Fredrik
Har ett plommonträd av okänd sort, planterat kring 1980. År efter år har grenar torkat och antingen ramlat av eller också så har jag kapat. Ser på bladen längst ner på trädet att det inte mår bra, bladen har grå nyans. Bara bladen i toppen är friska.

Så vad göra, ta bort det helt eller försöka föryngra?

Runt trädet finns gräsmatta som jag inte tagit bort, rötterna borde ha spritt sig rejält efter 28 år.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ta bort trädet pga några orsaker (+plantera nytt träd en bit bort ifrån platsen där trädet står idag)

1. Jag tycker det låter som om trädet är drabbat av sjukdom. Grå blad ifall de kan anses lite silvriga så skulle det kunna vara sjukdomen silverglans, grenar som torkar in kan vara blom och grentorka (ingen av dessa sjukdomar kan botas)

2. Plommon brukar inte funka så bra att försöka föryngringsbeskära som man gör med äpple, plommon skjuter inte lika lätt skott på äldre ved.

3. Många plommonsorter har inte så lång livslängd, nästan 30år är innebär för många plommonsorter att de är ganska gamla och då brukar träden lättare bli sjuka, fruktproduktionen minskar etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon