Full version: eksav
labanesos
Hej någon !
Har en ek ståendes ca 2m från terassen. För ca 3 veckor sedan börjar den att släppa ut en rjktigt illa luktande sav eller vad det kan vara. Detta kommer från en avhuggen gren som togs bort för 10-20 år sedan. Har provat med savstopp men det pressar sig förbi detta och rinner ner längs hela trädet. Lukten som kommer kan liknas med ett utedass som inte blivit tömt på 2 månader:-) Luktar riktigt illa och ar vitt med ett skummande utseende. Lukten kan kännas på10-15m avstånd. Vill ej ta ner trädet för det ger en sådan skön skugga på soliga sommardagar. Någon som har lösningen?
KURT
Vad är savstopp för något?

Det låter ju konstigt om det börjar blöda från en gren som kapats för 10-20 år sedan, men om man kapar alltför grova grenar eller kapar på felaktigt sätt så klarar inte trädet att läka över skadan ordentligt. Men att försöka stoppa det kan man nog inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter inte som sav ifall det doftar illa, själv gissar jag att det snarare handlar om någon svamp eller bakterie som angripit trädet och som finns inuti trädet troligtvis har den tagit sig in via beskärningssår och dyl..
Huggorm
Jag tror också det är någon infektion som kommit in i trädet och nu ligger och jäser och expanderar och trycker sönder trädet
Piccante
Sav kan väl i sig jäsa också men lutar det så illa så är det nog mer än någon spontan vildjäsning det är nog en bakterie eller svampinfektion. Syns det andra skador på trädet? Fruktkroppar från svamp på trädet?
KURT
I USA finns det en svamp som heter Phytophthora ramorum som orsakar plötslig ekdöd i speciellt västra USA, och en av symptomen på "sudden oak death" (SOU) är just illaluktande sav. Men den har vad jag vet ännu inte skadat träd i Europa.
Huggorm
CITAT (KURT @ 12-07-2008, 20:02) *
Men den har vad jag vet ännu inte skadat träd i Europa.

Så här står det i länken du postade:
"About the same time, a similar disease in continental Europe and the UK was identified as Phytophthora ramorum."
Vem vet, detta kanske är början på slutet för den svenska ekstammen. Snart finns det inga lövträd kvar, alla verkar ha sina egna allvarliga sjukdomar
labanesos
CITAT (Markus_H @ 12-07-2008, 16:58) *
Sav kan väl i sig jäsa också men lutar det så illa så är det nog mer än någon spontan vildjäsning det är nog en bakterie eller svampinfektion. Syns det andra skador på trädet? Fruktkroppar från svamp på trädet?

Det finns inga andra svamar eller dylikt på trädet. Sörjan som kommer ut kommer bara från ett ställe på ca 2kvcm. Därifrån rinner det ner längs med hela stammen. Får inte stopp på det.................. Lukten drar även till sig bålgetingar och humlor.........
Åsa, mälardalen zon 2
Alla svampar bildar INTE fruktkroppar utanpå trädet en del lever bara inuti trädet, i ledningsbanor och dyl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon