Full version: Vad är detta?!
Airamya
Jag träffade på ett träd häromdagen som jag inte vet vad det är.
Stammen såg precis ut som på en björk men bladen såg ut som ekblad som går på anabola...
bifogar bild på bladet med ett helt vanligt björkblad bredvis, så framgår det hur stort bladet är.
Vad är det för träd? Jag känner inte till någon björk med såna blad.
[attachment=19202:Bild_040.jpg]
Piccante
Hmmm g.gif tycker mest det liknar bergek (Quercus petraea) men om stammen liknar björk så vet jag inte vad det kan vara?
Airamya
Jag ska gå dit senare idag, med kamera smile.gif Så får vi se. Jag kanske såg i kors... Tycker själv att det verkar konstigt, antagligen spelade skuggorna och/eller solskenet mig ett spratt. Kanske hade jag solsting. Vem vet? *skrattar*
Återkommer i eftermiddag med resutatet av den kommande 'expeditionen'.
Airamya
Hm, ja, nu i riktigt dagsljus ser den inte lika mycket ut som en björk, men jag kan förstå att den gjorde det i kvällsljuset häromdagen.
[attachment=19209:Bild_047.jpg]
Piccante
jag tycker inte at tstam och blad hör ihop!? men säger du att det är så, så får jag tro dig. Jag blir inte klok på vad det är.
Airamya
Du får väl komma hit o titta, Markus smile.gif Det är ju inte så långt... Jag visar dig gärna smile.gif
Bladen sitter verkligen på den stammen. Eller, nej, det gör de ju inte, men på grenar som växer ut från den stammen. Jag lovar. Lovar även att visa dig om du känner för att ta en titt smile.gif
Jag är ledig hela veckan, så säg bara till smile.gif
volicha
Men jag har ju också undringar över detta blad! Därför jag sökte här efter ekblad o fann denna tråd, så märkligt, vilket sammanträffande! Jag bara måste veta vad det är för träd.
Då är vi fler som undrar.
Jag hittade detta träd som hade ett sådant blad nu i helgen i Mjölby. Stammen var dock inte så lik den som är på bilden, utan mer eklik.
Bladet är så stora omkring 1dm långa, det jag har hittat, ja som på bilden du bifogat. Jag tänkte gå till botaniska här i gbg och fråga. De om någon borde veta hoppas jag.
Jag återkommer. Du kanske dock redan har hittat svaret?smile.gif
Huggorm
Det finns ju dussintals eksorter som klarar klimatet i både skåne och Mjölby. Exempelvis har Quercus Rubra slät bark fram tills den börjar bli riktigt stor, men den har annorlunda blad. Någon planterad utländsk eksort måste det vara
volicha
jag googlade på Quercus Rubra o jag tror det kan vara den för det påminner om det väldigt mcyket till blad som stamm. så svaret e nog där! jag har också tippat på att den är utländsk, nordamerikans eller så och enligt vad jag har förstått finns den i amerika.
Huggorm
Quercus Rubra är en av de vanligaste inplanterade ekarna i Sverige och hela nordeuropa. Den har till och med förvildats i Tyskland och börjar bli ett problem. Men lövet i trådens första inlägg ser inte ut att vara från rödek, det har för runda former.
volicha
ja jag såg det strax efter jag skrivit att de är något olika. den e mer parflikig o rödeken mer flikig lönnen nästan. jag har lagt bladet i en bok som bokmärke, så får ta en titt på den igen. Jag får ta o nyckla bladet med hjälp av floran. men det tar ju sin lilla tid och leder inte alltid till svartet men vem vet...

rödeken är så orolig o beskåda så fin, så låt den sprida sig:) eller är det så att den har några dåliga åkommor den för med sig?
Huggorm
CITAT (volicha @ 30-06-2008, 20:48) *
rödeken är så orolig o beskåda så fin, så låt den sprida sig:) eller är det så att den har några dåliga åkommor den för med sig?

Håller med om att det är ett mycket tjusigt träd, och härdigt också, lika härdigt som den vanliga svenska quercus robur. Dessutom växer det snabbare än vanliga eken. Det är inget fel alls på trädet, utom att den inte är ursprunglig på den här sidan atlanten och därför inte bör tillåtas sprida sig på bekostnad av andra träd.

Det var faktiskt inte helt lätt att komma fram till vilken ek det kan vara. Lövformen och storleken stämmer in på många, men den släta barken stämmer hittills bara in på just q. rubra. Men det måste finnas någon mer, det är bara att leta vidare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon