Azur
Tänkte bara höra var ni köper pallkragar?

Enda stället jag hittat pallkragar härikring (Täby) är hos Granngården, och de ville ha 250:-/st (sprillans nya, inplastade, men ändå).
flower
På ÖB i Gävle säljer de pallkragar som är 60 x 80 cm för 50 kronor styck.
Gillan
Håller med om att det är dyrt med 250kr för en endaste krage men man kan till en ganska billig penning bygga sina egna tummenupp.gif .............Det gjorde vi och vi är ganska nöjda yes.gif . Om man bygger själv får man dessutom den storlek man vill ha på dem.
tudor
Pallkragekompaniet i Hammarby Industriområde 60:-/st
Azur
Tackåbock! thanks.gif
tudor
PS.
Ring och boka först så att du inte åker dit i onödan, för det gjorde jag!!
Cockaby
För mig blev det aldrig några pallkragar. Istället så gick jag en promenad på IKEA och hittade en värdig ersättare som jag bara var tvungen att köpa på mig. 4 hyllplan till IKEAS billiga lagerhylla blev tillsammans med några skruvar, lite målarfärg och byggplast till en alldeles underbart fin låda att odla i, motsvarande 2½ pallkragars höjd skulle jag tro. 20 kronor styck kostade hyllplanen så det blir klart billigare än att köpa motsvarande mängd pallkragar även om man hittar dem väl så billigt.
pumpa1
Låter som ett mkt bra alternativ! Tack för att du delar med dig av ditt fynd.
Ingrid Zon3
CITAT (Cockaby @ 14-07-2008, 21:52) *
För mig blev det aldrig några pallkragar. Istället så gick jag en promenad på IKEA och hittade en värdig ersättare som jag bara var tvungen att köpa på mig. 4 hyllplan till IKEAS billiga lagerhylla blev tillsammans med några skruvar, lite målarfärg och byggplast till en alldeles underbart fin låda att odla i, motsvarande 2½ pallkragars höjd skulle jag tro. 20 kronor styck kostade hyllplanen så det blir klart billigare än att köpa motsvarande mängd pallkragar även om man hittar dem väl så billigt.

Intressant! Har du nåt foto på det?
sillamor
Jag köpte begagnade pallkragar på Byggmax i Kalmar för några veckor sedan.
Betalade 20 eller möjligen 25 kr/st.
Lindiz3
Jag får gratis på jobb....
malwa
Efter det att jag kollat runt efter pallkragar här i stockholmsområdet så fick jag napp hos
Sollentuna Emballagehantering AB som var supertrevliga!
Jag fick 20 st / 80x60 nya pallkragar för 600 kronor inklusive frakt till min kolonilott.
Farstabo
Hej har sökt Pallkragekompaniet men kan ej hitta det hade tänkt ringa och höra om tid att få komma dit ock köpa pallkragar.
//G
Ingegerd.F
I Huddinge finns även Pallkompaniet.se Där kan man köpa nya och begagnade. Dessutom kan de kombineras i vilka storlekar du vill. ex 120x120.
Felicia M
Det lät ju bra - jag bor i Huddinge.

Vet du vad Pallkompaniet tar för pallkragarna Ingegerd?
Ingegerd.F
Jag tror att jag betalade 125 kr stycket för 120x120, nya. Ring först och kolla att det är OK att komma. De nya kragarna fanns i ett lager några kvarter bort. De var omonterade vilket gör att de var lätta att frakta. Tjejen som jag köpte av hade själv pallkragar att odla i och var trevlig.
Monchichii
Har ni något tips för mig i Linköping, vart hittar jag billiga men bra pallkragar?
huskatt
Hej!
var på ÖB.där säljer dom begagnade pallkragar.I somras fanns det på Plantagen i Linköping.
Monchichii
Hej,

Ska man ringa innan till ÖB och fråga eller är det enbart att åka dit och fråga?
Hur mycket tar de på ÖB och på Plantaget?
Maggan H
Tips till mig som bor i NÖ Skåne? Nära Blekinge. Har alla Öb beg pallkragar i sortimentet?

Gillan, kan du inte visa bild på dina egengjorda och tala om material o sånt?
Gillan
CITAT (Maggan H @ 25-02-2009, 18:34) *

Bilder på uppbyggnaden av mitt "pallkrageland" finns här:

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?uui...ni&aid=4842

En mer uttycklig beskrivning kommer inom kort ( inom några dagar )..................han som byggde har tagit sportlov och sover just nu ohmy.gif ................. blink.gif d010.gif , själv behövde jag bara plasta in och måla whistling.gif

Det bästa med dem är att man kan ändra höjden allt efter behov ( minska eller höja ) och det har jag hunnit gjort mååånga ggr redan giggle.gif
Maggan H
Ja jag funderade lite på det; det mesta blir ju högre än vad det ska blink.gif , hur gör man då om man vill lägga på ett lock och inte kunna justera höjden?? Jag ska läsa ingående senare Gillan, tack för svar!
Dealer
CITAT (Gillan @ 26-02-2009, 08:23) *
En mer uttycklig beskrivning kommer inom kort ( inom några dagar )..................han som byggde har tagit sportlov och sover just nu ohmy.gif ................. blink.gif d010.gif , själv behövde jag bara plasta in och måla whistling.gif

Ja, det har väl gått några dagar nu naughty.gif
Det är inte så kompliserat. Bestäm storleken. Såga till brädorna. Skruva ihop. klart tummenupp.gif
Själv använde jag överblivna brädor från fasadbytet ca 16 cm breda. Till detta kan du använda vanlig läkt eller vad du hittar. Från ovansidan skulle det kunna se ut så här:
[attachment=31755:pallkrage2.jpg]

Från sidan skulle det kunna se ut så här ungefär.
[attachment=31754:pallkrage1.jpg]

På den översta kragen kan du t.ex. skruva fast växthusplast. Den kragen kan du sedan lätt lyfta av när sådden börja bli för hög för att kunna ha lock. Glöm inte att brädorna måste behandlas. På insidan har vi dessutom klätt sidorna med plast.
Maggan H
Ah, tusen tack, vilken fin beskrivning! tummenupp.gif Hoppas att jag(gubben) kan få till såna. Det är alltid roligt med egengjorda! Har ni målat era utvändigt?
Irmantas
Hi there!

Try AD-Trä in Växjö. They are a superb producer of pallkragar: www.ad-tra.se
Very friendly folk!

Regards,
Irmantas

CITAT (Maggan H @ 26-02-2009, 06:34) *
Tips till mig som bor i NÖ Skåne? Nära Blekinge. Har alla Öb beg pallkragar i sortimentet?

Steven&Gustav
CITAT (Ingegerd.F @ 03-09-2008, 07:45) *
I Huddinge finns även Pallkompaniet.se Där kan man köpa nya och begagnade. Dessutom kan de kombineras i vilka storlekar du vill. ex 120x120.

Menar ni att man kan måttbeställa? Vore perfekt då vi fått ett par fönster som är större än en normal pallkrage. För övrigt tar de 50:- för 60X80 och 65:- för 80X120 begagnat.

mvh

S&G
gavagai
Det här kanske är lite off topic, men hur måste man impregnera träet man använder? Någon skrev i den här tråden att man måste behandla det.

Jag är ny här förresten. Vi har just skaffat en kolonilott och jag läser så mycket jag kan för att få tips och idéer. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon