Majamelon
Jag behöver hjälp med vad det är för träd som står på min tomt! Det är ca 6-7 meter högt och fullt i vita "tussiga" småsmå blommor. Stora löv som påminner om syrénlöv. Vissa har gissat fläder men det får inga bär eller är lik tycker jag...dessutom vet jag inte om fläder växer häruppe i sundsvall? det är väl en sort som finns här om jag inte kommer ihåg helt fel och den får väl orangea blommor? Iallafall så finns bilder i min blogg där ni gärna får kika! Jag skulle bli överlycklig om någon kan ge mej det rätta svaret =D

http://majamelon.blogg.se

ingrid fuxwall
Hur luktar blommorna? Bilden var för liten för okunniga mig
Christer i Falköping
Ingen fläder får orange blommor vad jag vet. Men håller med dig, det ser inte ut som en fläder på blommorna (bilderna i bloggen går inte att förstora tyvärr). Men denna bilden är också alldeles för liten, jag vill nämligen se bladen och blommorna tydligare.
Christer.
Majamelon
ok! här kommer lite fler bilder. Blommorna luktar gott. Humlorna är galen i dom. Det är säkert 20-30 hummlor som surrar runt i den.

Huggorm
Något slags hägg är det väll? Men den borde väll ha blommat över nu, fast den kanske blommar senare längre norrut?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Majamelon @ 07-07-2008, 20:38) *
Jag behöver hjälp med vad det är för träd som står på min tomt! Det är ca 6-7 meter högt och fullt i vita "tussiga" småsmå blommor. Stora löv som påminner om syrénlöv. Vissa har gissat fläder men det får inga bär eller är lik tycker jag...dessutom vet jag inte om fläder växer häruppe i sundsvall? det är väl en sort som finns här om jag inte kommer ihåg helt fel och den får väl orangea blommor? Iallafall så finns bilder i min blogg där ni gärna får kika! Jag skulle bli överlycklig om någon kan ge mej det rätta svaret =D

http://majamelon.blogg.se



Du tänker rätt när du får intrycket av att bladen ser ut som syren. Det ser nämligen ut som en av mina favoritväxter = Syringa reticulata = ligustersyren. Härdigt till runt zon 4-5, 6-8m höjd är ganska normal storlek.
Majamelon
Tuuuuusen tack!!!! smiley_small_hug.gif
Fågelvägen
Skickligt, Åsa! En sånt vackert träd du har, Majamelon! tongue.gif Jag letade efter fakta, var en sådan syren trivs mm
Hittade en del här
Den gillar tydligen kyliga klimat! Gissar att det är svårt att klippa bort blomställningarna efter blomningen på en så stor växt...
Huggorm
Är det den mest storvuxna syrenen, eller finns det ännu större?

Edit: Hittade ännu mera info om den här:
http://hort.ifas.ufl.edu/trees/SYRRETA.pdf
Cilla
Jättefint exemplar och dessutom bra påminnelse om arten ligustersyrén!

Majamelon - jag skulle vilja skriva om arten i nästa nummer av Trädbladet (www.tradforeningen.se). Ditt exemplar ser så härligt ut - har du flera digitalfoton på det med många pixlar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon