Joakim G
Hej!

Först inlägget här, så hoppas man inte gör bort sig med nån dumm fråga... =)

Jag planterade en häck med Spiraea betulifolia 'Tor' E - björkspirea 'Tor' (bar-rotade?) nu i våras (börja av april). Har tung lerjor, så jag grävde ut ett 30(brett) och 30(djupt) dike som jag fylde med planteringsjord. Planterade plantorna med 30cm mellanrum och vattnar regelbundet en gång i veckan (rotblöta). Plantorna verkade ta sig bra, blev snabbt fulla med gröna blad och sedan blommor och började skjuta nya skott. Men nu har den ändrat färg från att vara grön till mer gul rödaktig. Bladen har blivit röda aktiga i kanten, nästan lite prickiga. Alla de nya skotten som har skjutit har fått bruna hårda "stammar". Den verkar även avtagit i växandet!

Ska det vara så här? Andra björkspireor i området (Zon I-II) har inte denna färg. Dom är mörkgröna.

Får häcken/buskarna för lite/mkt vatten?
Ska den ha näring/gödsel?

Tack på förhand / Joakim
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla så det inte har blivit för blött det brukar inte vara en bra ide att byta ut den naturliga jorden mot plantjord speciellt inte om man har lerjord. Om man gräver ett dike i lerjord och fyller med plantjord kan det lätt bli dålig dränering och det blir stillastående vatten i diket man grävt + planteringsjorden består i stort sett bara av torv som håller kvar vattnet så det hjälper till att hålla kvar fukten i marken.

De symptom du nämner stämmer både in på torka och för blött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon