Full version: Skötselråd
LadyG
Jag föll som en fura för en dvärgsyrén men inser nu att jag vet ingenting om syrénskötsel eller vilken jord den trivs bäst i. Stämmer det att den trivs i nästan vilken jordtyp som helst? Jag vill ju inte plantera om den i något den absolut inte vill ha.

Sen har jag inte hittat ett jota om hur den vill ha det med näring, så jag vet inte om jag borde blanda ner lite blåkorn i jorden eller ej.

Inser att jag nog kanske borde läst på mer innan jag köpte den men den var ju så söt och så perfekt!

Tack på förhand!
Aqvakul
Min erfarenhet av dvärgsyrén är att den inte är särskilt kräsen. Det går säkert hur bra som helst med bra långtidsgödslad urnjord. Har du enklare jord så kan du väl spä på med lite flytande växtnäring eller blå korn några gånger fram till början på augusti.
Rihane
Köpte en Palibin förra våren en "buskvariant" och har ute på balkongen.
Stockholm, österfönster sol till ca 1300. Blåsigt men den står i ett för balkongen ganska vindskyddat hörn. Just den delen av balkongen har jag klätt med markisväv.

Använde U-jord. Lecakulor i botten. Vattenhållande kristaller, hade sådan där långtidsgödning också. Det roliga är att den verkar blomma senare på sommaren också.
Har i Lindesbergkruka men har för övrigt inte skyddat den något för vintern.

En gång i april i år hade jag en gödning som ska vara bra för "trött" jord.
Den kommer få massor med blommor, efter blommningen ska jag klippa ner den. Klippte den inte förra året, förutom dom kvistar jag tog till vas.


Vet inte om jag gör rätt, men den lever och frodas.


Skaffa den största krukan du kan hitta för min har vuxit duktigt på drygt ett år.
Såg någonstans att man ska berräkna rotsystemet lika stort som kronan, ......men det kanske bara var för träd.




LadyG
Tack wub.gif

Det var vad jag hoppades på, att den skulle vara ganska tolerant. Då kan jag plantera om den med gott samvete, fast jag kanske borde vänta tills den blommat över, nu är den full med knopp och då kanske man inte ska chocka den?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bara tar ur den ur krukan och planterar i större kruka utan att pilla i rotsystemet chockar du ej växten och det blir ofta jämnare fuktighet åt växten ifall krukan är åt det större hållet


Växten brukar vara lätt att föröka med sticklingar, jag har tillverkat en liten häck med planor från sticklingar tagna på försommaren.
vårskutt!
nejda, du chockar den inte, den blir glad av att få ett större hem yahoo.gif
vatten o näring så blommar den lättare om i höst också!
LadyG
Peppar peppar, nu blommar den och verkar inte vantrivas i sin nya, stora kruka. Jag täckte jorden med lecakulor eftersom det är väldigt varmt på balkongen, så nu kan jag bara vänta och hoppas den överlever vintern också. Det luktar underbart på balkongen nu! Smultronschersminen är full av väldoftande blommor och syrénen springer välbehag - bättre ställe att dricka frukostkaffet på finns inte! wub.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2008, 23:44) *
Växten brukar vara lätt att föröka med sticklingar, jag har tillverkat en liten häck med planor från sticklingar tagna på försommaren.

Spännade! Hur snabbt växer de? Vad använde du för planteringsavstånd?
Åsa, mälardalen zon 2
Sticklingarna satte jag i en big pack glassburk, i såjord med plast över tills de rotat sig sedan planterade jag dem i krukor och drev upp dem i 2-3år till häckplantor (jag övervintrade dem nedgrävda i kallväxthusets jordbäddar) . Häckplantorna satte jag sedan med ca 25-30cm mellanrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon