sway307
Köpte idag en lönn, jag vet sedan tidigare att dessa är svårskötta.En Japansk Blodlönn Acer Palmatum 'Atropurpureum' Den skall stå väldrenerat soligt/halvskuggigt läge. Helst ej för blåsigt.
Läste någonstans om att dem har svårt att klara vintern här. Tror ni att det är möjligt att få detta vackra träd att överleva hos mig (Edsbyn) Zon 5-6 ? Om man innan vintern täcker över marken runtomkring med vävsäckar eller kanske granris? Finns det någon möjlighet. Vad tror ni som har mer kunskap om detta?

Jag var ju bara tvungen att slå till när det var halva priset, jag fick ge 179 kr för en rätt fin liten buske kanske 0.5m hög.

Med väldränerat kan man då tänka sig sätta detta träd intill en björk som suger så otroligt med vatten? eller skulle detta döda trädet. Har ju även läst att dem kan växta bra under andra träd. Annars är ett alternativ att plantera det i övergången mellan gräsmatta och grusgång. Den bör väll få det rätt väldränerat då?
Eller skall man satsa på att sätta den mitt i gruset för att vara säker!

Hittar inte så mycket matnyttig info om denna. Hoppas ni har lite tips och råd. Vill ju helst undvika att ha den i kruka!
MVH/Jens
Christer i Falköping
Får du mycket snö på vintrarna? Annars har den inte stora möjligheter att klara sig hos dig. Har prövat själv, här i zon4-5. Har det väldigt väldränerat i min trädgård, eftersom jag har sandjord. Om jag var du, skulle jag ha den i kruka och övervintra den kallt och mörkt. Förresten, japanska lönnar gillar om man blandar ned lite okalkad torv i jorden, inget krav dock.
Christer.
Bassam
det är svårt, men du kan pröva och skriva till oss , vad ska hända med dig.
H: Bassam
sway307
CITAT (Bassam @ 19-07-2008, 00:44) *
det är svårt, men du kan pröva och skriva till oss , vad ska hända med dig.
H: Bassam

Förstår inte riktigt vad du menar. Du kan gärna skriva engelska här för min del om det känn lättare.

CITAT (Christer i Falköping @ 18-07-2008, 18:45) *
Får du mycket snö på vintrarna? Annars har den inte stora möjligheter att klara sig hos dig. Har prövat själv, här i zon4-5. Har det väldigt väldränerat i min trädgård, eftersom jag har sandjord. Om jag var du, skulle jag ha den i kruka och övervintra den kallt och mörkt. Förresten, japanska lönnar gillar om man blandar ned lite okalkad torv i jorden, inget krav dock.
Christer.

Kan man övervintra den i en Jordkällare?
Och ibland har vi upp till metern med snö. men annars är det tråkiga vintrar emellanåt. Men det går alltså inte om jag är noga att täcka över rötterna heller? Med Ris och säckar
Christer i Falköping
Troligen fryser då allt över jord ned. Jag skulle satsa på jordkällaren.
Christer.
sway307
CITAT (Christer i Falköping @ 19-07-2008, 12:13) *
Troligen fryser då allt över jord ned. Jag skulle satsa på jordkällaren.
Christer.

Vad är viktigast att skydda trädet ifrån på vintern, är det väder och vind? Eller är det kylan?
Annars har jag ju ett 125kvm stor uthus som den skulle kunna stå i , ingen värme så tempen håller ju sig som ute. Men den slipper blir regnad/töad och fryst om och om igen där, samt vind. Är det möjligt att hålla det här inne? Och hur gör man om man behöver slå på lite vatten då fryser det ju
Christer i Falköping
Det är nog en kombination av allt skulle jag säga. De är inte så jätteköldtåliga. Om det dessutom blåser och är det dessutom väldigt blött i marken när det fyser till blir det än värre. I uthuset borde det gå bra. När den släppt sina blad behöver den inte så mycket vatten. Snustorrt skall det väl inte vara, men bra nära.
Christer.
Ezereht
Antar bassam menar att det är svårt att få den å klara sig, men också nyfiken att se hur det går för dig. Så du kan skriva igen nästa sommar hur det gick, om den lever eller dog.
sway307
Då skall jag leta rätt på en stooor gammal badtunna för barn en sånn i trä, och plantera den i. MEn det är fortfarande viktigt att man har torvjord osv. i den antar jag?
Christer i Falköping
Den tycker om jord med lite lägre pH, så blanda i lite torv om du kan. Men som sagt, inget absolut nödvändigt.
Christer.
Stefan P
Jag har en lönn av samma typ som din och har valt att ha den i en stor kruka. Jag har vinterförvarat den i ett kallförråd och det har fungerat bra i två år. Jag bor i zon 2-3, så härdigheten är inte mitt problem, däremot tomtstorleken... Min erfarenhet är att de nyutsprungna löven lätt får torkskador av kyligt och blåsigt vårväder. Den ska alltså ha ett skyddat läge, i synnerhet i den zon du bor i, och inte tillåtas börja lövsprickningen för tidigt.
sway307
Inte tillåtas hur menar du att jag håller tillbaka lövsprickningen? Hålla den mörkt eller vad?
Skruttis
Vi har en japansk blodlönn som står väldigt vädränerat och halvskyddat läge.
Det första exemplaret vi försökte med täckte vi inte alls på vintern och det dog helt.
Nu täcker vi marken med tjockt lager löv/rist samt packar in hela trädet med löv och säckväv.
Yttersta delarna på de flesta grenarna dör under vintern med den blir ju ändå lite större för varje år.
Tycker det verkar svårt att ha den ute trots att vi bor i zon 3.
Lycka till.
pebblelake
själv har jag min i zon 5 (umeå) inga större problem(2 vintern),glömm torven sattsa på sand,grus och kompost.
Många känsliga växter som det rekomenderas mullrik jord funkar mycket bättre här uppe med sand,grus kompost,tex lönn,roddar mm.
Anders zon 1
CITAT (pebblelake @ 28-09-2008, 23:32) *
själv har jag min i zon 5 (umeå) inga större problem(2 vintern),glömm torven sattsa på sand,grus och kompost.
Många känsliga växter som det rekomenderas mullrik jord funkar mycket bättre här uppe med sand,grus kompost,tex lönn,roddar mm.


Bra tips! Torv behöver du nog inte tillföra i Edsbyn. Det kan behövas om man har väldigt kalkrik jord men det förmodar jag att ni inte har där. Problemet med torv är att det gör att jorden tinar långsammare på våren (håller bland annat kvar fukt och fryser till en isklump som tinar långsamt) vilket inte är bra om man försöker odla växter i kallare zoner än vad de normalt klarar. Sand och grus har motsatt effekt och gör att jorden blir varmare och tinar snabbare på våren.
JohanBrandt
CITAT (Anders zon 1 @ 30-09-2008, 19:17) *
Bra tips! Torv behöver du nog inte tillföra i Edsbyn. Det kan behövas om man har väldigt kalkrik jord men det förmodar jag att ni inte har där. Problemet med torv är att det gör att jorden tinar långsammare på våren (håller bland annat kvar fukt och fryser till en isklump som tinar långsamt) vilket inte är bra om man försöker odla växter i kallare zoner än vad de normalt klarar. Sand och grus har motsatt effekt och gör att jorden blir varmare och tinar snabbare på våren.


Det kanske kunde vara idé att plantera upphöjt också. Halva till hela rotklumpen ovan omgivande marknivå. Nackdelen är att det krävs tätare vattning.

Här finns bra råd:

http://www.mountainmaples.com/ART_plant_landscape.php

3-6 inches rekommenderar de.
Zidane
CITAT (sway307 @ 18-07-2008, 15:39) *
Köpte idag en lönn, jag vet sedan tidigare att dessa är svårskötta.En Japansk Blodlönn Acer Palmatum 'Atropurpureum' Den skall stå väldrenerat soligt/halvskuggigt läge. Helst ej för blåsigt.
Läste någonstans om att dem har svårt att klara vintern här. Tror ni att det är möjligt att få detta vackra träd att överleva hos mig (Edsbyn) Zon 5-6 ? Om man innan vintern täcker över marken runtomkring med vävsäckar eller kanske granris? Finns det någon möjlighet. Vad tror ni som har mer kunskap om detta?

Jag var ju bara tvungen att slå till när det var halva priset, jag fick ge 179 kr för en rätt fin liten buske kanske 0.5m hög.



Jag vet, halva priset-faktorn är stark, den kan få en att köpa växter som inte alltid var ämnade att inköpas.


Jag har en japansk blodlönn , den är planterad i "vanlig" jord och förefaller trivas bra, västerläge.

Good luck!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon