Full version: vacker buske
annika_h
Hej!
Ska äntligen få hjälp med att gräva upp en av alla spireor som jag har på tomten, har redan blivit av med några(förra ägaren måste ha haft dille på just dessa buskar).
Jag tycker dock att det räcker med ett par, nu vill jag ha hjälp med vad jag kan sätta där istället.
Den får bli 1-2 m hög och bred, helst ngt som blommar länge, den kommer att stå i sol nästan hela dagen.
Zon 3.

Tacksam för hjälp
Ezereht
blommar väl ack så kort men jag har dreglat efter svartplommonbuskar i dag, och purpurapel. Sen har jag köpt en daggros, schersmin, och lite bärbuskar.
Ingrid Zon3
Kommer "bara" på rosor av buskar som blommar länge. Men det finns mycket som är vackert även efter blomning. Aronia, lite pärlbuske, korneller, buddleja, hortensia...
Cilla
Länge (längst?) blommar ju ölandstoken (även den röda) och så finns det långblommande rosor också. I min trädgård är det nog rosen Ghislaine de feligonde som blommar längst, men det varierar lite år från år. Ibland är det den stelare HC Andersen som orkar längst, och ibland överraskar klätterrosen New Dawn med en sen blomma.

Mina favoriter bland de blommande buskarna blir nog ändå de som blommar kort! Den storvuxna buskrosen Pimpinellifolia Plena är översållad med blom och doft under en vecka och sedan väntar färgsprakande höstfärger. Och Geranium Moyesii är helt underbar - en veckas otrolig färgprakt och sedan de långa flaskformade nyponen... Fast benvedarna som kommer med sina tokiga sena blomster och illröda höstfärger är inte dumma de heller.
annika_h
tack för förslagen!
Börjar fundera på ngn ros eller ett par som solitärer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon