aanderss
är de egentligen lagligt att jobba 4 timmar på natten 30 nätter i sträck.

jag skall göra de i juli
Wilmer
Låter inte så, obruten veckovila etc. kolla med facket!
aanderss
jag har jobbat så 6 år tidigare och facket har aldrig klagat många bud jobbar 12 nätter på 14 dagar jämt. jag vet bud som jobbar varje natt o bara gar 5 veckor semester på sommaren
Krolliljan
Citat från Arbetstidslagen
14 §
Arbetstagarna skall ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila). Till veckovilan räknas inte beredskapstid då arbetstagaren får uppehålla sig utanför arbetsstället men skall stå till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbete när behov uppkommer.
Veckovilan skall så långt möjligt förläggas till veckoslut.
Avvikelse från första stycket får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådan avvikelse får göras endast under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. (Paragrafen ändrad genom SFS 2005:165).

Men jag tror att arbetstidslagen är dispositiv och kan ändras genom kollektivavtal. Det kan alltså finnas kollektivavtal på ett arbetsställe som reglerar veckovilan på något annat sätt.
I så fall gäller avtalet och inte lagen.
aanderss
jag tror att transport har avtal med tidningsbärarna som ger dem rätt att jobba 30 nätter i rad de är ju dock inget heltidsjobb.

jag vet ett bud som jobbade extra på sin ledighet men då fick tidningsbärarna böter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon