Pius
Nu behöver jag verkligen hjälp, så jag hoppas nån är bra på svenska.

Förslag på chefer för Funktionscentrana. Så heter det väl inte?

Men vad heter det? Centrerna, kan det heta det?

Pius, som grubblar
Tobb
Jag vet själv inte vad det ska vara men jag testade att google smile.gif
http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X...rum&spell=1

Men när man googler centrana så får man upp detta.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=ce...=cr%3DcountrySE

Så det verkar ju stämma unsure.gif

EDIT: stavning sweatingbullets.gif
LadyG
Ett center, flera centrer.

Enligt Nationalencyklopedin iaf.
Sussie F-Flower
Hej Pius!
Om det heter "ett Funktionscentrum" kanske det kan heta "flera Funktionscenter-enheter/na"...?

"Centrerna" och Centrumerna" känns som om man håller på att vricka tungan...

Kanske inte passar alls... men ett förslag iaf....
Mollis
Center heter samma i pluralform.
ingrids
En rask koll i SAOBs nätvariant hittar jag följande under ordet centrum "pl. -tra, äfv. -trer (TRIEWALD Förel. 1: 206 (1728, 1735), LUTTROPP Svarfk. 21s (1839), C. F. BERGSTEDT i Nord. tidskr. 1894, s. 480 (i ssgn sällhetscentrer) m. fl.).; pl. best. -tra, äfv. -trerna (A. J. LEXELL i VetAH 32: 309 (1771)), stundom (analogiskt efter sg. best. -tret) -tren (FRYKHOLM Ångm. 208 (1881, 1890))."

Av de varianter som föreslås skulle jag personligen, men det är en smaksak, välja centrerna, vilket ju betyder att jag håller med dig smile.gif
Mollis
Center och centrum är inte samma ord och de böjs på olika sätt
1.centrum, centra
2. center, center om man avser köpceneter eller dylikt.
3.center finns ju också, t ex i ett fotbollslag men då böjs det center, centrar.
Bee
CITAT (Mollis @ 28-05-2008, 09:50) *
Center och centrum är inte samma ord och de böjs på olika sätt
1.centrum, centra
2. center, center om man avser köpceneter eller dylikt.
3.center finns ju också, t ex i ett fotbollslag men då böjs det center, centrar.


Ja, detta smakar betydligt bättre i munnen.
Ett Funktionscenter, flera Funktionscentra.
Ibland är latinet bra helt enkelt!

Att sen organisationsinvecklare målar in sig i ett hörn och ger ett verksamhetsområde ett så tungt namn är en heeelt annan sak tongue.gif (jo, jag har sett liknande skräckexempel på andra håll!)
Mollis
Jag fast nu blandade du ihop det lite i alla fall:-)

ett centrum, flera centra
ett center, flera center

Pius
Ja ni, detta ord var då inte roligt. Men tack för hjälpen.

Pius
Bee
CITAT (Mollis @ 28-05-2008, 10:06) *
Jag fast nu blandade du ihop det lite i alla fall:-)

ett centrum, flera centra
ett center, flera center


Helt rätt! Såg det sen. Gick lite fort där smile.gif
Hannele
ett centrum, flera centrum (även flera centra, båda används enl SAO)

litet område med samlade serviceorgan; ex syncentrum

Ett Funktionscentrum, flera Funktionscentrum (även flera Funktionscentra)
Meriona
Man kan förenkla det hela genom att använda det svenska ordet stadskärna! En stadskärna flera stadskärnor! Kan inte misstolkas!! biggrin.gif
Farbror Blå
håller med Ratatoullie, eller kanske Meriona, att det bästa sättet att komma runt ett problem är att ta bort själva problemet.
Ett sånt korkat ord, som ju just inte betyder nåt vettigt ska bytas ut.
Pius
CITAT (Farbror Blå @ 31-05-2008, 20:56) *
håller med Ratatoullie, eller kanske Meriona, att det bästa sättet att komma runt ett problem är att ta bort själva problemet.
Ett sånt korkat ord, som ju just inte betyder nåt vettigt ska bytas ut.


Håller med dig, men vad sjutton jag får ju betalt för att skriva vad de ber mig om. rolleyes.gif Egentligen innebär ordet administrationsställen.

Pius
Mollis
Jag håller inte med, man kan väl inte byta ut ett ord som har betydelsen "ett center" ett ställe där man bedriver en viss verksamhet mot ett ord som "stadskärna" eller "centrum" som har en helt annan betydelse...det är helt korkat och fel...
Lemonne
CITAT (Mollis @ 31-05-2008, 23:57) *
Jag håller inte med, man kan väl inte byta ut ett ord som har betydelsen "ett center" ett ställe där man bedriver en viss verksamhet mot ett ord som "stadskärna" eller "centrum" som har en helt annan betydelse...det är helt korkat och fel...


Om man ska vara riktigt petig och gå till latinet så har ordet centrum fler olika former, det heter centrum (mask), centrum (neutrum), centra (fem.). Centra är alltså femininumformen av centrum - mao inget eget ord. Jag tycker inte ens centrum är ett annart ord i svenskan heller. Centrum är ju inte alls stadskärna - centrum är något centralt, centrerat - vilket kan vara en stadskärna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon