Full version: Växelodling
Gustaw
Hej
Jag har odlat potatis på samma ställe i många år. Nu har skördarna blivit mindre och potatisen väldigt små.
Har hört talas om växelodling. Min fråga är vilken grönsak är bästa alternativet till att få en bra och näringsrik jord, så att jag kan flytta till baka med potatis.
Mvh
Gustaw
KURT
Låna/köp gärna Lena Israelssons bok köksträdgården, där finns tips på roterande växelbruk. Baljväxter, som ärtor,bönor eller bondbönor är bra, de tillför näring och är inte släkt med potatis.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp baljväxter är bra. Men det är inte säkert att det hjälper, det beror på vad det är för fel med jorden. Är det p.g.a bristen näring som potatisen blivit liten så kan baljväxter som gödslar jorden funka.

Men är det potatiscystnematoder (mikroskopiskt små maskar) så hjälper det inte att odla baljväxter något år. Då är det att undvika att odla potatisväxter där i 25år eller så, de kan ligga vilande i jorden länge i väntan på potatssläktet. (man kan testa efter några år att odla köpt utsäde av potatissorter som har bra motståndskraft mot nematoder och se om det funkar, funkar det inte bör man hitta nya ställen att odla potatis)

Ofta används växelbruk mera i förebyggande syfte odlar man inte samma gröda varje år brukar inte skadedjur och sjukdomar hinna föröka upp sig i så stor mängd. Har de redan förökat upp sig kan man behöva undvika vissa grödor på den jorden under ibland ganska många år (lite beroende på vad det är för sjukdom/skadedjur)
Tobb
Jupp jag håller med åsa i fråga om baljväxter, om det inte är någon problem med sjukdom eller skadeinsekter kanske jorden vila lite. Så så in baljväxter och testa, jorden får då även en trevligare markstruktur. Kanske rödklöver, vitklöver.

Kanske även blå lucern, om det är runt pH 7 i marken och inte vara för blött. Blå lucern är riktigt bra på kvävefixering. Kan köpas i affär som alfa-alfa...

Men med näringsbrist är det ju nästan lättast att bara använda något gödningsmedel, ko-på-påse eller mineralgödsel. Mineralgödseln har fördelen att allt det är växttillgängligt på en gång men inte har någon mullförhöjande egenskaper...

karlsdal
Inte riktigt vad du var ute efter, men här finns en lista på vilka växter som trivs/inte trivs ihop med varandra...
KURT
Är det problem med sjukdomar, så är det bästa sättet att bli av med dem att ha hög biologisk aktivitet. I länder där jorden utnyttjas mycket effektivt, med flera skörder per år, och där man inte alltid kan ha ett strikt växelbruk så har man i stället mycket hög biologisk aktivitet. Man gräver ner gröngödsling innan man sår/planterar och låter inte jorden ligga oanvänd.
Rosmarin
Hej!

Växelodlingsprincipen bygger på en fyraårscykel.
Man delar in sin odling i fyra delar.

år 1 odlar man på ruta nummer 1 bladgrönsaker (såsom sallad, kål och spenat) men även solancées som t.ex potatis som behöver och förbrukar mycket kväve.
På ruta nummer 2: rotfrukter (morot, rädisa...) dessa söker sin näring djupare ner i jorden än bladgrönsakerna.
På ruta nummer 3: baljväxter (ärtor, bönor), som tillför jorden bl.a mycket kväve och behöver väldigt lite näring själva. Även melon och pumpa rekomenderas på ruta 3.
och ruta nummer 4: Låter man ligga i träda. Man kan odla klöver eller annan ängshövegetation som bidrar till att näringsberika jorden.

år 2 flyttar man alltihop ett steg. Dvs grödorna på ruta 1 planterar du nu på ruta 2, ruta 2 på ruta 3, ruta 3 på ruta 4 och ruta 4 på ruta 1. På så vis flyttas grödorna varje år och näringsbalansen i jorden underhålls. Sjukdomar och andra problem får svårare att få fäste...

Jag har själv inte provat detta fullt ut ännu, men jag är mycket intresserad av ekologisk odling och allt man kan göra för att gå i naturens egen riktning. Jag undrar vad du har planterat intill din potatisodling? Vissa grödor trivs ju helt enkelt inte tillsammans. T.ex trivs potatis i närheten av bönor, selleri, kål, ärtor, vitlök... men inte tillsammans med gurka och majs m.m.

Med vänliga hälsningar; Rosmarin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon