Tullia
Vi skulle egentligen vilja ha avenbokhäck i gränsen mot vår granne i söder. Just nu finns där en gammal syrenhäck (planterad precis in på grannens tomt). Jag tycker att den är lite trist, och den tar mycket sol där vi vill odla bärbuskar och annat. Dessutom finns där ett ganska tätt stängsel precis i tomtgränsen. Mot ena kanten var det någorlunda tomt på syrener och stänsel tills de nya grannana (med hund) satte upp ett nytt rejält gunnebostängel där.

Jag har pratat lite löst om att vi gärna vill ha avenbokhäck i gränsen i framtiden. Ville helst bara kasta fram det först, så att de kunde fundera på det och så kunde jag fråga sedan igen. De (hon) svarade att vi gärna fick plantera vad vi ville helt intill gränsen och både klippa och gräva så som verkade lämpligt. Det viktigaste för dem verkade vara att de hade ett stängsel för hundarna.

Jag har nu funderat på att bara sätta utefter 10 meter (grovt skattat) där syrenerna saknas, eller är relativt små och glesa. I alla fall börja med det.

Jag behöver i såfall gräva ut/kapa nedåt helt intill tomtgränsen och sätta en rotspärr där. (Kirskål.) Jag funderar på att rotspärra även på vår sida häcken. Hur djup och bred behöver fållan, där vi ska plantera, vara för att häcken ska trivas?

Jag gissar att avenboken har svårt att växa igenom ett tätt gunnebostängsel. Hur glest måste det vara för att häcken ska växa igenom och innesluta stängslet? (Det skulle kanske bli lite trevligare för grannarna.)

Om vi spekulerar... Vad händer om vi kapar av syrenhäcken på vår sida - både ovan och under mark - och planterar avanbok bara 1-2 dm ifrån dessa syrenplantor? Avenboken står på norrsidan.

För mig låter det sista absurt, men jag vill gärna ha lite mer på fötterna när jag pratar med henne igen.

Några tankar?

KURT
Är det en gammal syrenhäck så kommer det nog att bli svårt att gräva utan att gräva upp syrenplantorna, och gräver man inte upp syrenen så kommer den att skjuta nya skott. Och nyplanterad avenbok kan inte konkurrera med etablerad syren.

Man behöver gräva ut lite djupare och bredare än vad plantornas jordklump är, eftersom det är bra om de får bra jord att snabbt utveckla nya rötter i.
Tullia
Ok, men om man nu sätter rotspärrar runt om... (Och här och var ligger berget ganska grunt också.) Hur stor behöver "fållan" vara då?

ingrids
När man gör sånt utgår man från hur stor kronan blir, och jag tänker mig att du tänker hålla häcken ganska smal. Jag tenderar att vilja ta i rejält ändå så 80 cm minst för diket, kanske helst en meter om nu jordmånen är grund.
Även avenbok kan nog snärja in sig i ett gunnebostängsel - i början är ju grenarna klena. Frågan är vad som händer sedan, om häcken snarare växer fast i stängslet än döljer det. Har för lite erfarenhet av just avenbok för att veta hur grov den blir hur snabbt.
Tullia
Tack för svaret.

Hur grunt är "ok" för en 80 cm bred fålla, om man ska ha en smal men någorlunda hög häck? (Ca 150 cm?) Ska man bara översätta volymen rakt av?
Gossen Ruda
Beträffande staketet så har avenboken inga problem med att växa igenom det, sidogrenarna blir inte så tjocka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon