förra året och lade på stoller då för att hindra ogräsens framfart, och tyvärr hann vi lägga på mer i år innan jag såg dessa inlägg. Så jag får hoppas att syrenbuskarna klarar sig och inte dör helt. Och inge mer stroller kombi i närheten av dem! Tack för info!

//Marina
Cilla
Syrén har ganska kompakta rotsystem, medan andra vedartade växter har mycket mer utbredda. Många vanliga trädgårdsträd har rötter som sträcker sig flera meter utanför kronan. Alla vedartade växter mår illa av gräsmattemedel. Det är mest uppenbart vid använding av sk kombinationspreparat, men om man kan träds normala beteende så ser man det ofta också efter konstgödselanvändning.

Intressant att veta att missbildningarna uppstått också fem år efter användning av gräsmattemedlen hos dig Plexi. Så mycket för snabb nedbrytning som företagen brukar påstå!

Här är en av de trevliga beskrivningarna av Stroller Kombi, skrivet av producenten själv. Medlet får inte användas där allmänheten vistas. Men i trädgårdarna går det bra:

VARNING:

För Stroller Kombi och Stroller Mossa:
Bekämpningsmedel:Behörighetsklass 3. Reg nr 2861.
RISKUPPLYSNINGAR OCH SKYDDSANVISNING (varningstext).
Måttligt hälsoskadlig. Kan vara farligt vid förtäring och hudkontakt.
Irriterar ögonen. Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Använd skyddshandskar. Vid stänk i ögonen spola genast med mjuk vattenstråle i några minuter. Vid hudkontakt tvätta genast med tvål och vatten.

Särskilda miljörisker: Förorena inte avlopp, sjöar eller vattendrag.

All annan användning är otillåten.

OBS! Medlet får ej användas på plats där allmänheten får fritt färdas.
Cilla
Jag har skrivit till produktchefen på Bayer som tillverkar Stroller Kombi för att fråga hur de förklarar missbildningarna som blir allt vanligare efter användning av deras produkter, och hur de beskriver nedbrytntingsprocessen av ämnet. Återkommer om jag får svar.
Anne*
Hej igen.
Jag har också kontaktad kundservice. Har fortfarande inte fått svar.
hoppas de gör något åt medlen. Det blir iallafall aldrig mer Stroller Kombi i min trädgård.
Skickar ett inlägg om jag får svar, tycker det är jättedåligt att de inte redan har svarat.
MVH Anne
Aqvakul
Jag har aldrig använt Stroller kombi, men ser ofta hur trädgårdsägare bär runt på säckar i jakten på den perfekta gräsmattan. Om fler insåg hur kraftfullt bekämpningsmedlet är och vilka skador det kan åstadkomma, så tror jag försäljningen skulle minska dramatiskt.
Cilla
Så sant, Aqvakul! Och det gäller för en hel del annat som hälls ut i trädgårdarna också. Det är mycket bra med er som lägger in bilder här!

Jag fick svar från en produktansvarig men han kunde inte svara på frågorna utan skickade mailet vidare.

Cilla Lundström
2008-05-29 01:01
Subject Söker er biologiska förklaring

Hej,
Jag söker någon på ert företag som kan förklara den allt vanligare förekomsten på vedartade växter av fenomenet som syns på bilderna. De förekommer endast där era gräsmattepreparat använts.

- Hur förklarar ni att påverkan på vedartade växter av era gräsmattepreparat?
- Hur ser nedbrytningsprocessen ut av Stroller Kombi?

Vänliga hälsningar

Cilla Lundström
Chefredaktör Trädbladet (branschtidning för yrkesfolk med träd i jobbet; arkitekter, planerare, parkchefer, arborister, forskare m fl)

-------------
Skickat: den 29 maj 2008 13:07
Till: Cilla Lundström
Ämne: Re: Söker er biologiska förklaring

Hej Cilla
Jag skickar ditt mail vidare till vår tekniske chef för kommentar.
För information så står det på säcken till Stroller Kombi "Var försiktig nära blommor,
buskar och träd".

Klaus, vil du give Cilla en kommentar til hindes spörgsmål.

Med vänlig hälsning / Best regards

------------------------------------------

KURT
"Var försiktig nära blommor, buskar och träd".

Det tycker jag var ett mycket bra och uppriktigt råd av Bayer - använd den inte i trädgården!
Cilla
Japp, det är intressant vad anvisningarna säger. För trädgårdsbruk är de ofta väldigt allmänna till skillnad från när medlem säljs till yrkesfolk. Nu säljs inte Stroller Kombi så i Sverige eftersom det inet får användas i parker och på allmänna platser.

"Nära träd" blir missvisande eftersom det ofta tolkas som nära stammen. Och där tar ju inte vuxna träd upp näring. I övrigt är det fråga om vad som är nära och långt ifrån. Har man en tomt på 500 kvm är allting mycket nära.

En annan sak som oroade mig när jag var på Plantagen igår. De säljer numera 5-litersdunkar av RoundUp. För mig kommer det att bli många inspektioner av missbildade häckar och träd i år! Och det är inte jobb jag gillar.
Madeleine1
Maken gödslade med Stroller kombi tidigare i vår och en av mina pioner som står mitt i gräsmattan har sett helt missbildad ut. Den fick långa krumma stänglar, var visserligen grön, men så ändå sjuk ut på något sätt. Helt klart missbildad.
Får lite ont i magen när jag tänker på effekterna som kan komma på äppelträden. Under dem spreds det nog också ut en del Stroller kombi... sad.gif
Bassam
Vi kan inte glömma att finns sjukdom som orsak av virus, som ser ut likadana, och kasta alla problem på Stroller kombi, vi så människor slaviga med växter och mycket noga med människor hälsa, vi måste undersköka noga och sen bestämmer,
Lycka till, H:Bassam
Digger
CITAT (Cilla @ 31-05-2008, 12:15) *
En annan sak som oroade mig när jag var på Plantagen igår. De säljer numera 5-litersdunkar av RoundUp.


Jag begriper inte folk som häller på kemikalier på sina gräsmattor, buskar osv. Här är koskit och piss det starkaste som används och det funkar utmärkt. Lite ogräs blommar fint bland övrig grönska. Det är väldigt lummigt nu.
Cilla
CITAT (Bassam @ 31-05-2008, 13:45) *
Vi kan inte glömma att finns sjukdom som orsak av virus, som ser ut likadana, och kasta alla problem på Stroller kombi, vi så människor slaviga med växter och mycket noga med människor hälsa, vi måste undersköka noga och sen bestämmer,
Lycka till, H:Bassam


Generellt håller jag med - man ska vara noga med diagnosen. Därför blev jag lite förvånad över din tidiga gissning på potatisvirus. Om du har bilder på syrén angripen av det som likhet med de bilder som frågeställaren skickade in så är jag mycket intresserad.
Anne*
Här är svaret jag fick av kundservice för Stroller Kombi:

Häcken kommer att återhämta sig. Ge den lite extra näring bara.
Vi skriver på säcken att man skall vara försiktig nära blommor,
buskar och träd. Lutningen på gräsmattan kan spelat roll.

MVH Anne
Cilla
Intressant.
Jag har påmint men ännu inte fått svar på mina specifika frågor.

Jag har beslutat att intervjua företaget om hur deras medel verkar och vad som gör att missbildningar uppstår, och hur nedbrytningsprocesserna ser ut. Var det hela sedan publiceras blir en senare fråga och beror på vilket material jag får in. problemet börjar bli mycket vanligt.

Ni som har bilder på era missbildade växter får gärna publicera dem här eller sända dem till mig i mail. Ni som får missbildade växter under sommaren får gärna skicka in också! Naturligtvis frågar jag er specifikt sedan om det blir fråga om publicering.

Piccante
CITAT (Cilla @ 06-06-2008, 13:33) *
Intressant.
Jag har påmint men ännu inte fått svar på mina specifika frågor om vad som gör att missbildningarna sker.

Kanske skulle vidarebefodra frågan till kemikalieinspektionen med som är tilllsysnmyndighet? Måste inte en tillverkare kunna visa upp studier som visar dess giftverkan för att få det godkänt. Kemikalieinspektionen borde känna till riskerna för ett medel de har godkänt.
Cilla
Jo, Kemikalieinspektionen blir naturlitgvis intervjuad också, men det är företagen som producerar som ska kunna visa hur medlen verkar. Kemikalieinspektionen har inga egna lab som testar detta, däremot granskar de företagens egna testresultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon