Full version: Ginkgo
Huggorm
Jag skall få en Ginkgo, men funderar på vart på tomten jag skall plantera den. Efter vad jag läst mig till vill den ha mycket värme för att växa bra. Jag är lite osäker på vilken zon jag har, men det verkar vara 2. Alltså bör man väll vara lite omsorgsfull med var man sätter den.

Jag har läst motstridiga uppgifter om vilket PH den vill ha på jorden. Men det mesta tyder på att den vill ha lätt sur jord, vilket passar bra. Vidare vill den ha näringsrik, väldrenerad jord, som värms upp snabbt. Det jag har att erbjuda är i första hand gammal åkermark, 50cm bra matjord på sand. Grundvatten finns, och näringsrikt bör det vara, men kanske inte jord som värms upp snabbt? Inte är det speciellt lätt jord heller, och det vill den också ha läste jag. Skall man hellre välja ett läge i kanten mellan skog och gammal åker, skulle det passa bättre?

Läste här på forumet att man kan hjälpa till med stenlagda ytor, för att snabba på uppvärmningen. Hur bör jag göra, plantera trädet och sedan placera ut flata stenar runt platsen?

Något rent söderläge med vindkydd bakom har jag inte heller. Antingen fritt läge, eller också sydvästligt eller sydöstligt läge med andra träd bakom.

Jag vill ju ha så stor tillväxt som möjligt smile.gif
Rafael
På Botaniska i Göteborg finns en riktigt fin gingko, minst 8 m hög skulle jag gissa. Och den är inte speciellt skyddad.
Cilla
Jag skulle brytt mig mer om att söka minst vindutsatta läget och minst torra platsen, än om Ph-värdet i marken.

Att lägga stensättning över rötterna elelr de kommande rötterna kring ett träd är inte receptet för att skapa varmare/jämnare klimat. Däremot är det bra att plantera på kulle och det får gärna vara stenar här och vad på kullen. Men alla träd är beroende av att det ramlar end så mycket organiskt material som möjligt över rötterna för att jorden ska bli så livaktig som möjligt, så för mycket stensättning är inte bra hur man än lägegr den.

Min egen erfarenhet är att Ginko inte är så zonkänslig som jag trodde i början. Jag har satt den i zon 3 på olika ställen och de har klarat sig bra också om det varit halvskugga och stundtals blåsigt från något håll. Men att skydda den från de vanligaste vindriktningarna tror jag är bra.
Huggorm
Då blir det inga stenar. Läste någonstans att det kunde användas, men då struntar jag i det. Grundvattenströmmar har jag gott om, så vatten skall den nog kunna få i alla fall. Och sedan får jag väll försöka få till ett någorlunda vindskyddat läge, även om det blir svårare. Vilket håll blåser det mest från på västkusten? Från havet väll?
Rafael
Klart! Det blåser i stort sett alltid och från alla håll, men mest från väst.
Alexander-VG-zon3
hur känslig den är beror dels på åldern och dels på hur vintern är ,, som förra vintern och sommar var katastrof för unga ginkosar . när den väl är äldre och har vuxit till sig så är den oftast härdig , är dom små så sprickor dom lätt eller blir chockad av att det växlar upp och ner . här på västkusten blåser det mest från syd-väst .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon