HeleneN
Inser att jag behöver lite fler buskar i mina nyanlagda planteringsytor, för att få lite höjd och struktur. Kan jag plantera buskar hela sommaren, eller bör man hålla sig till våren och hösten? De rear ju bla rododendron som jag skulle kunna tänka mig, funkar det? Syren, try, schersmin? Och hur är det med rosor?
Christer i Falköping
Så länge de är krukodlade (obs! Inte krukade, det är något annat) gär det bra när som helst egentligen. Bara du vattnar rejält.
Christer.
Järfälla
Varför går det inte om de är krukade?
Då behålls väl fukten runt rötterna tills det kommer i riktig jord?
Om rötterna inte torkat ut så funkar det väl även mitt i sommaren, dvs om den nyss är uppgrävd hos plantskolan typ... Bara man vattnar.
HeleneN
Hur ser man om de är krukodlade eller krukade? Antar att båda står i krukor i plantskolan? Man kanske måste fråga? Vad är vanligast, om de nu står i kruka på plantskolan, att de är krukodlade eller krukade?

Men även rosor går bra alltså? (förutsatt vattningen)
Christer i Falköping
Rosor går bra! Krukade växter är barrotade plantor de tryckt ned i, oftast i torv, krukor och sedan vattnar då och då. De har alltså inte samma fina rotsystem som de borde ha. När man köper en sådan planta brukar det bara vara till att hälla ur den ur krykan, för den har sällan fått några rötter att tala om. I stort sett att betrakta som barrotade. Därför rekommenderar jag aldrig någon att köpa en krukad växt på sommaren och plantera den då. En krukodlad växt får du med hela alltet när du tippar ut den ur krukan. Man skall alltid tippa ur växten ur krukan och kika på rötterna innan man köper den. Om inte försäljningsstället gillar det, skall man heller inte handla där!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon