Ezereht
Ja man kan inte tro det är sant... men den här pilen vill inte rota sig :/ Alltså den lever och mår "bra" men den kan inte stå utan stöd, då blåser den omkull och det är andra året. Den är väldigt hög iofs, men ändå.

Gropen dom grävde till den är inte så djup och under är det grus. Kan man måste ta uppd en helt och gräva om? Eller kan man gräva ut lite på sidan om den? Vattna mera? Vad ska man göra?

Den är högre än den ser ut på bilden, där kronan går ut är ovanför mitt huvud.

KURT
Hur välter den? Är det hela rotklumpen som välter? Ett vanligt problem är att man gräver alltför litet hål (diameter inte djup), så att trädet får svårt att etablera sig genom att rötterna snabbt stöter på en hård vägg av jord.
Åsa, mälardalen zon 2
+Ett annat fel man ofta gör är att man inte skär upp rotsnurren som växterna alltför ofta har, om man inte skär upp rotsnurren blir rotningen mycket dålig.

Jag grävde upp en syren i mina föräldrars trädgård (planterad av tidigare ägare) som inte växte och det var i stort sett bara att lyfta upp den, den hade både rotsnurr + det såg ut som om man grävt ett hål som var bara något större än rotklumpen.
Cilla
Japp, här skulle jag ha
- grävt upp den, haft vattenspridare på och lakan ed i förberedskap så att rötterna inte ligger uppe och torkar - går på ett par minuter annars.
- grävt en vidare växtbädd på ca 1,5 m diameter, luckrat och jordförbättrat med kogödsel eller planteringsjord
- beskurit rötterna, spretat ut de som snurrat sig (skarp sekatör)
- satt rejäla stödpålar i kanterna av växtbädden, långt ifrån skav från stammen och bundit trädet från aningen lägre än halva stammens längd till stolparna (för att ge rötterna, inte kronan stöd)
- satt ned den i nya växtbädden, lite högre än marknivån så att jorden under kan sjunka utan att trädet gör det
- bevattnat minst 30 liter i veckan oavsett regn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon