Full version: Katsura
Madeleine1
Har lyckats (?) få tag på en Katsura på ca 1.80 cm för under 200 kr... Dagen innan hade handelsträdgården planterat om resten av förra årets 'buskar' och höjt priset till närmare 900 kr. Den här "lilla" stackaren stod kvar. Välvuxen och stolt och bara skreeeeek efter mig! wub.gif Kunde inte motstå!

Nu har den åkt ner i jorden på sin nya växtplats och börjar få sin otroligt vackra höstfärg. biggrin.gif Doftar gott gör den också. Ibland. Åt pepparkakshållet.
Hannele
Grattis till oss båda! tongue.gif
Jag är också en ny katsuraägare; jag samlar på vackra höstträd- och buskar.
Katsuran lär ha fin lövsprickning på våren.
Madeleine1
Jo, det stämmer 'nog' att de har vacker vårfärg. Röd om jag inte misstar mig. Än så länge har jag bara sett Katsuran i gröna sommar- och tidiga grönbruna höstkläder. Tycker bladen är så häftiga; hänger rakt ner, runda och sammetslena. Kan inte låta bli att pilla på dem. rolleyes.gif

Vad har du för andra fina höstträd & buskar?
Hannele
Några av mina höstfärger:
Körsbärsbenved, med vackra röda fröställningar.
Gyckelbenved - fröställningar som små röda gyckelmössor!
Vilda nypon, med vackra olikformade nypon.
Körsbärskornell med röda bär.
Ett par lönnar, bl.a. söt liten solfjäderslönn; Acer japonicum 'Aconitifolium'.
Japans dvärglönn har underbar hösfärg.
Vild rönnbär och rönnbär med vita bär.
Fjärilsbuske Buddleja davidii 'Black Night' blommar sent.
Azaleor och amerikanska blåbär har vacker höstfärg.
Cilla
Jag tycker om min ros rosa pimpinellifolia, Finlands vita ros, på hösten. Ett sagolikt färgsprakande i rött och orange. Många blad sitter kvar röda och oranga länge och faller först efter första snön.

Häggens hösttransparens har kommit att fascinera mig också. Bladen blir vitgula och genomskinliga mot de svarta stammarna.

Mitt augustipäron förvånar mig också varje höst. Det rodnar i rödorange som den bästa lönn.

Och björkens maskrosgula höstfägring är inte heller fy skam. Jag kommer att tänka på dingliga guldörhängen när vårtbjörkens hängen blir gula lite här och var i höststarten.

Hostan, hostan ja. En vecka på hösten är den vackrare än någonsin. Det är ett parti helgrön hosta med stora blad. På hösten blir den månskensgul och lyser i höstnatten. Minsta ljus på den så ser det ut som man ställt en lampa att skina under den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon