Full version: Potatisblomma
lina345
Hejsan alla kloka människor biggrin.gif

Jag har en "Potaisblomma" (som ett litet träd med blåa blommor) som jag skulle vilja övervintra, men jag vet inte hur.

Kan man överhuvudtaget övervintra den?
Ska man klippa ner den på hösten eller våren?
Vad är den bästa vinterförvaringen?

Jag har ett föråd med fönster och där temeraturen alldrig går under +5 grader, kan det var ett bra ställe??

Är det någon här som kan hjälpa mig och vet något hur den ska kunna överleva till nästa sommar tro...?

Hoppas på goda råd och tips / Lina smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Potatisblomma brukar växten Himmelsöga - (Solanum rantonnetii) kallas.

Kan övervintras ljust och svalt ca +8-10C, vattna sparsamt under vintervilan.

Plantera om och frisera den lite på vårvintern ifall det behövs. Har du trångt så går det även att klippa i växten på hösten så att den får plats på övervintringsstället.
lina345
Ahaa ...!

Vad bra att det går att putsa-till den redan i höst...

...för jag måste nog klippa ner den en del innan jag tar in den i förådet, för den har vuxit sig rejält stor i sommar, har nog en diameter på 80-90 cm i "kronan" (den är på en ca 40cm hög stam)

Den blommar för fullt och är pigg och levnadsglad, jag antar att jag ska vänta med klippningen tills den blivit lite mera "höst-trött".

Jätte tack för ditt svar, det gladde mig att det går att spara den smile.gif

/ Lina
lina345
Lite uppdatering ang. min Potatisblomma biggrin.gif

Jag tog in den i förådet (som har fönster och håller +5) utan att behöva klippa/ansa den. Så den frodas och gror och se ut att må gott.

Hoppas att man kan putsa till/klippa grenarna i vår, för den är lite i största laget... ohmy.gif
Eva St
Har övervintrat mina i garage runt 5 grader och ganska mörkt det har gått alldeles utmärkt. Var bara beredd på att det tar lite tid innan den kommer igång till våren. I våras trodde jag mina var stendöda det tog hur lång tid som helst innan ett enda blad började komma och var nästan på väg att slänga dem men se då blev de rädda och började grönska och sedan har de blommat otroligt hela sommaren. Så ha rejält med is i magen och beväpna dig med en stor portion tålamod så får du säkert lön för mödan.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon