Full version: Maskar i plommonen...
Maste
Har upptäckt i maskar i mina plommon! Tidgare har jag fått hjälp genom forumet då jag såg att frukterna var skrumpna och ruttna -fruktmögel fick jag veta. Jag har rensat bort alla dåliga plommon men nu i de "friska" hittat maskar med bruna fläckar (maskägg?) bredvid. Tråkigt! Vad kan man göra?

Mvh
Charlotte
Cilla
Det är säkert plommonvecklare eller plommonstekel du har.

Vecklaren är ca 1 cm lång, rödaktig med brunt huvud. Den gör ett litet ingångshål i plommonet, som syns främst genom att en liten droppe vätska sipprar ut. Angripna plommon brukar bli lite blåaktiga och faller av i förtid. Inuti plommonet blir det brunt och svart där laven ätit, med svarta exkrementer som runda små korn.

Stekeln är vit med gulbrunt huvud och går in lite tidigare i karten. Ingångshålet blir ofta brunsvart och är större. Plommonen faller och inuti ser det ut ungefär som när plommonvecklaren varit där.

Båda larverna söker sedan ett bo i marken där de spinner en kokong. På våren förpuppar de sig. Vecklaren gör det senare än stekeln.

Bäst fungerar det att hindra nästkommande års angrepp genom att se till att larverna inte hinner gå ned i marken i samband med den fallande frukten. Har man stora angrepp kan man lägga en pressenning där och plocka lite varje dag när frukterna börjar falla. Är det stekeln bör man lägga pressenningen där redan efter blomningen, med vecklare senare på högsommaren. Man kan också nu störa deras förpuppning genom att vända på jorden under kronan ca 5-10 cm djupt.
Åsa E
Vad ska man göra med angripna frukter?
Kan man slänga dem i komposten - och är det i såfall olika när det gäller larver och mögel?

Tidigare i somras hade jag ett angrepp på plommon, frukterna blev avlånga och skrumpna. Inne i plommonet fanns ingen kärna utan istället en larv i en kokong. Var det ytterligare en annan sorts insekt? De frukterna slängde jag i soptunnan för säkerhets skull.
Cilla
Plommon som skrumpnar och blir kärnlösa och ibland överdragna av en gråvit beläggning har pungsjuka. Det är en svamp som är mycket väder- och sortberoende. År som detta när det var kallt och regnigt under blomningen förekommer det oftare. Tag bort frukterna, bränn eller lägg i varmkomposten. Är grenarna angripna, skär bort dem och bränn.

Frukter med fruktmögel kan man lägga en bit ned i den vanliga trädgårdskomposten och täcka över. Frukter med vecklare eller stekel i brukar jag lägga i en varmkompost om det finns en sådan. Larverna vill gå ned en bit i jorden och förpuppa sig, men om de ligger i en kompost som man rör i , häller nytt material på och sedan häller ut så stör man processen.

Jag har hittills lyckats hyfsat att få bukt med angrepp från stekel och larv i olika trädgårdar. Det blir tydlig skillnad de år jag fört bort frukten till komposterna och de år jag inte gjort det. Men kanske bör man bränna eller slänga frukten om man inte har en aktiv kompost som man rotar i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon