Full version: Svidknott
Pia L
Efter mycket googlande kom vi fram till att jorden vi gräver i verkar vara invaderad av svidknott.
Det är ett ynkligt litet flygfä som verkar ha större käft än kropp, dom efterlämnar ett väl synligt hål och runtomkring hålet så uppstår en kraftig rodnad/svullnad 5-7 cm (minst)
Finns det något man kan göra för att få dom att inte trivas? Vad är det dom tycker om med jorden eftersom det är så många?
Ettriga små jä**ar är det ialla fall
anne-li i olofstorp
Känner till -JA eller i varje fall känner! -fear-.gif
dom brukar komma runt midsommar, har en period på 2-3 veckor och sedan mattas det av.
Inomhus använder jag myggljus, för att försvara mitt skinn stryker jag på myggmedel. (speciellt sexigt på midsommarafton) annars är det bara att vänta ut dom. Greja där vinden kommer åt och där det är sol så är det inte sååååå farligt, men jag lider av dom.
Tee trea oil på betten så försvinner dom.
A-Li
Pia L
Tack snälla för svar, då vet jag att det inte behöver vara såhär hela sommaren.
Jag fick ett av betten på en redan av reumatism svullet bröstben, inflamationen som omgående blev efter bettet var som en tennisboll i storlek och alldeles illrött, det såg ut som om jag hade 3 bröst ett par dagar.....inte vidare vackert eller sexigt kan jag bara säga.
anne-li i olofstorp
Jag får också jätteutslag ibland (inte alltid?) och ibland har jag tagit allergimedicin som hjälpt.
Litet tips bara.
HelenN
Jag blir "uppäten" om jag går ut bland knotten. Det kliar så vansinnigt mycket att jag är sönderriven på armar, händer, fötter och ben.........jag HATAR knott!
Pia L
Knott må vara eländiga, men svidknotten är värre, dom är så ynkans små att man knappt ser dom, en liten ljus damma ungefär.
Dom bits giftigare än den större knotten som man är van vid, men helt klart så är båda sorter en plåga
Jan Lindgren
Hej!
Svidknott orsakar också svår allergi hos vissa hästar. Det är trist att behöva stänga in stackarna sommartid.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
Jag vet inget mer om de små krypen än att vi har massor här. Kan inte vara ute efter 20 på kvällen och innan dess får jag finna mej i att bli tuggad på. Jag får inga märken eller utslag utan bara ont när de gnager däremot fick min mamma fullt av röda, kliande "myggbett" på hela armarna på bara en liten stund. Så olika det kan vara!
Facinerande att något så litet kan göra så ont!!!
Gossen Ruda
Om nån vill svära vetenskapligt över dom så heter familjen Ceratopogonidae, mera specifikt så är det arterna av släktet Culicoides som är blodsugare. Finns ett 40-tal arter i Sverige. Larverna utvecklas i grunt vatten i insjöar och smärre gölar just beträffande blodsugarna och dom lever av multnande ämnen. Det är bara honorna som suger blod. Myggmedel brukar hjälpa för dom sticks inte då men istället så har man en stor svärm runt huvudet. Är man stillasittande så funkar det med myggspiraler.

Det finns en bra sak med svidknotten, dom kommer sällan in och angriper inomhus. Jag kan utan problem ha fönstren öppna, skulle något förirra sig in flyger dom snabbt mot närmaste fönster. Har man dom dock krypande på sig och går in stannar dom kvar tills man mosar dom.
sören
Hej!
Ogillar skarpt dessa svidande små insekter. Finns det inga växter som dom inte gillar, t. ex. barrväxter, dom finns ju bland bladen men man ser dom sällan bland bladväxter? Kanske det även finns perenner dom ogillar`?

Ursäkta! Menar barrväxter!
Snöflinga
Har alltid undrat varför inte knott bits inomhus, men aldrig fått något riktigt svar dunno.gif kanske någon här som vet ....
Myosotis
Det gör de visst det! Men sen flyger de till fönstret och dör. Det kanske är för torr luft inne.
Felicia
Konstigt, jag har inte blivit biten av dom inomhus någongång.
Här kallas dom förresten för sviar´n eller brännmygg tongue.gif
Snöflinga
CITAT (Myosotis @ 01-08-2008, 14:00) *
Det gör de visst det! Men sen flyger de till fönstret och dör. Det kanske är för torr luft inne.



Norra Västerbottniska knott bits i alla fall inte inomhus 000.gif Hur det är i övriga landet vet jag ej dunno.gif
Myosotis
CITAT (Snöflinga @ 01-08-2008, 20:29) *
Norra Västerbottniska knott bits i alla fall inte inomhus 000.gif Hur det är i övriga landet vet jag ej dunno.gif

Skulle nog gissa att det har med luftfuktighet att göra, här i Skåne är den ju väldigt hög. Jag kommer ihåg när jag bodde i Norrland kunde man ha knäckebrödet framme utan att det blev mjukt, här blir det snabbt segt och äckligt trots dubbla plastpåsar.
Gossen Ruda
Jag tror det har med ljuset att göra. Har man knott på sig när man går in kan man bli stucken men oftast flyger dom snabbt till ett fönster. Däremot flyger dom aldrig in genom ett öppet fönster och söker upp en människla som myggen gör. Fuktigheten kan ha betydelse men eftersom dom uteomhus är aktiva både i solsken och regn tror jag inte det har så stor betydelse. Jag har även märkt att man klarar sig lite bättre utomhus om man håller huvudet under ett stort svart paraply, det blir mörkare där.
Snöflinga
Tack Ruda ... verkar vettigt det där med ljuset ... skall prova med paraply nästa gång jag är oppe smile.gif
Azur
CITAT (Snöflinga @ 01-08-2008, 20:29) *
Norra Västerbottniska knott bits i alla fall inte inomhus 000.gif Hur det är i övriga landet vet jag ej dunno.gif

Blandar du inte ihop knott och svidknott..? Svidknott (sviarn, hya) är runt en millimeter långa, gråspräckliga, flyger rakt igenom myggnät, förekommer sällan i några större mängder, och bits ibland inomhus. Knott är runt 3 millimeter långa, svarta, går inte igenom myggnät, förekommer i täta svärmar, och bits inte inomhus (när de väl kommit på att de är instängda).

Jag har faktiskt aldrig sett svidknott i södra sverige, trodde det var en norrländsk företeelse.
Pia L
Detta är hämtat från wikipedia och stämmer gott med dom vi har haft här uppe, jag har bara sett en ensam EN gång och det var i badrummet under lampan.

"Svidknotten är så små så att de utan hinder går rakt igenom myggnät och de kan efter regniga sommarkvällar uppträda i mycket stora antal. Enkelt uttryckt kan man säga att de är så små att de knappt syns men deras stick gör betydligt mer ont än myggbett och kliar alltid längre.

Dessa små varelser kan ställa till förödande skada på djur och i vissa fall kan de döda älgar och även nötkreatur då de ibland uppträder i hundratusental. När djuren ligger får knotten lätt att angripa bukpartier där det är lite hår."

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon