Full version: Bör jag vattna?
KalleStripp
I höstas planterade vi ett flertal buskar, bla cornell, bisonträd, jasmine, häggmispel och spirea. De ha tagit sig fint, men i den här värmen börjar jag undra hur mycket det klarar av. De kan ju inte ha hunnit få så långa rötter än? Men eftersom det är bevattningsförbud, drar jag mig för att vattna dem (jo, man får vattna med vattenkanna). Kan det vara risk att de dör under torkan?
Och i höstas klippte vi även ner vår tok-häck, bör vi vattna den nu?
Alexander-VG-zon3
jag hade vattnat dom detta året ,, mycket åt gången och inte så ofta alltså inte skvätt . sedan till nästa år bör dom klarar av normal sommar torka om det inte blir extremt torrt . efter andra och 3 året klara sig en del buskar hyfsat bra . växter får bra rötter snabbt om dom trivs

jag fick trädgård vid årsskiftet 05-06 ( även 06 en torr sommar ca 3månaders lång torka ) och då vattnade jag mycket till allt ,sedan sommaren 07 regnade det ju mycket och denna sommaren har jag inte vattnat alls . det har alla mina växter klarat som varit planterade 05 och 06 ,, allt nyplanterat från höstas och detta år har det gått sämre med .

hur man gör med bevattnigsförbjud för nyplanterat vet jag inte . det mesta av mitt nyplanterade är dött redan ,, då jag är inte hemma och kan vattna det .
Astracan
Jag tycker absolut att du ska vattna dom. Vi hämtar 200-300 liter hos våra snälla grannar som har djupborrad brunn. Det har jag och vattnar mina nyplanterade växter med. Nu vet jag ju inte vart du bor.
Bassam
Om du täcka marken på den här värme tiden, naturligtvis ska du behöva mindre vatten, eller du kan bygga dropp bevattning och spara mycket vatten.
Lycka till, H:Bassam
Ezereht
vad är dropp-bevattning?
*Stintan*
Bevattningsanordning man brukar ha i växthus för att slippa vattna manuellt. Skulle nog försöka pytsa ut ett par rejäla vattenkannor vatten per buske en kväll.
Sommartorparn
Skaffa dig en rotvattnare, dvs som en pinne man sticker ner i marken, då utnyttjas vattnet på bästa sätt (och ingen ser att du vattnar). Sedan svag stråle ca 1/2 timme vid varje buske 1 gång i veckan eller varannan vecka. Du ska se att plantorna får en skjuts, slokande blad sträcker upp sig och dom börjar växa. Om det är en rad av buskar, dvs en häck, kan du skaffa en droppslang (eller göra en själv av gammal slangbit som du borrar några hål i), och sedan låter du det sippra i häcken. Alltid bättre att vattna långsamt och så nära rötterna som möjligt i stället för att stå och blåsa på med slang......

har du möjlighet att täcka marken med tjockt lager gräsklipp under buskarna så är det bra.
Eva 33c
Om du bara får vattna med vattenkanna utesluter ju det både droppbevattning och "rotvattningspinne". Du kan ta ett spett och göra några smala djupa hål i ytterkanten av "rotklumpen" som du sedan vattnar i, då når vattnet rötterna bättre. Sen kan du täcka runt buskarna med gräs eller löv eller annat som hindrar avdunstning om du vill.
Bassam
j
Bassam
Hem
Arbetsområde Odling
Droppbevattning Kylning och befuktning Marktäckningsväv Frostskydd Grönytor
Perenna Rabatter Gräsytor Gräsklipparrobot Trädetablering Dammbindning
Ridhusbevattning Grustäkt Garden Center
Garden Center Referenser
Gronytor Ridhus Motorklubbar Idrottsanläggningar Timmerbevattning Katalogen
Personal
WaterBoys AB
Box 64 342 21 Alvesta

Telenr:0472-104 80
Faxnr: 0472-104 41
boys@waterboys.se Hem
WaterBoys AB jobbar med bevattning och bildades 1 april 1992. Nästan sedan starten har vi funnits i Alvesta.

Vi har hela Norden som arbetsfält och projekterar, levererar och bygger bevattningssystem.

Vi bygger bevattning för grönytor såsom parker och kyrkogårdar, odling, ridhus, gardencenters och timmerbevattning mm..


Vårt kunnande baseras på många års erfarenhet i bevattningsbranchen.
Vår målsättning är att ständigt förbättra våra produkter och system.
Detta när vi genom att ha ett brett produkt och kundregister.

Utifrån varje kunds behov och önskemål hjälper vi till att arbeta fram ett förslag som blir unikt för varje objekt.

Anläggningarna levereras antingen som byggsats eller som kompetta nyckelfärdiga enheter. Vi erbjuder även våra kunder servicekontrakt där vi med egen personal följer upp de anläggningar vi har levererat.

Kontakta oss för projektering av Er bevattningsanläggning.



Senast uppdaterad: 2008-04-11
Utskriftvänlig


det här företaget kan du ringa och fråga efter automatiskt dropp bevattning som den är koppla med data och slang med droppmunnen som ska lägga under jorden den öppnar vatten när blir jorden torka.
det finns enkel som kan köpa från Bauhaus slangar som har hål och sätta de i jorden och själv du kan fylla de med vatten.
obs : den här metoden kan spara mera än 60 procent vatten , och minska mera av90 proccent ogräs.
Lycka till, H:Bassam
Thomas Wahlqvist
Jag fattar inte, spara 60% vatten utifrån vad då?
Hur kan ogräset minska?
Vart är deras webbshop? Eller säljer de inte till privatpersoner?

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon