Full version: Vilken zon bor jag i?
sway307
Jag har försökt att kolla på zonkartan som finns att hitta på nätet. Men eftersom den anger, Mora Gävle som närmsta städer så ger den inte ett pålitligt resultat.

Jag bor i Edsbyn. Om någon vänlig själv äger en zonkartbok så får ni gärna kolla. Annars kan någon annan vänlig själ som är bättre på geografi gärna kika om ni kan utröna vilken zon jag bor i.
Huggorm
Ser ut som om Edsbyn ligger på gränsen mellan zon 5 och 6. Bor du inne i samhället är det antagligen 5.
Kacka57
Under rubriken avdelningar på Odla.nu hittar du en zonkarta
Anki V
Även om du har zon 5 på kartan så kan din trädgård innehålla både zon 4-lägen och zon 6-lägen.

Man kan vinna mycket på att fixa med ex. vindskydd och dränering.

/Anki
Huggorm
CITAT (Anki V @ 21-07-2008, 21:47) *
Även om du har zon 5 på kartan så kan din trädgård innehålla både zon 4-lägen och zon 6-lägen.

Man kan vinna mycket på att fixa med ex. vindskydd och dränering.

/Anki

Sedan beror det på vilken zonkarta man kollar på också. Där jag bor är det zon 1 enligt en karta, och zon 3 enligt en annan...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 21-07-2008, 20:48) *
Sedan beror det på vilken zonkarta man kollar på också. Där jag bor är det zon 1 enligt en karta, och zon 3 enligt en annan...


har du så man kan se dom två olika kartorna ?
Huggorm
CITAT (flaxss @ 21-07-2008, 22:16) *
har du så man kan se dom två olika kartorna ?


Den ena är den vanliga som det alltid hänvisas till:
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/bi...700_1600%20.jpg
Här bor jag på gränsen mellan zon 2-3 eller till och med 4.

Den andra är från en bok jag har, här inscannad:
http://www.baalzamon.se/odlingskarta.JPG
Jag bor på västkusten, nära Lysekil som är utmärkt på den sista kartan. Här är det zon 1, möjligen på gränsen till 2.

Man kan även se på Stockholm, som är zon 2 på den vanliga kartan och zon 3 på den svartvita. Känns som det är en inte speciellt noggrann vetenskap det där...
Huggorm
Eller så kan man ju kolla på den här zonkartan, där det är angivet i amerikanska zoner. Där anges södra Sverige till zon 7, alltså likvärdigt med amerikanska städer som Salt Lake city, Philadelphia, New york och Cincinatti. Vi har även varmare klimat än tex. Detroit, Denver och Chicago...

http://www.tropenland.at/trp/cont/exotenKl...Karte&id=25
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 21-07-2008, 21:59) *
Eller så kan man ju kolla på den här zonkartan, där det är angivet i amerikanska zoner. Där anges södra Sverige till zon 7, alltså likvärdigt med amerikanska städer som Salt Lake city, Philadelphia, New york och Cincinatti. Vi har även varmare klimat än tex. Detroit, Denver och Chicago...

http://www.tropenland.at/trp/cont/exotenKl...Karte&id=25


fast den stämmer inte ,, så bra . sydsvenska höglandet får mycket kallare än usda z7a-b .

men dom andra två senaste du visade va intressanta . den från din bok är nog en gammal karta för det har funnits äldre . det förklarar varför en del zoner är kallare plus att 8inte finns med på den vsart/vita . min trädgård verkar ligga på en stadig gräns mellan zon 1-2 .
Huggorm
CITAT (flaxss @ 22-07-2008, 00:17) *
fast den stämmer inte ,, så bra . sydsvenska höglandet får mycket kallare än usda z7a-b .

Nej precis, den är helt galen och på flera sätt. Den funkar helt enkelt inte i ett så nordligt land där kylan hålls borta av varma havsströmmar. Den funkar bättre på platser med inlandsklimat.
CITAT
men dom andra två senaste du visade va intressanta . den från din bok är nog en gammal karta för det har funnits äldre . det förklarar varför en del zoner är kallare plus att 8inte finns med på den vsart/vita . min trädgård verkar ligga på en stadig gräns mellan zon 1-2 .

Ja, den är från en gammal bok, 1983 faktiskt. Troligtvis är den färglagda riktigare. Men den ger mig en sämre växtzon thumbdown.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 21-07-2008, 22:50) *
...Den andra är från en bok jag har, här inscannad:
http://www.baalzamon.se/odlingskarta.JPG

Den tror jag inte mycket på. De har helt missat zon-3-kilen som går ner i norra Skåne, så här stämmer den i alla fall inte. Om man tittar på sista/första frost här hos mig, vilka växter som klarar sig etc. känns det närmare 4 än 2.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 21-07-2008, 23:38) *
Nej precis, den är helt galen och på flera sätt. Den funkar helt enkelt inte i ett så nordligt land där kylan hålls borta av varma havsströmmar. Den funkar bättre på platser med inlandsklimat.


visst funkar den om den visar rätt lägsta och om man bara vill veta lägsta ,, men för en del växter som kräver en inlands sommar så funkar den inte alls så bra . där jag har trädgården nere i skåne är det ju kustklimat dvs lång och kall vår och en sval men torr sommaren och en lång men varm höst och en mild och regnig vinter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon