Magdis
Min man har hittills vara ganska likgiltig inför sånt som rör växter och trädgård men nu börjar han bli smittad! biggrin.gif Idag kom han till min stora förvåning med en synnerligen intressant trädgårdsidé. smile.gif

Vi har en rabatt längs altanen som är alltför smal p.g.a att det står en stor rönn nära altanen. Denna rönn har irriterat oss mer och mer eftersom den tar bort all sol från altanen på kvällen och dessutom skuggar halva rabatten hela dagen så att det växer jätteknapert i den. Jag har samma sorter av rosenbuskar i bägge ändar av rabatten och på den sidan där solen kommer åt är de jättefrodiga medan de som ligger i skugga är sorgligt ynkliga. Detsamma gäller riddarsporrarna och aklejorna som växer där.

Vi har alltså pratat om att såga ner rönnen. Efter det har jag nämnt för maken att jag då ska utvidga rabatten också.
Nu kom han med idén att vi ska spara en bit av stammen och bitar av de nedre grenarna och plantera en klätterväxt där samt utvidga rabatten så att den blir oregelbundet formad och innesluter den avsågade rönnstammen. Visst låter det spännande?!
Nästa fundering blir då vad man ska plantera för klätterväxt. Rosälskare som jag är så blir det nog en klätterros. smile.gif
ingrid fuxwall
Hoppas han kommer med fler bra ideer
Betty
Visst är det kul när "gubbarna" också börjar intressera sig för trädgården! Trevligt att vara två som bollar idéer med varann smile.gif . Din mans förslag låter jättebra tycker jag. Kanske får du plats med nån klematis med, de är så trevligt sällskap till rosor tycker jag.
Magdis
Ja det är väldigt kul att han börjar intressera sig. Än så länge har han ingen som helst uppfattning om olika växter utan det är mest form och placering av rabatter som han har synpunkter på. Men det där med växter kommer säkert så småningom. tummenupp.gif Jag håller på att försöka lära upp Lilleman litegrann också. biggrin.gif Jag frågade om han skulle vilja ha en egen rabatt och plantera de blommor han ville och han svarade med ett
entusiastiskt "mmmmm"!!
Betty
Sådär var det hos oss med förut... maken var bara intresserad av olika projekt som t.ex. att bygga pergola, altan, spaljéer m.m. Han hjälper alltid till att gräva rabatter och hjälper till med träd- och buskplanteringar. De senaste åren har hans intresse ökat en del, han lär sig mer och mer vad olika växter heter. Och här om dan ville han att vi skulle åka till Bryggmans i Öjebyn - för vi hade inte varit dit tillsammans på nåt år. Väl där så föll han för ett vackert exemplar av Ginnalalönn - och köpte den! biggrin.gif
Han följde t.o.m. med på ett par trädgårdsvisningar i söndags. smile.gif
Magdis
CITAT (Betty @ 15-07-2008, 23:43) *
Och här om dan ville han att vi skulle åka till Bryggmans i Öjebyn - för vi hade inte varit dit tillsammans på nåt år. Väl där så föll han för ett vackert exemplar av Ginnalalönn - och köpte den! biggrin.gif

WOW! Där var jag för nån vecka sen. Det finns massor där, tyvärr lite höga priser. Snart ska jag åka till Blomsterlandet i Skellefteå och frossa och fynda! biggrin.gif

Maken kom loss riktigt ordentligt här ikväll och började prata om att skicka efter ett lass jord och göra en kulle, köra ner en massa stenar i marken m.m. biggrin.gif Jag föreslog att vi skulle bygga vårt eget Stonehenge. biggrin.gif Sen kom jag på att vi kunde kapa kronan på rönnen tvärt av så att kronan blev trekantig och liknar en Akacia, man måste ju experimentera lite. rolleyes.gif
sjusorterskaka
Önskar att min flickvän ville intressera sig lite för trädgården med. Hon suckar mest när jag kommer hem med nya fröpåsar. smile.gif
Heda
Min sambo är lite så där smygintresserad. Han hjälper till med och kommer med förslag på stora projekt, utan tvång. Nu har han även börjat kunna en hel del växter och har endel önskemål. Han kan ibland säga: -det där ogräset du håller på med....he,he! För att nästa dag komma in och tala om att - de där fina liljorna har slagit ut, så gott de doftar, vi måste nog köpa fler sådana! Han skryter gärna när någon som gillar trädgård kommer förbi men försöker ibland verka som att det mest är till besvär. - Det är ju inte ett enda rakt drag med gräsklipparen!!! Jag tror mest att han är orolig att jag ska börja ställa en massa gräv- och ogräsrens-krav om han visar sig alltför intresserad, fast han tycker att det är ganska roligt så där lagom i smyg... smile.gif

Det gör inget, han kan helt plötsligt hjälpa till med ett jätteprojekt och tycka att det är jätteroligt...men också för att han faktiskt älskar mig! Jag ska inte börja komma med en massa gräv- och ogräsrens-krav...det gör jag så gärna själv!! - Man måste ju vara full när man klipper gräset, det finns ju inga raka rabatter!! Är en annan kommentar wink.gif Men om det känns bättre för honom att beklaga sig lite, för att man ska göra det, så får han...jag vet ju att han tycker att det är fint...bara han slipper rensa ogräs... wub.gif

//Heda
Grå
Ja, rensa ogräs är något de gärna verkar vilja slippa.
Fast jag å min sida slipper ju gärna spika panel på laduväggar. Hur kul är det att hänga där på en byggställning i flera timmar och bulta fast metallbitar i brädor.. sick.gif
Frideborg
Det där du nämner låter väldigt bekant.Jag är i en liknande situation.
Maken har varit mycket litet intresserad.Men nu sedan bara ett par månader tillbaka så får jag tips på både det ena och det andra.Jättekul!Nu får vi bara fortsätta och uppmuntra våra hälfter.
Mvh Birgitta W tummenupp.gif
Magdis
CITAT (Grå @ 17-07-2008, 10:18) *
Ja, rensa ogräs är något de gärna verkar vilja slippa.

Ja det vill inte min gubbe göra och det får han inte heller! Jag litar icke på att han vet skillnad på ogräs och blommor. biggrin.gif Däremot har han inget emot att klippa gräskanter och det får han så gärna göra. smile.gif

Vi har inte radikalsågat rönnen än utan nöjde oss med att ansa den rejält. Vi tog bort flera av de nedersta grenarna som man slog huvet i när man gick förbi och klippte ur ordentligt längre upp i kronan också. Det syns knappt att det är taget bort nånting men det märks på den minskade skuggan över altanen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon