Erica Nilsson
Hej!

Vårt tvååriga körsbärsträd växer mer på bredden än höjden och jag tycker att det spretar för mycket. Hur ska jag göra för att snygga till det?

Det finns många katter i vårt bostadsområde och de använder våra rabatter och trädgårdsland som toalett. Jag undrar om någon har bra tips om hur man gör för att få dem att låta bli...

Mvh
Erica
Hannele
Två-årigt körsbär behöver du väl inte göra nåt med.
Körsbär behöver inte beskäras alls.
Alexandra
Min katt använder träden som klösbräde sad.gif !
Alexandra
Ooops, jag glömde visst berätta att katter avskyr lukten av
1.pepparmynta (kattmynta är godis däremot smile.gif )
2.citrondoft och liknande citrusdofter

Om du orkar kan du droppa essentiella oljor lite här och var runt sandlåda och rabatter mm. Det räcker om du upprepar detta efter regn. Efter ett tag så tror jag att katterna har valt en annan plats som toalett och du slipper hålla på med oljorna. Katter är vanedjur och går helst på toa på samma ställe varje dag! Lycka till!
Hälsningar
Alexandra
Cilla
Erica,
Unga kärsbär spretar, och som äldre spretar de vackert. Om du tittar på ett större kärsbär ser du att det är glest mellan sidogrenarna. Som ung måste alltså körsbäret "spreta" med sina grenar innan det bildas sidogrenar.

I körsbär kan man ta bort grenar som är döda, skadade, som skaver mot varandra och om någon liten gren skulle växa lite avigt inåt. Men så fort man börjar beskära mer får man ofta problem. Körsbär svarar inte med skottbildning som äpple och päron, och formar sig bäst själva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon