Stefan A
Det blev en kort fråga men jag vore mycket tacksam för ett långt och fylligt svar från någon klok själ ...
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror lite på vad du vill åstadkomma med beskärningen vilka råd man ger men här kommer ett generellt svar:



Beskärningstid vårvinter eller JAS (Juli, Augusti, September)

ask, rönn, ek, asp




Beskärningstid JAS

lönn, björk (man bör inte beskära äldre grenar på björk det brukar innebära röta, björk vallar inte över sår som många andra träd gör + björk ser lätt stympade ut ifall man inte vet hur man beskär), hägg (prunussläktet brukar beskäras under JAS men hägg brukar inte vara så känsliga så vårvinter kan funka också)


Beskärningstid runt midsommar när årsskotten vuxit ut, man brukar bara klippa i årets tillväxt. Ska man testa klippa hårdare får man inte ta så mycket att det inte finns grönt kvar då kommer det inte någa nya skott där.

gran, tall
sqrulan
Att beskära en tall verkar lite galet.
Om du "toppar/beskär" en gran så skjuter den nya skott men
den får bara en massa toppskott,den blir aldrig mer en "gran"
igen.
Jag har själv några smågranar som jag klipper in årsskotten
på för att få dom bulliga som bollar och en ska bli som en
granpelare.
Det är kul men tar en evig tid innan man ser resultatet.
Tänk på att en gran skjuter inte nya grenar om du klipper
långt in,klipp endast på årets nyaste skott.
KURT
Det enda sättet att beskära dessa träd är att kapa dem vid marken, och det kan man göra året om. Sedan beror det bara vad man skall ha virket till? Skall man t ex ha det till ved, så är det bättre att göra det tidigt på våren.
Platinum
CITAT (Stefan A @ 22-07-2008, 00:00) *
Det blev en kort fråga men jag vore mycket tacksam för ett långt och fylligt svar från någon klok själ ...


Var det bara en allmän undran? Annars måste jag ju fråga varför vill du beskära sådana träd?

Huggorm
Det som genast slår mig är att man vill stamma upp dom. Det har jag själv gjort med i stort sett vart enda ett av nämnda träd.
Fågelvägen
Platinums fråga är viktig: "Var det bara en allmän undran? Annars måste jag ju fråga varför vill du beskära sådana träd?"

Tumregel nr 1: Döda, torra grenar kan sågas av vid grenkragen när som helst på året.
Tumregel nr 2: Om du inte vet hur du ska beskära, låt bli att göra det! Åtminstone i villaträdgårdar finns redan för många stympade träd.

För att inte göra brutala, fula eller långsamt dödande ingrepp i träden kanske du borde läsa lite mer än vad som ryms i några forum-svar? Det finns böcker om beskärning, t.ex. Vollbrecht, Alm och Veltman: Beskärningsboken.

Edit. Glömde citationstecknen
Stefan A
Jag får tacka Åsa för matnyttiga tips!

I de böcker jag har omnämns bara "trädgårdsväxter" men jag tackar Fågelvägen för boktipset, ska kolla upp den. Kanske Kurt också borde läsa den?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon