Full version: Bigarrå
ZaraP
Hej!
Har länge drömt om ett bigarråträd! Men varje gång som jag står på
plantskolan och trevar bland sorter så berättar trädgårdsmästarna att
jag måste sätta dom tidigt på våren för att dom ska hinna rota sig och
klara vintern... är det så? Vad säger er erfarenhet? En granne till mig
berättade att hon planterade en på sensommaren som klarat sig bra.
Men samtidigt vet väl trädgårdsmästarna vad de pratar om... inte jag.... giggle.gif
Jag är bara för otålig!!!! På våren känns inte ett träd som nån prioritet så
därför blir det samma visa varje år...
Jag bor i zon 3. Funderar på Stella. Är den bra? De är ju rätt små när man får
hem dom. Hur länge får man vänta på en skörd?

Många frågor... den som orkar?.... Tack! Mvh ZaraP
Huggorm
Jag går i samma tankar, och det är väll naturligt just nu när bären mognar! Även jag funderar på Stella, eftersom den är självfertil, det räcker alltså med ett träd. Min lokala handelsträdgård hade en mängd bigarråträd, massvis med sorter. Vissa hade till och med bär där de stod på plantskolan! Jag pratade inte med någon, men eftersom dom hade dussintals träd inne så antar jag att det går bra att plantera nu med? Hur som helst var det för mycket att välja mellan, så det blev inget alls, jag kunde inte bestämma mig...
KURT
Sötkörsbär går inte lika långt norrut som surkörsbär, Stella går till t ex till zon III, och därför är det bara säkrare om man planterar den på våren så att den hinner etablera sig. Man bör också tänka på att många sötkörsbär kan bli ganska storväxta, det finns endast några få sötkörsbär som inte blir storväxta.
Åsa, mälardalen zon 2
Vil man ha små sötkörsbärsträd så kan man köpa såna som är ympade på grundstammen Gisela 5, de brukar kallas pysslingsträd men så små är de inte de blir runt 1/3 så stora som träden annars blivit och många sötkörsbärssorter blir 10-12m. Stella brukar finnas som pysslingsträd.

Det finns sötkörsbärssorter som är härdiga till runt zon 4 men de är inte självfertila = man bör köpa 2 träd ifall grannen inte har lämplig pollinatör.
Huggorm
Det blev en Stella på grundstam Colt för mig, en E-planta. Hur stor kan jag räkna med att den blir? Och hur många år innan den börjar bära frukt?
KURT
Colt ger större träd än Gisela, men de skall ändå blir rimligt småvuxna - vad nu det betyder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon