*Ulrica*
Nu är jag på besök hos min pappa och de undrar om sitt plommonträd som de köpte för ca. 3 år sedan. Det är ett 'Viktoria' och har aldrig blommat men har vuxit och är nästan 4 meter högt och mycket kraftigt. Grannens plommonträd som är köpt samtidigt är inte ens två meter, mycket spinkigt men blommar och sätter frukt. Pappas träd står några meter från några björkar och har sol fram till eftermiddagen då björkarna skuggar. Jag tror att det är zon 4-5 här (utanför Tranås).

Varför blommar inte trädet?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kanske inte är Victoria, det händer alltför ofta att växter är felmärkta. Victoria brukar ofta inte bli mer än 2-3m högt det brukar vara ett ganska litet plommonträd. Det finns andra mer starkväxande sorter och flera av dem är sent i bördighet.

+Det kan ju även vara så att om trädet gödslas så kan man testa att sluta gödsla trädet, och i närheten av trädet. Träd som har det alltför näringsrikt växer ofta mer än de blommar.
*Ulrica*
Här är pappas träd:
[attachment=21148:plommon1.jpg]

Grannens:
[attachment=21149:plommon2.jpg]

Som ni ser är pappas träd mer än dubbelt så stort...

Anki - jag tänkte också att trädet kanske hade det för bra så att det har ägnat sej åt att växa men de har inte gödslat, bara lite blåkorn på gräsmattan detta året. Snarare kanske det är felmärkt då...

Hur lång tid kan det ta innan det börjar ge plommon om det är sent som du skriver?
Åsa, mälardalen zon 2
Med en del sena sorter är det normalt att man får vänta 6-8år innan det är redo att börja blomma och producera frukt.

Kan tillägga att det kanske inte gör något ifall det inte var Victoria ifall det är zon 4-5, Victoria brukar bara vara härdigt till runt zon 3 så en kall vinter så kan såna sorter stryka med ifall de står i lite för kylig zon.
*Ulrica*
Nu har jag hittat förklaringen! rotfl.gif

Det är ett Reine Claude d’Oullins. Det står på lappen.... rolleyes.gif

Starkväxande, ger frukt efter 5-7 år etc. etc.
KURT
Victoria pollinerar också Reine Claude d’Oullins, så det finns goda chanser för korspollinering , när det blir dags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon