Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
andreama
Hej!

Efter mycket om och men så blir jag tvungen att sänka lådorna en planka och flytta in dem en decimeter, så det är väl inte så farligt. Även om jag inte förstår vad det lilla ska göra för skillnad och varför de inte lika gärna kan vara kvar som de är...

Imorse innan jobbet skolade jag om mina tomater och några av jordgubbsplantorna! Och så försådde jag små-gurkor. Egentligen hade jag inte alls tid för det imorse, men det kändes som om de små tomatplanorna akut behövde omplanteras! wink.gif

Tomaterna hade jag sått i en äggkartong, fungerade jättebra! "Piggarna" som sticker upp i mitten blev ett bra stöd till gladpacken, blev som ett växthus. Och imorse när jag planerade om dem var det bara att skopa upp de små plantorna med en sked.

I helgen ska jag måla lådorna och plantera för fullt!

Bilder kommer!
Mojon
Verkligen en toppentråd, roligt med så mycket inspiration på ett o samma forum! Jag har nyss blivit medlem, kommer definitivt kika in här en del i sommar! Jag har två balkonger till min lägenhet, och det kliar verkligen i fingrarna att börja inreda dom. Tyvärr bor jag lite norrut i vårt avlånga land, så ännu får jag ge mig till tåls pga de kalla nätterna.
Chamomille
CITAT (andreama @ 12-05-2009, 08:56) *
Jag är så arg att jag håller på att koka över! ranting.gif

I söndags hade en granne häftat fast sitt visitkort med ett meddelande på på min låda. "Ni har inte ansökt om tillstånd för det här bygget. Vg kontakta värden eller styrelsen. Mvh Carl-Erik"

Jag tänkte att jag skulle ringa värden och att det inte skulle vara något problem. Men imorse stog gubben och värden utanför mitt fönster när jag åt frukost så jag gick ut och pratade med dom. Gubben var rasande över mitt "bygge" och tyckte det var för högt och stog för långt ut och att det inte var flyttbart! Värden verkade inte våga säga emot.. sad.gif Dom ville att jag skulle riva min fina låda och ställa krukor där istället!!! crying.gif

Men jag ger mig inte! Har fått massa positiva tillrop från många andra grannar, det är en jätte stor gård som det nästan aldrig är någon på. Jag kommer kämpa för att få ha kvar mina lådor!!!

Fortsättning följer!

Det var det dummaste jag har hört sen Jesus gick i kortbyxor! Vad är det för trams!? Stryp grannen angry.gif

CITAT (andreama @ 14-05-2009, 09:10) *
Hej!

Efter mycket om och men så blir jag tvungen att sänka lådorna en planka och flytta in dem en decimeter, så det är väl inte så farligt. Även om jag inte förstår vad det lilla ska göra för skillnad och varför de inte lika gärna kan vara kvar som de är...

d010.gif Jösses... Tur att grannen har något att sysselsätta sig med duh.gif
mieb
CITAT (andreama @ 14-05-2009, 09:10) *
Hej!

Efter mycket om och men så blir jag tvungen att sänka lådorna en planka och flytta in dem en decimeter, så det är väl inte så farligt. Även om jag inte förstår vad det lilla ska göra för skillnad och varför de inte lika gärna kan vara kvar som de är...


Det är ju ingen större skillnad alls, men det handlade säkert inte om det utan om en maktdemonstration och att få sista ordet... Men för din del betyder det ju att du kan fortsätta ditt spännande projekt! tummenupp.gif
Mycket klokt färgval förresten hihi!

Mojon: Välkommen hit! Två balkonger, vad avundsjuk jag blir!
Om du bor långt norrut så kan ju du göra som jag gjorde med min skogs/mossbalja, fast du gör en fjällbalja med dvärgbjörk, lavar och fjällsippor och annat som är lite kargt och krypande. Det hade ju bara varit för läckert! Synd att man inte kan ha en liten fjällbäck på balkongen... haha! biggrin.gif

Någonting helt annat: Min fina azalea


Några inspirationslänkar:
Trädgårdsodling på få kvadrat
Balkongen-en privat oas
Inreda ute (webbutik)
Trädgård/balkong (webbutik)
mieb
Alltså jag var tvungen att titta på fjällväxter och blev helt inspirerad! Jag vill också ha en fjällbalja! Titta här vad fint:
Kråkbär


Lapsk alpros


Dvärgbjörk


Kolla på mer snygg fjällnatur här: http://www.fjallen.nu/fakta/blommor.htm
andreama

Gu va underbart det är att fixa på uteplatsen när det är fint väder!

I helgen sänkte och målade jag mina lådor, blev super fint! Men min kära granne var förbi och var otrevlig i lördags ändå.. Han hade tydligen inte fått informationen att jag numera har tillstånd för mina lådor, så kampen fortsätter.

Var på hötorget och köpte lite blommor, tomatplantor, smultron och en krasse. Verkar ta en himla tid för mina små frösådda plantor att bli stora.. Men att köpa allt färdigt skulle bli väldans dyrt, även om jag köpte många plantor i lördags så var det som en droppe i atlanten i mina stora lådor!

Köpte även två zink baljor i helgen, jätte billiga på en skräpaffär som heter Grosso. En större och en lite mindre. Nu är frågan vad jag ska ha i dem! smile.gif Först tänkte jag att jag ville ha en sån där fin moss-odling som några av er ha gjort, men så tänkte jag att man kunde ha vatten i den stora och ha vatten växter! Men idag kom jag på att rabarber eller potatis också vore kul... Ajajaj, va svårt det är att bestämma sig!

Hur går det för era frösådder?

/Andrea
andreama
Nu är det jag igen. Kan inte hålla mig från att tänka på allt som jag vill göra på min uteplats!

Projektet för helgen kommer bli att göra min ena zinkbalja till en skogsglänta, med mossa, stensöta, blåbär och någon vacker sten.

Läste att man kan ha lite filmjölk i jorden under mossan för att få den att trivas, jorden blir på så sätt sur. Har ni provat det någon gång?

Man blir så lycklig när det sticker upp saker ur jorden, igår när jag kom hem från jobbet kikade mina gurkplantor upp! Och imorse hade ännu fler tittat upp och de andra hade växt! Visste inte att de gjorde det på natten när det är mörkt...
mieb
CITAT (andreama @ 19-05-2009, 08:43) *
Nu är det jag igen. Kan inte hålla mig från att tänka på allt som jag vill göra på min uteplats!

Projektet för helgen kommer bli att göra min ena zinkbalja till en skogsglänta, med mossa, stensöta, blåbär och någon vacker sten.

Läste att man kan ha lite filmjölk i jorden under mossan för att få den att trivas, jorden blir på så sätt sur. Har ni provat det någon gång?

Man blir så lycklig när det sticker upp saker ur jorden, igår när jag kom hem från jobbet kikade mina gurkplantor upp! Och imorse hade ännu fler tittat upp och de andra hade växt! Visste inte att de gjorde det på natten när det är mörkt...

Ja visst är det Kul! Man blir helt växtgalen, det är så avkopplande och mysigt att pyssla och plantera.

Vad spännande att du ska göra en skogsgläntebalja! När jag gjorde min så hade jag lecakulor i botten, plantjord och så hämtade jag en del jord från samma ställe i skogen som jag hämtade mossan och det andra. Fil har jag inte provat, det kanske funkar. Annars fungerar det ju att använda jord från växtplatsen för att få det så likt ursprungsmiljön som möjligt. Och glöm inte att borra hål i baljan.
Om du vill se hur min mossbalja såg ut förra året så kan du titta i det allra första inlägget i den här tråden. Nu är baljan helt rufsig men allt har överlevt fast mossan ser ju lite matt ut minst sagt. Annars är det ju roligt att se vad som händer och hur det förändras i baljan allteftersom.

Så här ser den ut nu med harsyra, stensöta och ett och annat ogräs, till och med blåbärsriset och den lilla rönnen har överlevt:

Lycka till! smile.gif
officinalis
Väldigt vackert. Jag är nyfiken på hur de håller sig i så låga krukor, torkar det inte ut snabbt? Fungerar dem på en varm balkong?
andreama
Din skogsbalja har verkligen blivit jättefin! Va stor harsyran blivit! Kul idé att ta med ett litet träd, det ska jag också försöka med. Undra om björk är för känslig..?

Att ta jord från skogen är nog en bra idé, men jag tror att surheten lakas ur ganska snabbt.. Ska se om det blir någon skillnad med filmjölk!

Ska se till att plocka lite mossa att ha runt min krasse som klättrar på väggen också. Den har inte en så stor kruka så jag är rädd att den ska torka ut om jag inte vattnar varje dag under sommaren.

Har ni någon bra lösning om ni är borta en vecka eller så? Har hört att det ska funka ganska bra med upp och ner vända petflaskor.

Mina gurkor har växt mer på en dag än vad mina jordgubbar har gjort på två månader..! mad.gif Funderar på att överge mina frösådda jordgubbar för färdiga plantor!

Nu är det långhelg, då kommer man hinna fixa mycket på sin lilla täppa! yahoo.gif
hallonrosa
Är det någon som använder hyllan Lerberg från Ikea på balkongen? Den verkar ju ganska bra, men "Denna möbel måste förankras i vägg med medföljande beslag." låter oroväckande... Tänkte ha den i ett hörn på balkongen, med vägg bakom och en brevid.
mieb
CITAT (officinalis @ 20-05-2009, 00:02) *
Väldigt vackert. Jag är nyfiken på hur de håller sig i så låga krukor, torkar det inte ut snabbt? Fungerar dem på en varm balkong?

De håller sig faktiskt förvånansvärt länge innan man behöver vattna. Min mossbalja är ju uppbyggd som en liten kulle så det är faktiskt en ansenlig mängd jord där fast själva baljan inte är så hög. Sedan att det är täckt med mossa gör ju att den håller fukten otroligt bra. De krukor som jag har mosstäckta är de som behöver vattnas minst oavsett om krukorna är små faktiskt, så det kan jag rekommendera.

Jag tror säkert att de fungerar på en varm balkong, min balkong blir varm på eftermiddagarna när solen ligger på. Huvudsaken är att baljan står i halvskugga/skugga så som de växer i naturen.
mieb
CITAT (andreama @ 20-05-2009, 09:10) *
Din skogsbalja har verkligen blivit jättefin! Va stor harsyran blivit! Kul idé att ta med ett litet träd, det ska jag också försöka med. Undra om björk är för känslig..?

Att ta jord från skogen är nog en bra idé, men jag tror att surheten lakas ur ganska snabbt.. Ska se om det blir någon skillnad med filmjölk!

Ska se till att plocka lite mossa att ha runt min krasse som klättrar på väggen också. Den har inte en så stor kruka så jag är rädd att den ska torka ut om jag inte vattnar varje dag under sommaren.

Har ni någon bra lösning om ni är borta en vecka eller så? Har hört att det ska funka ganska bra med upp och ner vända petflaskor.

Mina gurkor har växt mer på en dag än vad mina jordgubbar har gjort på två månader..! mad.gif Funderar på att överge mina frösådda jordgubbar för färdiga plantor!

Nu är det långhelg, då kommer man hinna fixa mycket på sin lilla täppa! yahoo.gif

Det jag vet om björk är att den dricker otroliga mängder med vatten, så risken är ju att den dricker upp vattnet även för de andra växterna. Annars är det ju bara att prova med något litet bebisträd, funkar det så funkar det.

Om du vill ha sur jord så kan du ju köpa rhododendronjord som jag gjorde till mina små azaleor. Annars så tror jag inte att det är någon fara om "surheten lakas ur" för det kommer säkert att växa ändå. Kanske att baljan förändras och andra arter kommer att dominera och växa sig större, men det är ju bara spännande att följa tycker jag.

Försök att plantera om din krasse i en rejäl kruka så kommer den att växa ännu bättre. Det är ju inte bara det att den håller fukten längre utan det finns också plats för mer jord så att plantan har något att växa i.

Jag har provat petflaskor i jorden och tycker det funkar jättebra.

Kul att du ska fixa i din täppa i helgen, glöm inte att visa bilder!

CITAT (hallonrosa @ 20-05-2009, 20:56) *
Är det någon som använder hyllan Lerberg från Ikea på balkongen? Den verkar ju ganska bra, men "Denna möbel måste förankras i vägg med medföljande beslag." låter oroväckande... Tänkte ha den i ett hörn på balkongen, med vägg bakom och en brevid.

Caledonia här i tråden har den hyllan på sin balkong. Titta på sid. 7 så kan du se en bild.
mieb
Mossbaljan & co på balkongen.
Nix
yahoo.gif Äntligen har min egensådda gräslök verkat vilja ta sig! Efter ett antal försök... Den verkade inte vilja stå för varmt och inte för kallt, hmf!

Min basilika däremot växer superbra i vardagsrumsfönstrena, gott!! De ska nog få stå inne hela sommaren och så skördar och sår jag nytt lite allt eftersom.

En annan långsam hjälte är hos mig blomstertobak. Har fler haft långsamma sådana? Har visserligen aldrig sått det innan, men fröna kom i jord i mars och visst kom det upp små små plantor men först nu börjar de växa ordentlig, wiiiiee! De står inne fortfarande men kan nog banne mig snart flytta ut rolleyes.gif

Ute på balkongen växer det också bra! Min nya ros har nya gröna blad varje dag tycker jag, krassen har efter några veckors stiltje satt fart igen, ja det är väl bara tomaterna som jag tycker kunde skynda sig med att blomma snart wink.gif Eftersom min ena katt har börjat käka på penséerna (och sen kräkas) slängde jag de flesta häromdagen, är bara i ampel och högt upp kvar.

mieb -jag har hitills lyckats motstå frestelsen att köpa en klematis, men jag tänker på det varje gång jag handlar! ghaaa, har egentligen inte råd eller plats att köpa mer alls nu, å jag som gärna hade haft en petunia million bells med.... ohmy.gif

Så kul att många skriver här i tråden nu! Jag läser oftare än jag skriver, bara för att jag har så hemskt mycket med skolan nu, men det är väldigt roligt att läsa om allas olika balkongodlande.


Miss Bateman
"Har ni någon bra lösning om ni är borta en vecka eller så? Har hört att det ska funka ganska bra med upp och ner vända petflaskor."

Andreama, upp-och-nervända petflaskor (och vinflaskor och saftflaskor) räddade iaf mina växter förra sommaren. Andra resaborttips är att nypa bort alla blommor på ettåringarna så att de inte går i frö när man är borta (nya kommer tills man är hemma igen) och att flytta allt som går in i skydd och skugga. Växterna tycker förstås det är trist, men de överlever.
DragonLady
Nu har en del växter flyttat upp och ut yes.gif
officinalis
Har ni varmt om nätterna nu? Gullrankan har jag haft svårt att stå för kallt, även fast det bara varit i ett kallt fönster på vinter.
hallonrosa
Tack mieb. Det ser fint ut Caledonia! Men jag är osäker på vad jag ska använda hyllan till. Det får väl bara plats mindre krukor med låga växter... Vet inte vad jag tänkt ha på balkongen förutom bär, några lökar och kanske en ros. Kanske småkrukor inte är nåt för mig? wacko.gif
DragonLady
CITAT (officinalis @ 22-05-2009, 12:33) *
Har ni varmt om nätterna nu? Gullrankan har jag haft svårt att stå för kallt, även fast det bara varit i ett kallt fönster på vinter.



Det ligger väl på 12-14 grader som kallast... på balkongen invid väggen är det väl något varmare..
mieb
Lite från min balkong så här i slutet av maj...
(Det runda rosa högst upp i högerhörnet är en av rosen Jacques Cartiers knoppar, de ser nästan ut som pionknoppar när de håller på att slå ut.)
Chamomille
CITAT (DragonLady @ 22-05-2009, 12:29) *
Nu har en del växter flyttat upp och ut yes.gif

Oh va fint. Där skulle jag vilja sova... smile.gif
mieb
Satt och bläddrade i nya numret av Allt om Trädgård och där fanns mycket intressant för oss balkongodlare. Förra numret (nr 8) hade en stor altan- och balkongspecial, men jag tycker att det här numret var bra mycket mer intressant. Handlar om krukodling; perenner, sommarblommor, kryddträdgård, plantering, vinterförvaring osv, allt man behöver veta om krukodling - riktigt bra! Så ett tips! Håll utkik efter AoT nr 9! smile.gif

Chamomille
CITAT (mieb @ 31-05-2009, 13:40) *
Satt och bläddrade i nya numret av Allt om Trädgård och där fanns mycket intressant för oss balkongodlare. Förra numret (nr 8) hade en stor altan- och balkongspecial, men jag tycker att det här numret var bra mycket mer intressant. Handlar om krukodling; perenner, sommarblommor, kryddträdgård, plantering, vinterförvaring osv, allt man behöver veta om krukodling - riktigt bra! Så ett tips! Håll utkik efter AoT nr 9! smile.gif


Oj, vilken vacker balkong du har! Underbara bilder på din blogg wub.gif
Rihane
Lägger upp en bild tagen från min balkong idag den sista maj.

[attachment=35638:balkong2.jpg]


mieb
CITAT (Chamomille @ 31-05-2009, 14:16) *
Oj, vilken vacker balkong du har! Underbara bilder på din blogg wub.gif

Tack! Vad kul att du kikar in på bloggen också! smile.gif

Rihane: Ojoj, nu börjar du bli rejält trångbodd! Känner igen det där som du vet, hihi! cool.gif
andreama
Hej, hoppas ni haft en fin helg!

På min uteplats har det inte hänt så mycket.. Har inte haft tid.

Det enda jag hunnit med är att plantera några smultronsplantor som jag hittade i en skogsglänta när jag var utanför stan i fredags. Planterade dom i mina altanlådor i lördags och då såg de glada ut. Men igår började de se deppiga ut... Kanske var fel av mig att rycka upp dom från det fria.. confused.gif Jag grävde inte upp dom, de hade bara en tjock rot som gick rakt ner i marken så jag pillade upp så mycket som möjligt av den och stoppade ner plantan i en plastpåse för hemtransport. Har något av er provat det någon gång?

Även fast jag inte gjort så mycket nytt så spirar det på bra i mina lådor. Fast jag planterade lite för mycket frön har jag märkt.. har säkert 30 små sockerärts planor, tolv luktärter, tio gurkplantor och 20 krasseplantor. Och allt det ska få plats på mina spaljéer! Får nog ta och ge bort några plantor till vänner och familj.

Kommer hela tiden på nya saker som jag skulle vilja ha.. Till exempel kom jag på i fredags att jag vill ha bondbönor och lövkoja också.. Får se hur jag gör. Har ju faktiskt plats för en stor kruka till!

Ska försöka få upp lite bilder...

Ha en bra vecka!
Rihane
CITAT (andreama @ 01-06-2009, 09:28) *
Kommer hela tiden på nya saker som jag skulle vilja ha.. Till exempel kom jag på i fredags att jag vill ha bondbönor och lövkoja också.. Får se hur jag gör. Har ju faktiskt plats för en stor kruka till!

Ska försöka få upp lite bilder...

Ha en bra vecka!


Lövkoja kan du peta ner direkt ute. Jag har det på tre ställen ute på balkongen och idag blommade en för första gången. En liten, liten blomma som doftar underbart.
Ska definitivt fortsätta med lövkoja fler somrar.
Enkelt, fyller ut och underbar doft !
mieb
Ibland mina första inlägg i den här tråden skrev jag att jag ville ha en fontän på balkongen. Nu har jag äntligen skaffat en! Jag ska visserligen ha ett annat kärl senare när jag hittar något fint. Och jag har tänkt att ha någon flytande växt i också. Men så länge: Får jag lov att presentera min (hink)fontän! smile.gif

DragonLady
Åh vad fint det blev tummenupp.gif
Ser riktigt avslappnande ut med den fina grodan yes.gif
Piafia
Vilka härliga bilder på era balkonger!
Ser alldeles underbart ut med lilla grodan, jag har en stor plats i hjärtat för grodor!
Visst är det konstigt att gräslök är så kinkig att få till!? unsure.gif
Undrar vad man gör för fel!
andreama
Ååå, vilken fin fontän! Jag älskar zinkhinkar! Dom har billiga på ÖB just nu, men jag vet inte om jag hinner dit innan de tar slut, gick väldigt fort senast de hade såna inne...

Hur fungerar en fontän? Det måste vara en liten pump som du lagt i botten på hinken? Är den eldriven?

Nu börjar det se lummigt ut på min uteplats, men klätterväxterna tar tid på sig.. Har inte satt upp spaljén än eftersom planterna inte blivit så höga än. Ska nog göra det i helgen! De flesta har blivit ca 2 dm; sockerärtorna, gurkan, luktärtorna och krassen. Även fast jag tyckte att jag var tidig att för så dem..

Tomaterna hänger i tunga klasar i alla fall! Fast det var ju köpeplantor.. Mina frösådda är ca 15 cm höga, men kraftigt och fina, men det tar nog lång tid innan de bär frukt.

Ända fördelen med det blöta vädret är att man slipper vattna så ofta! Inget ont som inte har nått gott med sig..

Ha en bra helg!
Andrea
mieb
CITAT (DragonLady @ 10-06-2009, 11:57) *
Åh vad fint det blev tummenupp.gif
Ser riktigt avslappnande ut med den fina grodan yes.gif


Tack, jag är faktiskt riktigt nöjd! Hade ju varit skönt om det kom lite sommarvärme så att man kan sitta ute på balkongen och njuta av rosendoft och fontänporl också... unsure.gif


CITAT (Piafia @ 10-06-2009, 15:34) *
Vilka härliga bilder på era balkonger!
Ser alldeles underbart ut med lilla grodan, jag har en stor plats i hjärtat för grodor!
Visst är det konstigt att gräslök är så kinkig att få till!? unsure.gif
Undrar vad man gör för fel!


Jag gillar också grodor! Har två! yes.gif


Är det kinkigt med gräslök? Hmm, synd för de är ju så fina och goda!
mieb
CITAT (andreama @ 11-06-2009, 08:26) *
Ååå, vilken fin fontän! Jag älskar zinkhinkar! Dom har billiga på ÖB just nu, men jag vet inte om jag hinner dit innan de tar slut, gick väldigt fort senast de hade såna inne...

Hur fungerar en fontän? Det måste vara en liten pump som du lagt i botten på hinken? Är den eldriven?

Nu börjar det se lummigt ut på min uteplats, men klätterväxterna tar tid på sig.. Har inte satt upp spaljén än eftersom planterna inte blivit så höga än. Ska nog göra det i helgen! De flesta har blivit ca 2 dm; sockerärtorna, gurkan, luktärtorna och krassen. Även fast jag tyckte att jag var tidig att för så dem..

Tomaterna hänger i tunga klasar i alla fall! Fast det var ju köpeplantor.. Mina frösådda är ca 15 cm höga, men kraftigt och fina, men det tar nog lång tid innan de bär frukt.

Ända fördelen med det blöta vädret är att man slipper vattna så ofta! Inget ont som inte har nått gott med sig..

Ha en bra helg!
Andrea


Om det hade varit en zinkhink så hade jag varit nöjd men det här är en blank ful plåthink...
Fontänen köpte jag som ett litet kit som består av groda, slangbit och en pytteliten pump. Pumpen lägger man i vattnet eller sätter fast med sugproppar på krukkanten. Busenkelt! smile.gif Här köpte jag fontänen!
andreama
Hej på er!

Nu har jag äntligen tagit lite nya bilder, smet ut innan jag skulle till jobbet imorse och fotade lite. Det växer för fullt, även om jag varit rädd att allt ska drunkna med tanke på de senaste dagarnas ösregn... Har gallrat ut lite plantor så att de andra får bättre plats, ska ge bort i present till min syster och svägerska tänkte jag.

Och lådorna är gröna! Har fortfarande inte fått upp spaljén, ville inte snickra i regnet i helgen.. Och många av platorna är sugna på att få något annat än en blompinne och klattra på.



andreama
Hej igen, fick inte plats med alla bilder, trotts att jag förminskade dem..

Det som ni ser är i alla fall: de tre teracotta krukorna har jag basilika, mynta och citronmeliss i. Och så är det mina sockerärtor som klättrar tappert på grillpinnar. Tomatklasat hänger tungt på den stackars plantan, bara lite sol nu så ska de nog bli röda! wub.gif

Här kommer två bilder till, en på min krasse med några små frösådda prästkrage bäbisar framför och en på alla mina små plantor, som antingen har gallrats ur eller väntar på att få plats i/bli tillräckligt stora för lådorna. De till vänster är luktärt (i tidningspapperskrukor), dei mitten är sockerärtor och krasse och de till höger är några fröodlade tomater. (gör jag inte om, tar alldeles för lång tid!)

Ha en trevlig midsommar! (jag har en(!) jordgubbe som kanske hinner bli klar tills dess!)
mieb
andreama: Men oj så fint det växer och gror! Vilken härlig grön färg du har målat lådorna i, det blev ju jättebra! I de där lådorna får du ju plats med huuur mycket som helst! *avundsjuk!* smile.gif

Hoppas också på lite värmare väder nu. Även om solen skiner så är det ju ingen värmebölja precis...
TheLan
Ett tips Mieb om du vill göra din plåthink lite trevligare så kan du ju köpa en liten burk med element/plåtfärg och måla den. Alternativt köpa självhäftande plast o sätta på den. eller kanske klä in den med pil eller bambu som går att köpa i trädgårdsbutikerna för dekoration o så.

Min balkong är än så länge i vilande stadie eftersom jag inte bor där permanent än.
Men jag har miljoner idéer om hur det skall se ut och hur jag vill ha det. biggrin.gif

Blir så glad när jag ser att det har kommit ett nytt inlägg i den här tråden. Längtar verkligen efter varje gång någon skriver

Sen så måste jag säga att Mieb din balkong är totalt underbar!! man blir grön av avund.
mieb
TheLan: Tack för tipsen! tummenupp.gif Jag har faktiskt varit inne på att måla hinkuslingen så att den inte är så blank och rälig, men har kommit på att jag nog ändå vill ha ett lite lägre vattenkärl. Det blir nog finare och lättare att arrangera på ett snyggt sätt.
Det där med att använda trä på något sätt har jag funderat lite på att använda till min gigantiska men jättefula roskruka i plast. Jag tänkte på en sådan där "matta" med pinnar som sitter fast med ståltråd. Jag har bara inte lyckats få syn på någon sedan jag fick idén... Jag tror faktiskt att det skulle kunna bli bra.

Äntligen har min Mme Alfred Carriere slagit ut! Till skillnad från min andra mer robusta ros så är madame skir, vek och transparent. Och mycket vacker!


Man kan säja att det blommar en del på min balkong just nu... biggrin.gif
TheLan
Jösses är du säker på att det är en balkong och inte en djungel?? wub.gif Tror bestämt det måste vara en djungel för jag är tokig i dom tongue.gif
mieb
CITAT (TheLan @ 24-06-2009, 23:29) *
Jösses är du säker på att det är en balkong och inte en djungel?? wub.gif Tror bestämt det måste vara en djungel för jag är tokig i dom tongue.gif

Ja jag vet, hihi, det är helt galet! blush.gif
Fast det är inte riktigt så illa som det ser ut på förra bilden, man kan fortfarande ta sig fram... fast sommaren har ju knappt mer än börjat så det kan nog snabbt ändra sig. Då blir det skohorn och sekatör! yes.gif


andreama
Wow Mieb! Fantastiskt vackert! Du har lyckats få en sån härligt romantisk känsla..

Jag har också en ros på min uteplats, den stog där när jag flyttade in förra augusti. Då var den så hög att rosorna var ovanför mitt fönster! Så tidigt i våras klippte jag ner den ordentligt, ca 30 cm ovanför marken. Men nu är den redan lika hög igen.. Den blommar mycket och har många knoppar, jag är egentligen inte så förtjust i färgen (röd-rosa), men har inte hjärta att riva upp den..

Nu blommar mina sockerärtor! Hoppas snart att jag får skörda!

Min altan har söderläge så när det är så här fint väder måste jag vattna varje dag! Igår gick det åt fem stora hinkar med vatten! Börjar redan tröttna, måste se till att skaffa mig en slang som jag kan koppla på kökskranen.

Ha en underbar helg, och njut av era täppor!
mieb
andreama: Tack!
Vad kul att din ros trivs! Om du inte är så förtjust i den färgen så plantera en annan ros i en annan färg bredvid. Ljusrosa är ju jättefint mot rosarött t ex. Kanske lite brudslöja eller liknande in i mellan för att få den där lite skira stämningen. Jag kan ju verkligen rekommendera min ljusrosa Jacques Cartier, för det är en så robust och tacksam ros och den doftar så otroligt gott.

Nu får du snart visa lite bilder på dina sockerärter, rosen och allt annat som blommar hos dig! smile.gif
zissi
Jag har sett så härliga bilder från era balkonger nu och känner att det är dags att uppdatera mina balkongbilder lite. Är det någon som vet vad fuchsian i hängampeln heter? Ampeltomaterna fick jag av Irene L. häromdagen. Blir spännande att se om jag lyckas med dem. Störbönor brukar ju växa hej vilt på friland så det blir spännande att se om det blir någon skörd i zinkhinken.

[attachment=37051:Balkong_...rminskad.JPG] [attachment=37053:Balkong_...rminskad.JPG]
[attachment=37054:Balkong_...rminskad.JPG] [attachment=37055:Balkong_...rminskad.JPG]
[attachment=37056:Balkong_...rminskad.JPG] [attachment=37057:Balkong_...rminskad.JPG]
[attachment=37052:Balkong_...rminskad.JPG]
zissi
Fortsättning följer (stackars er):
[attachment=37058:Balkong_...rminskad.JPG] [attachment=37060:Balkong_...rminskad.JPG]

Varför får jag inte bort en av bilderna ranting.gif ? När jag förhandsgranskar finns bilden bara med en gång. Vill ju inte plåga er i onödan så här blush.gif slap.gif
Lottarotti
CITAT (Nix @ 21-05-2009, 11:22) *
yahoo.gif Äntligen har min egensådda gräslök verkat vilja ta sig! Efter ett antal försök... Den verkade inte vilja stå för varmt och inte för kallt, hmf!

Min basilika däremot växer superbra i vardagsrumsfönstrena, gott!! De ska nog få stå inne hela sommaren och så skördar och sår jag nytt lite allt eftersom.

En annan långsam hjälte är hos mig blomstertobak. Har fler haft långsamma sådana? Har visserligen aldrig sått det innan, men fröna kom i jord i mars och visst kom det upp små små plantor men först nu börjar de växa ordentlig, wiiiiee! De står inne fortfarande men kan nog banne mig snart flytta ut rolleyes.gif

Ute på balkongen växer det också bra! Min nya ros har nya gröna blad varje dag tycker jag, krassen har efter några veckors stiltje satt fart igen, ja det är väl bara tomaterna som jag tycker kunde skynda sig med att blomma snart wink.gif Eftersom min ena katt har börjat käka på penséerna (och sen kräkas) slängde jag de flesta häromdagen, är bara i ampel och högt upp kvar.

mieb -jag har hitills lyckats motstå frestelsen att köpa en klematis, men jag tänker på det varje gång jag handlar! ghaaa, har egentligen inte råd eller plats att köpa mer alls nu, å jag som gärna hade haft en petunia million bells med.... ohmy.gif

Så kul att många skriver här i tråden nu! Jag läser oftare än jag skriver, bara för att jag har så hemskt mycket med skolan nu, men det är väldigt roligt att läsa om allas olika balkongodlande.


Tips apropå gräslök (och mynta, timjan, basilika mfl kryddor):
Köp en kruka på mataffärn och dela sedan noggrannt på plantorna i den - det blir massor - och plantera i balkonglådorna. Svårt att tro att de klena små stackarna ska kunna ta sig, men hos mig är myntan och gräslöken numera perenna i lådorna!

Och Clematis kan du kanske få eller tjuva ett skott av någonstans? Tar ett tag innan de växer till sig, men billigt blir det!
mieb
zissi: Vilka härliga blommiga balkongbilder! Smultron i kängorna... wub.gif

Mina luktärter har börjat blomma på balkongen. Doftar underbart!
Rihane
Lite bilder från balkongen. För några dagar såg det ut så här
[attachment=37605:blk.png]

Den låga blåvindan slog ut idag. En blomma jag rekommenderar varmt. Blommor långt in på hösten.
[attachment=37606:vindaodla.png]


För några dagar sedan slog rosen "nostalgie" ut. En bild från idag.
[attachment=37607:rosodla.png]
Chamomille
Oj vilken vacker ros Rihane smile.gif
Irene_L
Rihane...så vackert det blommar hos dig! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon