Full version: Ekhäck ?
torkil
jag har en massa smä självsådda ekplantor, går det att ta upp dem och använda som häck eller är det kanske inte så lyckat ? Det tar kanske för lång tid att bli nägot ? Klarar de "omplantering ? Passar Ek överhuvudtaget som häck ?
Lena i Torslanda
Du kan givetvis ha dem som en alle´men som häck funkar inte ek. Det är inte bra inte att klippa dem om det var det du tänkt. Flytta dem går däremot alldeles utmärkt om du ser till att få med så mkt som möjligt av den långa pålroten.
Åsa i Nacka
Hej,

ek funkar visst som häck! Mitt emot mina goda vänner i Norrköping ligger ett hus med en av de vackraste häckar jag sett och det är just en ekhäck. De har format två plantor som en lite högre portal än resten av häcken. På vintern är häcken inte så tät, men sådär vackert knotig som gamla avenbokshäckar kan bli. Jag antar att problemet är tiden det tar att skapa sig en ekhäck. Häcken jag tänker på har huvudstammar som är drygt 10 cm i diameter och det tar väl inte en mansålder att åstadkomma skulle jag gissa. Jag skulle se en ekhäck som en investering, eller vision. Själv planterade jag sju små äppelträd förra året. Det tar väl ett tag innan jag har en äppellund, men hade jag väntat till nästa år hade det tagit ännu längre!

Åsa
Ingrid Zon3
CITAT (asa.christiander@assaabloy @ 26-05-2008, 21:15) *
Det tar väl ett tag innan jag har en äppellund, men hade jag väntat till nästa år hade det tagit ännu längre!

Ja, men precis så är det med mycket i trädgården. Så lätt och så svårt.

"Grant me patience, Lord, but hurry!"
torkil
Tack för era svar. Jag är lite sugen ändå på att försöka. Kan man tänka sig då att de ska skötas typ att man låter plantorna få den höjd man vill ha på häcken innan man kapar toppen ? Är lite vankelmodig med tanke på att jag är 55 år gammal - tror ni jag kan hinna uppleva att ens få kapa toppen ?
ingrids
Om jag gav mig på ett sånt projekt skulle jag nog satsa på genomgående stam som om det vore avenbok. Och inte är det väl ett krav på att man ska vara klar med allt när man dör - då skulle iallafall jag vara tvungen att leva för evigt. Att planera en spaljerad lind-allé som ska växa ihop så man kan fläta samman grenarna har visat sig vara tålamodsprövande här i zon 5, och tanten är 40 fyllda. Börjar förstå varför just såna alleer är vanliga på kontinenten - inte i norrland smile.gif
Ingrid Zon3
smile.gif Det beror ju på hur hög du vill att häcken ska bli och sen vet man ju aldrig vad morgondagen kommer med.

Vad jag kan bidra med är att min svåger har planterat 3 ekplantor i sin trädgård (zon 4-5) som han fick vid besök i sitt gamla barndomshem. 1 har överlevt. Men de plantorna fick färdas rätt länge innan de kom i backen och sen är ju zonen tveksam (tror jag).

Beskärning kanske vi ska överlåta åt trädexperterna. Jag gissar att man inte ska toppa dem förrän de växt till den höjd man vill ha dem på, som avenbok m.fl. Men det finns säkert de som vet.
Solstorm
CITAT (torkil @ 27-05-2008, 13:52) *
Tack för era svar. Jag är lite sugen ändå på att försöka. Kan man tänka sig då att de ska skötas typ att man låter plantorna få den höjd man vill ha på häcken innan man kapar toppen ? Är lite vankelmodig med tanke på att jag är 55 år gammal - tror ni jag kan hinna uppleva att ens få kapa toppen ?



Så himla långsamt växer inte ek. Jag har skog på tomten och här kommer småträd lite här och var även ekar. Kapa toppen eller inte beror väl på hur "häckig" du vill ha den. Om du klipper den så skjuter den ju fler skott och du får en tätare häck. Jag har röjt eksly och där jag fällt kommer det väldigt fort en buske. Här växer den i alla fall fort i zon 2.

55 år? Du hinner få häcken stor och tät flera gånger om.
torkil
Tack för svar och tröst ang. åldern blomma.gif Nu "kör" jag på Ekhäck !
josohl
Så spännande!
Själv har jag små ekträd mot grannen som sista två åren verkligen växt som tokiga och har gått från att vara ett bra insynsskyddande buskage till små träd. Jag trodde jag var tvungen att ta ner dem och sätta nåt annat där om jag inte ville ha 4 träd (dåligt insynsskydd i nedrekant...), men nu låter det ju på er som om jag kan ta av topparna och de då kommer hålla sig buskiga, täta och låga???
Låter ju otroligt bra! När skall man i så fall ta av toppen? Och hur mycket kan man ta, jag skulle uppskatta att de nu är 4 meter och jag vill ha bort ungefär 1 -1,5 meter.
Huggorm
Ärligt talat tror jag eken växer fortare än avenbok
Sommartorparn
CITAT (asa.christiander@assaabloy @ 26-05-2008, 21:15) *
Hej,

ek funkar visst som häck! Mitt emot mina goda vänner i Norrköping ligger ett hus med en av de vackraste häckar jag sett och det är just en ekhäck. De har format två plantor som en lite högre portal än resten av häcken. På vintern är häcken inte så tät, men sådär vackert knotig som gamla avenbokshäckar kan bli. Jag antar att problemet är tiden det tar att skapa sig en ekhäck. Häcken jag tänker på har huvudstammar som är drygt 10 cm i diameter och det tar väl inte en mansålder att åstadkomma skulle jag gissa. Jag skulle se en ekhäck som en investering, eller vision. Själv planterade jag sju små äppelträd förra året. Det tar väl ett tag innan jag har en äppellund, men hade jag väntat till nästa år hade det tagit ännu längre!

Åsa


Har du möjlighet att lägga ut en bild? Svårt att föreställa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon