Full version: ful sten - vad göra?
jaghetersophia
Någon som har tips på vad jag ska göra åt denna fula sten? Det är en stor solblekt cirkel på den..ser illa ut tycker jag... :/...Hade tänkt ställa fågelbad på med det lutar för mycket för att ställa någonting uppepå :/

Kan man kanske låta en klätterhortensia klättra över stenen???
alla tips är välkomna...

[attachment=20935:sten.JPG]
Solstorm
Man skulle kunna gjuta fast stenar i nederkanten som en liten barriär och fylla med jord-sand-grusblandning. Plantera kanske taklök eller någon suckulent. Skulle nog vara snyggt också med silverarv som hänger ut över stenen.

Eller kanske använda den som sockel för något konstverk. Allra snyggast blir det om du tillverkar konstverket själv med en fot som har rätt lutning för att passa stenen.
Platinum
Runt stenen så gjuter du mindre stenar som du fogar med lättbetong så det går några cm upp. Sen kan du lägga på sandblandad jord och odla taklökar ovanpå, t.ex.
Susanne i Linköping
Har det stått något runt på stenen som orsakat den där runda fläcken? I så fall borde du kunna mjuka upp konturerna genom att tvätta med hård borste. Sen är det bara att plantera något vid stenen, vad som helst, klättrande eller ej, efter egen smak. Snart har det kommit nya lavar som mörkar ner det ljusa partiet på stenen, och växterna runt stenen får värme från den och trivs finfint!

Gjuta på saker på stenen skulle jag personligen inte göra, betong ser annorlunda ut än natursten. Betong är nog bra på rätt plats men jag tror din sten gör sig bättre naturell, bara den blivit lite inbäddad i växter.
KURT
Man kan naturligtvis hacka ur ett fågelbad i själva stenen!
Skruttis
Det är en snygg sten tycker jag.
Du har en perfekt grund för ett yin/yang-märke. Använd en grå färg istället för svart så det ser lite gammalt/slitet ut.
Plantera sedan lite halvlåga växter runtomkring i vitt/lila.
Ett litet förslag bara. smile.gif
Grå
Så här har jag gjort med en bumling som ligger mitt i gräsmattan där jag håller på och anlägger örtagård...

[attachment=20998:Solhjulet_080511.JPG]
[attachment=20999:Solhjulet_080702.JPG]
[attachment=21000:Gaia_080702.JPG]
kloka_elin
Har hört att mossor och lavar trivs i syra, och att pensling med filmjölk skulle kunna främja sådan tillväxt. Skulle kunna bli bra om du vill dölja ringen. Men det kanske är lite för soligt.

/Elin
henriks
stenen verkar inte vara allt för stor på bilden... om du tycker att den misspryder gräsmattan, ta bort den helt, eller gräv ner den på plats.
stennie
CITAT (henriks @ 10-07-2008, 13:39) *
stenen verkar inte vara allt för stor på bilden... om du tycker att den misspryder gräsmattan, ta bort den helt, eller gräv ner den på plats.



Tänk om det är toppen på ett berg! naughty.gif
HelenN
CITAT (jaghetersophia @ 09-07-2008, 21:44) *
Någon som har tips på vad jag ska göra åt denna fula sten? Det är en stor solblekt cirkel på den..ser illa ut tycker jag... :/...Hade tänkt ställa fågelbad på med det lutar för mycket för att ställa någonting uppepå :/

Kan man kanske låta en klätterhortensia klättra över stenen???
alla tips är välkomna...

[attachment=20935:sten.JPG]


Jag tycker att du ska ha den som den är....ev gräva ur lite runt om och göra ett litet stenparti...med vitt grus eller så. Jag hade skrivit ett fint ordspråk över cirkeln.....trädgårdsrelaterat då!
Madeleine1
Jag skulle låta en klematis växa över den! smile.gif
jaghetersophia
Jo stenen är väldigt stor och jag lovar att den inte går att rubba.... smile.gif
cirkeln se också mycket sämre ut i verkligheten :/
henriks
CITAT (jaghetersophia @ 10-07-2008, 15:55) *
Jo stenen är väldigt stor och jag lovar att den inte går att rubba.... smile.gif
cirkeln se också mycket sämre ut i verkligheten :/

Du anar inte vilka stenar man kan flytta med hjälp av enbart ett par stora spännband, spett och spade!

annars finns det andra smidiga lösningar att hyra om man vill gräva ner den på plats och inte orkar med det med spade och skyffel:
[attachment=21003:grävmaskin2.JPG]
henriks
Vad man menar med stor sten är relativt, Volvos största grävmaskin har 6,6m3 i skopan och lyfter nästan 20 ton biggrin.gif
joz
borra plus snigeldynamit så slipper du se den mer.
jaghetersophia
CITAT (henriks @ 10-07-2008, 17:06) *
Vad man menar med stor sten är relativt, Volvos största grävmaskin har 6,6m3 i skopan och lyfter nästan 20 ton biggrin.gif



Då skulle den nog behövas..... jag har en jättestor klipphäll till höger om stenen och stenen verkar gå fram ända dit när man känner med spett...



CITAT (joz @ 11-07-2008, 00:39) *
borra plus snigeldynamit så slipper du se den mer.




men nu vill jag ju inte ha bort stenen...Stenen gillar jag...det är cirkeln på den som gör dne ful......det jag frågade om var hur jag kunde dölja cirkeln på den...
henriks
OK - det var en annan sak...tänker... har stenen varit målad eller har det stått någonting på den? Har lite svårt att se varför stenen skulle blivit solblekt, speciellt bara att en del av stenen skulle påverkas?

Om det bara är ytbeläggning, skulle det kanske fungera att blästra stenen? Tvätta med högtryckstvätt?
jaghetersophia
hmm..har nu funderingar på att lägga ett tunntlager betong på cirkeln på stenen och fylla ytan med mosaik...
Helen i Piteå Zon 5
Jag kan då inte tycka att stenen är ful, stenar som aviker från det 'normala' utseende tycker jag har det lilla extra..... Det går inte att borra ett litet hål i mitten av cirkeln för att sätta dit en 'pinne' och ha det som en 'solklocka'?
Annars så kan du väl gräva ut lite runt om, lägga markväv, sand/sten/jord, sedan markduk igen... skära hål i duken och plantera ner stenpartiväxter... täck sedan marduken med sten/bark...
Grå
CITAT (jaghetersophia @ 11-07-2008, 13:04) *
hmm..har nu funderingar på att lägga ett tunntlager betong på cirkeln på stenen och fylla ytan med mosaik...


Skulle bli hur fint som helst. tummenupp.gif
CillaM
Jag tycker det ser ut att vara en stor cementsten, sådant som blivit kvar efter någon gjutning. Blir verkligen sten (mineral) solblekt?? Har aldrig sett det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon