Grå
Vet inte om det finns någon annan liknande tråd, men här kommer isåfall en till, bara gapa och svälj wink.gif
Jag efterlyser saker och ting, kanske någon annan efterlyser något annat? Då är det bara att fylla på tråden.


För tillfället efterlyser jag nötter till ormhassel och skott/stickling till aloe barbadensis.
Jag har redan PMat två personer på odla som jag hoppas vill sälja till mig, men skulle det vara så att de inte har möjlighet så kanske någon annan har? Lika bra att gå ut med bredsida så att säga.

Har du någon av dessa du kan tänka dig att dela med dig av så PMa mig så löser vi resten.


Red: Felfelfel... jag skrev trollhassel först men menade ormhassel...
Azur
Jag söker plantor av Stor Nunneört.
I utbyte kan jag ge skott av en dvärg-träd-taklök (Aeonium sp., blir sisådär 30 cm hög med 3 cm stora rosetter) från Teneriffa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Grå @ 13-07-2008, 13:21) *
För tillfället efterlyser jag nötter till ormhassel


ormhassel är en mutation som blev på en gren i England . som man sedan av den grenen fick fler av att använda sig av sticklingar . ormhassel får ibland nötter men det är inte i några mängder . och skulle man då så dessa nötter får man ingen ormhassel utan en vanlig hassel . alltså man förökar ormahssel med sticklingar enbart för att kunna spara den mutationen sedan ympas dom på vanlig hassel . därför kan en ormhassel få raka grenar ibland och dom ska då bort .
Grå
CITAT (flaxss @ 13-07-2008, 14:57) *
alltså man förökar ormahssel med sticklingar enbart för att kunna spara den mutationen sedan ympas dom på vanlig hassel .


Måååh... sad.gif ok då. Jag som tycker det är så roligt att plantera saker och se om det tar sig. Får väl åka en sväng till plantskolan och skaffa en då.

Jag har fått napp på Barbadensis, så nu är jag nöjd! tummenupp.gif
renate
CITAT (flaxss @ 13-07-2008, 14:57) *
ormhassel är en mutation som blev på en gren i England . som man sedan av den grenen fick fler av att använda sig av sticklingar . ormhassel får ibland nötter men det är inte i några mängder . och skulle man då så dessa nötter får man ingen ormhassel utan en vanlig hassel . alltså man förökar ormahssel med sticklingar enbart för att kunna spara den mutationen sedan ympas dom på vanlig hassel . därför kan en ormhassel få raka grenar ibland och dom ska då bort .

Vilken klok information om ormhassel,att den var ympat på en vanligt hassel visste jag,men att det är en mutation som blev på en gren i England hade jag ingen aning om.Tack flaxss för den intressanta ypplysningen.Jag har två omhassel,en vanligt och en rödbladigt.Jag kollar nogrant om det finns raka grenar på den och avlägsnar de med en gång.Annars tar de över.Om det finns nötter på den vet jag inte har aldrig kollat.och är det så, så är det som du säger det blir vanligt hassel av dessa nötter.
Grå
CITAT (renate @ 13-07-2008, 16:55) *
Jag kollar nogrant om det finns raka grenar på den och avlägsnar de med en gång.


Du behöver ju inte vara allt för försiktig, för om du skulle råka knipsa av en krullig gren så finns det en spekulant i Småland...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon