Full version: ympade prydnadsträd
schersmin#
Jag undrar hur högt ett topp ympat silverpäron med stamhöjd på 150 cm blir?
för toppen växer väl nån meter på höjden eller?
Har också en häng katsura med samma stamhöjd.
Fattade inte det här med ympade träd och har kanske köpt för små träd.
Ville ha ett på ca 3 m
KURT
Stamhöjden är ju bara höjden från marken till första förgreningen, olika träd kan sedan bli väldigt mycket högre än så!

Sedan finns det olika former av silverpäron, de "normala" och de med nedhängande grenar, jag gissar att den senare inte blir lika hög?
ingrids
Hängkatsuran blir nog inte så mycket mer än två meter, stammen blir inte högre och alla grenar sveper nedåt. Det som händer är att "hänget" kan bli yvigare och trädet därmed verkar högre, men det är inte säkert att det händer (vet för lite om just hängkatsura).
schersmin#
Om hängkatsuran blir 2 m är det helt okey.
Silverpäronet är en pendula, hängande variant , topp ympat 150 cm stam.
Hur mycket växer toppen på ett sådant då?

ingrids
Samma som för katsuran - stammen blir inte högre men "hänget" kan bli tjockare med åren vilket ger en lite högre totalhöjd. Där beter sig som sagt hängträd olika, det är inte alla hängträd som "fluffar" - några sveper bara utåt utan att höjden ökar.
cato
Ett bra sätt att få hängkatsuran lite högre är att binda upp en gren rakt upp med hjälp av en pinne.
Efter något år har grenen styvnat och bildat nya grenar från toppen.
ingrids
Ha, smart - klart man kan göra så duh.gif - man kan ju skapa nya toppskott på andra träd ...
schersmin#

Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem sedan:
17-06-2008
Medlem nr: 16 847



Tack för svar.
Men ingen verkar veta hur högt toppen växer. Antingen får jag byta trädet mot ett högre. Läste i en bok att man bör välja ett silverpäron med så hög stam som möjligt, men då hade jag redan köpt mitt ex.
Eller så får jag ha kvar det jag har . det är fint men kanske lite för lågt.
Att binda upp en gren tror jag inte att jag vill.
Kanske någon som har ett som är några år och kan tala om hur det ser ut.



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon