Full version: Silverax
inger64
Hej!

Förra våren planterade jag två Silverax. Kommer inte ihåg namnet på sorten men den blommade med vita ax och bladverket är mörkt rött. Till en början såg båda exemplaren ut att trivas. Den ena bjöd på tre fina blommor och ett frodigt bladverk. På den andra krullade bladen ihop och verkade torka in trots att jag vattnade. Dock verkade den ha överlevt eftersom den i år har fått ett par blad. I år verkar den andra som under förra sommaren tacksamt blommade, gå samma öde till mötes. Utvecklade ett fint bladverk som nu torkar in. Har någon liknande erfarenheter av silveraxets öde? Vad kan detta bero på? Tacksam för svar.

Inger
tepa
Hej Inger64

Läs tråden här "Magnolian torkat bort", skriven av mig, undrar om din silverax fått löss?

Hälsn Tepa
inger64
Hej Tepa!

Man kan inte se att den är/ har varit angripen av någonting. Så några löss är det inte.

Inger
Heda
Nej, jag har aldrig varit med om att Silverax får löss. Däremot har mitt silverax några blad med samma symptom, men de blev nog lite torkskadade under torkan i juni. Resten av plantan ser frodig och frisk ut. De är ju väldigt torkkänsliga har jag fått höra och juni var ju obamhärtig! Tror alltså att det räcker med "en torka" så får bladen skador, inte som andra som oftast bara slokar och sedan återhämtar sig.

//Heda
Boxer
Den är känslig för uttorkning. I år har jag varit VÄLDIGT noga med att vattna och ingenting har dött (har varit problem med det förut)
inger64
CITAT (Boxer @ 17-07-2008, 09:30) *
Den är känslig för uttorkning. I år har jag varit VÄLDIGT noga med att vattna och ingenting har dött (har varit problem med det förut)

Kanske är det som föreslagits dvs att det har varit för torrt. Får vattna flitigare!

- Håller med dig Boxer om att allt är relativt. Sällar mig därmed till maskarna.

Inger64
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon