novaxeth
Är inte så bra på sånt här med blomsterlådor och jag har ett par frågor...

Har köpt småkrukor med nejlikor som jag tänkte plantera i mina balkonglådor och när jag kom hem så såg jag att överskattat storleken på lådan som jag har. Nu funderar jag på att använda lite av blommorna till att plantera i en annan stor kruka som jag hittat. Eftersom jag då gärna skulle vilja ha lite av mina nejlikor i både blomlådan som jag först tänkt och i krukan så undrar jag om nejlikorna klara av att bli delade på, eller om de kommer dö när rotsystemet dras isär? Har köpt nejlikor i små plastlådor ca 10x10 cm. Det ser ut att vara ett rejält rotsystem och några olika stjälkar om sticker upp ur jorden.

En annan fråga. Hade lite jord som jag använt tidigare och nu låtit stå på balkongen ett tag. Nu när jag öppnade påsen igen var det vitt mögel i jorden. Kan man använda jorden då eller bör man köpa ny??

Tacksam för svar!!!
Fenja
Hej och välkommen hit!
Du bör skaffa ny jord och visst kan du dela dina plantor. Låt dem stå skuggigt ett tag så att de hinner återhämta sig efter delningen innan du sätter dem i solen.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon