Full version: Flytta syren-träd?
anne s
Hej
jag planterade ett par uppstammade syrener, Mme Lemoine (?) som nybliven trädgårdsägare. Trots ca 10 år på nacken har inte
mycket hänt och jag tror de står lite för skuggigt och i väldigt torftig jord.
Hur går jag tillväga för att flytta dem till en bättre plats? Vad är bästa plats? När är det lämpligast att flyttas dem?
De blommar nu lite blygsamt, behöver en rejäl beskärning. Ska jag göra det före flytten?
Hoppas nån kan ge mig lite råd, så jag vågar ge mig på projektet?

Cilla
Beror lite på zon men jag antar att detta är zon 3 eller varmare?

Man kan flytta dem med bra resultat under sommaren om man har möjlighet att vattna regelbundet. Annars är det bättre att flytta senare i höst, bäst så sent som när växten gått i vila och när den släppt sina blad. Eller tidigt på vårvintern så fort tjälen släppt.

Att vattna nu under sommaren om det är torrt ger träden mer energi att sedan klara flytten.

Jag skulle inte beskära alls i samband med eller innan flytt. Växten behöver bladmassan för att etablera nya rötter på nya stället.
anne s
Hej Cilla
Tack för ett utförligt och solklart svar! Nu vet jag att jag vågar!
Det är mycket riktigt zon 3. Jag tror jag väntar till hösten, hoppas på lite blomning nästa vår och beskär efter det, elller hur?
hälsn /anne
Bassam
När man flyttar växten det är bra att man beskära lite på grund rötter kan inte ge växt tillräckligt vatten före att de etablera sig.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon