amaira
En mycket mörk vallmo har det blivit här, av mina självsådda varianter.




Har kornvallmo som självsår sig friskt, och de är så vackra i de olika nyanser som dyker upp. Och så har jag en rosa fluffig sak, som jag fått som frö för några år sedan. Är det pionvallmo månne? Här ihop med rosen Leverkusen, framför min veranda.



Den mörka, nästan svarta vallmon är en variant som kommit ur de rosa fluffiga blommorna, deras bladverk är desamma, och inte alls som kornvallmons i färg och form.

Förutom att de har en uppseendeväckande mörk färg, är den märkligt vit inuti, ser faktiskt "albino" ut med sin fullständigt färglösa frökapsel och de alldeles vita frökapslarna. Häftigt.





Har också en likadan som blivit röd. Den har också samma blad som "de fluffiga" men ser mer kornvallmolik ut, och så har den denna färglösa frökapsel och de vita ståndarknapparna.



Givetvis kommer jag att ta frön av dem, även om de också självsår sig.

Kul att få lite roliga varianter, alldeles av sig självt. smile.gif


Christer i Falköping
Roligt när det kommer alldeles egna varianter. Till och med jag börjar falla så smått för de olika vallmona, så det blir nog lite sådana sådder hos mig nästa år också.
Christer.
NinaVästerplana
Jätteläckra! Om du nästa år lyckas få `albino´varianten igen så är jag intresserad av att köpa frö av dig.
mvh ninah
amaira
Ja, jag faller mer och mer för de fantastiska vallmona! Så lätta blommor, sköter sig själva år efter år. Lagom egensinniga. Flyttar dit de vill, och byter färger som de har lust. Bjuder alltid på skönhet och överraskning.

Gäller kornvallmon, och kanske andra ettåriga vallmo. Jättevallmon är stationär och trogen sig själv. Underbart är kort, vilket är underbart i sig självt nu i ett tidevarv när man kan köpa jordgubbar på julafton om man vill.

Vallmona är ju också så vackra även som knoppar, och efter blomningen med sina fantastiska fröställningar som bjuder föränderlig skönhet ända fram till våren.

Ninah, ett frimärke kan jag offra på dig. wink.gif PM:a din adress så får du lite frön när de mognat. Frön blir det ju i överflöd. Sedan låter du dem sköta det hela själva. Det är inte säkert att det blir såna hära i första generationen, men anlagen finns där, och förr eller senare ploppar de säkerligen upp igen.

Heda
Ååh, Vallmo...vistt är de underbara!! Har själv lyckats "få fram" en lila färg. Så här...

Första året sådde jag cremefärgad piovallmo och det kom en blomma som var enkel och lila. Jag band ett snöre om den och tog frön. Sådde dessa år två och då var det alla möjliga färger och några som var lila - vinröd. Alla dessa knöt jag snöre om och lade fröna i en egen påse. Tredje året sådde jag dessa för sig och nästan alla blev lila- vinröda...gjorde om samma procedur och i år har, än så länge, alla blivit lila!!

Färgen finns säkert att köpa i "grundutförande", men på ett vis känns det som att jag har en "egen" vallmofärg!! smile.gif

//Heda
mrmi
Hej!

Mina blir precis som dina, och dom kommer igen nu för andra året och nu större än förra året. ca 1m höga
Heda
mrmi Visst är de underbara!! Precis så ser dom ut! Såg också i någon tidning någon som hade och det stod att de var självsådda, kanske en färg "de själva vill ha"...de jag sådde i höstas är ca 1m höga med 6-10 blommor per planta...de har redan blommat över. En har kommit upp där jag inte kan minnas att jag kastade frön....men man glömmer ju så fort, stjälken är grov som en gren, flera cm och jag har räknat till i alla fall 8 knoppar!!

Jag har gjort en rabatt med vete, korn, vallmo, sommarslöja och jätteverbena! Vallmon och verbenan slår ut vilken dag som helst, säden står i ax och sommarslöjan blommar....det blir så fiint!! När de slagit ut måste jag ta kort och visa er....

//Heda
amaira
mrmi, ja visst är det dom. yes.gif Kul!

Heda! Rabatt med vete och korn! Att jag inte har tänkt på det! ohmy.gif Vete, korn och havre som är sååå vackert, särskilt när de är gröna. Tack för att du fick liv i min insomnade hjärna. wink.gif

Du måste ta kort och visa! smile.gif


Heda
I höst ska jag så Rågvete och höstkorn. Då står de i ax redan i början av juni! Jag älskar gräs av alla de slag och Rågvetet är så underbart blådaggig! Då ska jag se till att ha äkta Blåklint också och Vallmo förstås, den lila! Det kommer att riktigt lysa blålila!! wub.gif Rågvetet hemma är fortfarande blågrönt och börjar nicka så mått med feta ax och kraftiga borst!! wub.gif
amaira
Ååhhh ... nu blir jag en "härm-apa" ... happy.gif
mrmi
Det jag tycker är tråkigt är att dom blommar över så fort. Blommar bara två tre dagar så det är tur det kommer många.
Azur
Det ser ut som om era "svarta albinos" är mörka exemplar av Opievallmo.
Det stämmer nog bra att det är så där blomman "vill" se ut, naturligt.
Heda
Men du Azur!! Det visste jag inte!!! smile.gif Kuul!! Alltså måste de använda opievallmo när de tar fram pionvallmo...för mina kommer ur sådana!! Så himla roligt att veta!! Det stämmer ju precis, med blågröna, kållika blad och allt!! Tack för "vetandet"!!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon